  • 1. Data: 2008-05-27 19:29:37
    Temat: Do czego kierownik może mnie zmusić?
    Od: "P^L^B" <p...@k...net.pl>

    Witam
    Taka sytuacja:
    Zakład pracy typu ośrodek zdrowia publiczny. Kierownik w związku z remontem
    w filii wymyśla sobie, że w sobotę przyjdziemy i będziemy przenosić np.
    szafy kartoteczne. Normalnie w soboty nie pracujemy. Czy zgodnie z KP wolno
    coś takiego zarządzić słownie, pisemnie, czy wogóle? Pracownicy są
    "standardowi" tzn. pielęgniarki, pomoc stomatologiczna, lekarz i pracownik
    biurowy typu informatyk. Ja na tę sobotę mam z dawna zaplanowane urodziny,
    zjadą się goście itd. Czy bez konsekwencji mogę (możemy) odmówić przyjścia
    na taki "czyn społeczny"? Czy nie należałoby wynająć po prostu ekipy
    przeprowadzkowej?

    Piotr

  • 2. Data: 2008-05-27 20:01:26
    Temat: Re: Do czego kierownik może mnie zmusić?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    P^L^B wrote:
> [...]
    > (możemy) odmówić przyjścia na taki "czyn społeczny"? Czy nie należałoby
    > wynająć po prostu ekipy przeprowadzkowej?

    A masz badania stwierdzajace, ze wolno ci podnosic ciezary?
    To powiedz kierownikowi, zeby uwazal.

  • 3. Data: 2008-05-27 22:02:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A masz badania stwierdzajace, ze wolno ci podnosić ciężary?
    > To powiedz kierownikowi, zeby uwazal.

    To nie jest argument, bo zawsze można nosić po jednej szufladzie. Tylko
    dłużej zejdzie. Generalnie takie rzeczy powinno się załatwiać ugodowo.
    Nawet w instytucjach paramilitarnych, gdzie obowiązują rozkazy, przełożony,
    o ile jest mądry nie próbuje na siłę nikogo zmuszać do niczego. Przeważnie
    się można dogadać, oby tylko taki pracownik nie stawiał weta za każdym
    razem, gdy trzeba coś więcej ponad przeciętną zrobić.

    A co do kodeksu pracy, to w mojej ocenie pracodawca w opisanym przez
    pytającą wypadku ma prawo żądać pracy w nadgodzinach na zasadzie przepisów
    art. 151 kp. Kolejne artykuły kodeksu opisują sposób wynagradzania. Z tym,
    że praca w sobotę niesie dla pracodawcy zagrożenie naruszenia art. 133§1
    kp. Mowa tam o nieprzerwanym wypoczynku 35 godzinnym. Zakładając, że w
    poniedziałek mają przyjść do pracy na 7:00, to opisane nadgodziny muszą się
    skończyć najpóźniej o 20:00 w sobotę.

    Poza tym w odniesieniu do kobiet zgodnie z art. 176 kp nie wolno im zlecać
    następujących prac:
    1. Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą
    fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy,
    przekraczają 5.000 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej - 20
    kJ/min.
    2. Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:
    1) 12 kg - przy pracy stałej,
    2) 20 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    3. Ręczna obsługa elementów urządzeń (dźwigni, korb, kół sterowniczych
    itp.), przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej:
    1) 50 N - przy pracy stałej,
    2) 100 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    4. Nożna obsługa elementów urządzeń (pedałów, przycisków itp.), przy której
    wymagane jest użycie siły przekraczającej:
    1) 120 N - przy pracy stałej,
    2) 200 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    5. Ręczne przenoszenie pod górę - po pochylniach, schodach itp., których
    maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokość 5 m - ciężarów o masie
    przekraczającej:
    1) 8 kg - przy pracy stałej,
    2) 15 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany
    roboczej).
    6. Przewożenie ciężarów o masie przekraczającej:
    1) 50 kg - przy przewożeniu na taczkach jednokołowych,
    2) 80 kg - przy przewożeniu na wózkach 2, 3 i 4-kołowych,
    3) 300 kg - przy przewożeniu na wózkach po szynach.
    Wyżej podane dopuszczalne masy ciężarów obejmują również masę urządzenia
    transportowego i dotyczą przewożenia ciężarów po powierzchni równej,
    twardej i gładkiej o pochyleniu nie przekraczającym:
    2% - przy pracach wymienionych w pkt 1 i 2,
    1% - przy pracach wymienionych w pkt 3.
    W przypadku przewożenia ciężarów po powierzchni nierównej w sposób
    określony w pkt 1 i 2, masa ciężarów nie może przekraczać 60% wielkości
    podanych w tych punktach.
    7. Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:
    1) wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą
    fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy,
    przekraczają 2.900 kJ na zmianę roboczą,
    2) prace wymienione w ust. 2-6, jeżeli występuje przekroczenie 1/4
    określonych w nich wartości,
    3) prace w pozycji wymuszonej,
    4) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany
    roboczej.

