  • 1. Data: 2015-07-24 16:46:58
    Temat: Dokumenty dotyczące samochodu
    Od: "Kacper" <.@.pl>

    Jak długo zgodnie z prawem należy przechowywać dokumenty
    dotyczące:
    - kupna/sprzedaży samochodu
    - ubezpieczenia samochodu i odszkodowań
    - zgłoszenia w Wydz. Komunikacji sprzedaży lub likwidacji
    samochodu
    - kiedyś obowiązującego podatku drogowego
    - ewentualnie jakichś innych dokumentów dotyczących
    posiadanych kiedyś samochodów, o których być może w tej
    chwili nie pamiętam.
    Nie wiem czy te sprawy regulują jakieś ogólne przepisy,
    czy szczegółowe dotyczące posiadania samochodu, dlatego
    piszę na obie grupy.

    Bardzo proszę o pomoc.

    Kacper

  • 2. Data: 2015-07-24 17:30:28
    Temat: Re: Dokumenty dotyczące samochodu
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-07-24 o 16:46, Kacper pisze:
> [...]
    > Nie wiem czy te sprawy regulują jakieś ogólne przepisy,
    > czy szczegółowe dotyczące posiadania samochodu, dlatego

    Ja tam trzymam przez 7 lat minimum. Kontrola skarbowa ma 5 lat od końca
    roku kalendarzowego na kontrolę co daje realnie 6 lat + 1 dodaje jakby
    wszczęli postępowanie a wysłali pismo po pół roku.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2015-07-24 18:03:11
    Od: "Kacper" <.@.pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał

    > Ja tam trzymam przez 7 lat minimum. Kontrola skarbowa ma 5 lat od końca
    > roku kalendarzowego na kontrolę co daje realnie 6 lat + 1 dodaje jakby
    > wszczęli postępowanie a wysłali pismo po pół roku.

    Dziękuję za odpowiedź.
    Rozumiem, że wliczając w to rok bieżący, czyli obecnie od początku roku
    2009?
    Czy może chodzić o coś jeszcze poza kontrolą skarbową?
    Jak to jest ze zgłoszeniem w Wydz. Komunikacji gdy samochód sprzedajemy
    lub podlega likwidacji?

    Kacper

  • 4. Data: 2015-07-24 20:53:01
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-07-24 o 18:03, Kacper pisze:

    > Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał

    > Dziękuję za odpowiedź.
    > Rozumiem, że wliczając w to rok bieżący, czyli obecnie od początku roku
    > 2009?

    5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin
    płatności podatku (a nie dnia jego wykonania). Czyli jak miałeś termin
    zapłaty PCC, wynikający z podpisania umowy K/S samochodu w maju 2009 to
    mogą wszcząć postępowanie kontrolne do końca 2014 roku. Czyli 5 i pół roku.
    Termin oznacza tyle, że jak kupiłeś auto 25 grudnia 2009, zapłaciłeś PCC
    30 grudnia 2009, to przedawnienie jest dopiero na koniec 2015 roku bo
    termin miałeś 14 dni, czyli do 8 stycznia 2010.

    Swego czasu potrafili jeszcze wszcząć postępowanie w grudniu a
    powiadomić w marcu po okresie, ale były jakieś wyroki sądu itp. że masz
    być powiadomiony przed końcem tego okresu przedawnienia. Fajnie, ale
    żyjemy w bandyckim kraju, więc dodaję sobie ten rok.

    > Czy może chodzić o coś jeszcze poza kontrolą skarbową?
    > Jak to jest ze zgłoszeniem w Wydz. Komunikacji gdy samochód sprzedajemy
    > lub podlega likwidacji?

    Tego nie wiem, trzymam wszystko co powiązane razem tyle, ile skarbówka
    wymaga.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2015-07-24 21:17:55
    Od: "Kacper" <.@.pl>

> [...]
    > powiadomiony przed końcem tego okresu przedawnienia. Fajnie, ale żyjemy w
    > bandyckim kraju, więc dodaję sobie ten rok.

    Sprawa PCC jesy już jasna. Bardzo Ci dziękuję.

    Pozostaje sprawa terminu zgłoszenia w Wydz. Komunikacji sprzedaży
    lub likwidacji samochodu.
    To chyba regulują inne przepisy niż te związane z podatkami.

    Kacper

  • 6. Data: 2015-07-24 21:43:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]
    >PCC 30 grudnia 2009, to przedawnienie jest dopiero na koniec 2015
    >roku bo termin miałeś 14 dni, czyli do 8 stycznia 2010.

    Ale ... do PCC nie jest potrzebna umowa.
    Natomiast deklaracje i dowod wplaty warto trzymac :-)

    >Tego nie wiem, trzymam wszystko co powiązane razem tyle, ile
    >skarbówka wymaga.

    Eee tam. Zaslyszane kiedys w urzedzie "panie, ten samochod to ja
    sprzedalem lata temu, juz nawet nie pamietam kiedy. A oni chca ode
    mnie podatek drogowy".

    I tak to jest - trzymales papiery 10 lat, a dla urzedu nadal masz
    auto.
    I jak wykazesz, ze od dawna nie masz, jesli papiery wyrzuciles ?

    Owszem, teraz komputery, mozna wierzyc, ze sie nie pomyla :-)

    Gdzies na to sie naklada polska niefrasobliwosc - kupujacy nie
    przerejestruje, bo tak taniej, sprzedawca nie powiadomi urzedu, a
    potem zdziwienie, ze urzad mysli ze on dalej auto ma ...

    J.

  • 7. Data: 2015-07-25 12:20:03
    Od: "Kacper" <.@.pl>

    > Pozostaje sprawa terminu zgłoszenia w Wydz. Komunikacji sprzedaży
    > lub likwidacji samochodu.
    > To chyba regulują inne przepisy niż te związane z podatkami.
    Moje powyższe pytanie jest aktualne, bo ciągle szukam odpowiedzi.
    Stąd zostawiam tę dyskusję na obu grupach.

    Jednak Wasze odpowiedzi nasunęły mi pewne ogólniejsze rozważania.
    Do 30 kwietnia 2009 r. rozliczam podatek za 2008 r. i za ten rok muszę
    mieć dokumenty. Zatem 5 lat liczy się od 2010 roku. Stąd właściwie
    z rokiem bieżącym wychodzi w sumie 8 lat, od 2008 do 2015.
    Mam rację?

    Kacper

  • 8. Data: 2015-07-26 18:57:53
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-07-25 o 12:20, Kacper pisze:
> [...]
    > mieć dokumenty. Zatem 5 lat liczy się od 2010 roku. Stąd właściwie
    > z rokiem bieżącym wychodzi w sumie 8 lat, od 2008 do 2015.

    Nie, podatek za 2008 rozliczasz do 30 kwietnia 2009, więc liczysz 5 lat
    od 31.12.2009.

    Ale to już nie na temat.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2015-07-27 15:03:37
    Temat: Re: Obiwiązkowy okres przechowywania dokumentów, było: Dokumenty dotyczące samochodu
    Od: "Kacper" <.@.pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał

    > Nie, podatek za 2008 rozliczasz do 30 kwietnia 2009, więc liczysz 5 lat od
    > 31.12.2009.

    Liczenie w latach od 31.12. jest dla mnie mylące.

    Czy to znaczy, że dokumentów (rachunków) wystawionych w 2008 r.
    już nie muszę przechowywać, natomiast wystawione 2009 r. tak,
    ponieważ z podatku za 2009 r. rozlicam się do 30 kwietnia 2010?

    Dziękuję za dotychczasowe wyjaśnienia.

    Kacper

  • 10. Data: 2015-08-01 11:34:24
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 27 Jul 2015 15:03:37 +0200, Kacper napisał(a):

> [...]
    > już nie muszę przechowywać, natomiast wystawione 2009 r. tak, ponieważ z
    > podatku za 2009 r. rozlicam się do 30 kwietnia 2010?

    W zasadzie tak.
    Wyjątki dotyczą np środków trwałych. Kupiłeś maszynę w maju 2009.
    Amortyzujesz 5 lat do maja 2014. Podatek za 2014 płacisz w kwietniu 2015.
    Fakturę zakupu maszyny trzymasz do końca 2020.