  • 4. Data: 2008-05-28 06:06:57
    Od: "P^L^B" <o...@k...gov>

> [...]

    Nie mam badań.

    > To nie jest argument, bo zawsze można nosić po jednej szufladzie. Tylko
    > dłużej zejdzie. Generalnie takie rzeczy powinno się załatwiać ugodowo.

    O rany ale serwis prawny ;-) dzięki za tak wyczerpujące wyjaśnienie. Nie ma
    to jak walka na konkretne paragrafy, niech no mi tylko podskoczy....
    Ugodowo mówisz... no niby tak, ale z nim jakoś nie wychodzi ugodowość.

    Piotr

  • 5. Data: 2008-05-28 06:08:03
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

    > Poza tym w odniesieniu do kobiet zgodnie z art. 176 kp nie wolno im
    > zlecać następujących prac:

    {ciach}

    I do każdej pracującej osoby trzeba przydzielić dwóch nieźle
    wyposażonych behapowców którzy będą ważyć, mierzyć i rejestrować
    te wszystkie kilogamy, niutony, dżule i procenty :|

  • 6. Data: 2008-05-28 06:34:56
    Od: "P^L^B" <o...@k...gov>

    > I do każdej pracującej osoby trzeba przydzielić dwóch nieźle
    > wyposażonych behapowców którzy będą ważyć, mierzyć i rejestrować
    > te wszystkie kilogamy, niutony, dżule i procenty :|

    Ooooo to mi się najbardziej podoba ;-)))))

    Piotr

  • 7. Data: 2008-05-28 07:09:51
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "P^L^B" <o...@k...gov> napisał

    > Ooooo to mi się najbardziej podoba ;-)))))

    Bo nie jesteś właścicielem ani kierownikiem zakładu
    i instytucję w której pracujesz masz w dupie.
    Jak już razem z resztą towarzyszy związkowców rozwalicie
    ten zakład to poszukacie sobie następnego do rozwalenia
    i tak dociągniecie do emerytury.
    Ale ktoś za to jednak płaci :(

  • 8. Data: 2008-05-28 07:29:57
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 28 Maj, 09:09, "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>
    wrote:
> [...]
    > Jak już razem z resztą towarzyszy związkowców rozwalicie
    > ten zakład to poszukacie sobie następnego do rozwalenia

    Taaa bo jednak lepiej zaplacic nadgodziny pielegniarce za prace
    niezwiazana z charakterem jej pracy. Bo komu wpadnie do głowy
    zatrudnic na jeden dzien 4 pracowników tymczasowych wyspecjalizowanych
    w noszeniu ciezkich rzeczy. Raczej bym powiedzial kierownikowi zeby na
    ten dzien potrzeba osobnej umowy zlecenia platnej za godzine jak
    nadgodziny. Dlaczego? Z prostej przyczyny: nie po to sa zatrudnieni.
    Tak moze powiedziec ze przenoszenie nie wymaga magisterki. Ale
    pieczenie tak samo a jakos nikt nie wpadnie zeby spawaczowi kazac piec
    ciasto.

  • 9. Data: 2008-05-28 07:59:56
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

    Użytkownik "P^L^B" <p...@k...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (możemy) odmówić przyjścia na taki "czyn społeczny"? Czy nie należałoby
    > wynająć po prostu ekipy przeprowadzkowej?

    idź jak chłowiek do szefa i powiedz że nie możesz przyjść bo goście
    przyjeżdżają

  • 10. Data: 2008-05-28 08:00:18
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "SzalonyKapelusznik" <s...@g...com> napisał

> [...]
    > zatrudnic na jeden dzien 4 pracowników tymczasowych
    > wyspecjalizowanych w noszeniu ciezkich rzeczy.

    I po sobie też nie sprzątnie bo nie jest sprzątaczką.
    Potknie się o własne gówno ale nie sprzątnie bo nie ma tego
    w obowiązkach.
    Dzięki temu instytucje obrastają w tuziny słabo wykorzystanych
    pracowników bo jeden jest tylko od koszenia trawy a drugi tylko
    od odśnieżania chodników. I przez pół roku każdy z nich się obija.
    Elektryk, który akurat nie ma żadnej żarówki do wymienienia,
    okien nie może umyć bo to dla niego ujma.

    Tu mówimy o pracy incydentalnej, nie wymagającej żadnych
    kwalifikacji. Zatrudnienie ekstra fachowców do przenoszenia
    papierków na pewno jest trudniejsze organizacyjnie i droższe.