  • 1. Data: 2020-05-16 08:37:39
    Temat: Dlaczego maseczka nie chroni noszącego ?
    Od: User <n...@s...com>

    Mam pytanie "niezupełnie" natury prawnej, ale temat maseczek tu się pojawia.

    Dlaczego maseczka nie chroni noszącego, a chroni innych przed noszącym
    maseczkę ?
    Chodzi mi o najczęściej noszone maseczki 3-warstowowe, tzw. chirurgiczne,
    a nie o te profesjonalne, z filtrem.
    Oczywiście zakładam prawidłowe założenie maseczki, dobrze przylegającej
    do twarzy.

    Darujcie sobie żarty, ja pytam poważnie.

  • 2. Data: 2020-05-16 08:48:10
    Temat: Re: Dlaczego maseczka nie chroni noszącego ?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-05-16 o 08:37, User pisze:
> [...]
    > do twarzy.
    >
    > Darujcie sobie żarty, ja pytam poważnie.

    Dlatego, że dróg zakażenia jest o wiele więcej niż tylko przez oddech
    (przed którym maseczka też nie do końca chroni) - można zarazić się
    dotykając ręką do twarzy, nosa, oka itp., którą to ręką wcześniej
    dotknęło się czegoś zakażonego.

    W drugą stronę - aby to "coś" było zakażone, wirus musi się wydostać na
    wydzielinie z ust lub nosa, i przeciwko takiemu właśnie skażeniu
    otoczenia maseczka dość skutecznie chroni, a na pewno znacznie ogranicza
    zasięg wydobywających się wydzielin.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2020-05-16 09:29:20
    Od: User <n...@s...com>

    W dniu 16.05.2020 o 08:48, Liwiusz pisze:

> [...]
    > otoczenia maseczka dość skutecznie chroni, a na pewno znacznie
    > ogranicza zasięg wydobywających się wydzielin.

    Wiem, że są różne drogi zakażenia, ale mnie chodziło o porównanie
    skuteczności maseczki "w obie strony".  Z tego, że można się zarazić
    przez dotyk ręką nie wynika, że maseczka nie chroni noszącego przed
    zakażeniem przez usta lub nos bez dotyku ręką (pod warunkiem,
    że usta i nos są dobrze zakryte).
    Z informacji w TV można wnioskować, że noszenie maseczki noszącemu w
    ogóle nie jest potrzebne, a to bzdura.
    I nie dziwię się, że wobec takiego przekazu ludzie maseczek nie noszą -
    w końcu każdy bardziej dba o siebie niż o innych.

  • 4. Data: 2020-05-16 10:05:31
    Od: User <n...@s...com>

    W dniu 16.05.2020 o 09:29, User pisze:

> [...]
    > I nie dziwię się, że wobec takiego przekazu ludzie maseczek nie noszą
    > - w końcu każdy bardziej dba o siebie niż o innych.
    Dodam jeszcze, że jeśli ktoś zakażony w moim otoczeniu zakaszle lub
    kichnie, to to wystarczy i już  "nie muszę" dotykać twarzy ręką
    żeby się zakazić. Oczywiście w sytuacji gdy ja (także DLA SIEBIE) nie
    noszę maseczki. A zachowanie odległości 2 m niewiele daje,
    bo badania pokazują, że zasięg wydzielin przy kaszlu może wynosić 5 m, a
    przy kichnięciu nawet 7 m.

    Noszenie rękawiczek to tez w większości przypadków bzdura, bo sugeruje
    jakby  przez dotyk zakażona rękawiczką ust, nosa lub oczu
    nie można było się zarazić. Założenie rękawiczek może mieć znaczenie
    tylko w takim przypadku gdy ktoś na zakażone ręce w domu
    założy przed wyjściem rękawiczki. Innego zastosowanie nie widzę.
    A sprzedawcy rękawiczek dbają o to by głosić jednorazowość rękawiczek,
    tak jakby nie można było umyć czy odkazić rąk w rękawiczkach
    podobnie jak rąk bez rękawiczek.

    Karmią nas bzdurami, a my to wszystko łykamy. A wydawało się, że czasy
    gdy można było "głosić prawdę" bez uzasadnienia już minęły.

  • 5. Data: 2020-05-16 19:45:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-05-16 o 10:05, User pisze:

> [...]

    Nie spotkałem się z taką informacją.

    > Dodam jeszcze, że jeśli ktoś zakażony w moim otoczeniu zakaszle lub
    > kichnie, to to wystarczy i już  "nie muszę" dotykać twarzy ręką

    Nie wystarczy, bo ślina musi się do ciebie dostać, a to będzie
    utrudnione, jeśli kichający będzie miał maseczkę.

    > Noszenie rękawiczek to tez w większości przypadków bzdura, bo sugeruje

    Tu rzeczywiście jest mniej sensu, niż w przypadku maseczek. Właściwie
    rękawiczki wpływu nie mają żadnego, poza dwoma wyjątkami:
    - nie zakazisz się przez ranę na ręce
    - mając rękawiczkę, być może rzadziej się będziesz dotykał do twarzy.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2020-05-16 19:56:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.05.2020 o 10:05, User pisze:

> [...]

    Bzdura nie do końca - pomaga, ale niewiele. Tyle że jak ktoś
    bezpośrednio nakaszle to masz większe szanse. A powietrze i tak zassać
    musisz, więc jeśli w nim będzie areozol to raczej zwykła maseczka wiele
    nie pomoże. Natomiast rzeczywiście chodzi o to, że jak ty mówisz czy
    kaszlesz, to nie "wypluwać" swoich kropelek śliny daleko. I generalnie o
    to chodzi, żeby zmniejszyć zasięg odziaływania, to mniejsza szansa, że
    ktoś się tam znajdzie. Jak będziecie rozmawiać twarzą w tważ dłużej to
    IMHO maseczki nie pomogą.

    --
    Shrek

  • 7. Data: 2020-05-16 20:00:12
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik User n...@s...com ...

> [...]
    > nie noszę maseczki. A zachowanie odległości 2 m niewiele daje,
    > bo badania pokazują, że zasięg wydzielin przy kaszlu może wynosić 5

    Jak kichnie bez maseczki a ty bedziesz miał maseczke to spray który sie
    rozproszy "suadzie" na twojej zwykłej chirurgicznej maseczce i z
    łatwoscia przeniknie na druga strone.
    Ale jak kichnie w maseczke to znacząco zmniejszy sie ilosc rozproszonego
    aerozolu. I o to chodzi.

> [...]
    >
    > Karmią nas bzdurami, a my to wszystko łykamy. A wydawało się, że
    > czasy gdy można było "głosić prawdę" bez uzasadnienia już minęły.

    Nie wiem czy MY to wszystko łykamy.
    Rekawiczki sa jakims tam sposóbem na nieprzenoszenie na rekach pod
    warunkiem ze wiemy i rozumiemy po co są.
    Np. wchodzisz do sklepu i zakładasz nowe rekawiczki dzieki czemu nie
    wnosisz na towary które za chwile bedziesz macał tego co wczesniej
    dotykałes na zewnatrz.
    Ale rzeczywiscie rownie dobre jest noszenie w kieszeni jakiegos małego
    sprayu z odkazaczem.

    Rekawiczki sa tez dobre dlatego, ze te srodki odkazajace dosc mocno
    niszcza skóre, powoduja suchosc itp.
    Jak idziesz do sklepu to nie ma problemu, ale jak musisz pracowac przez
    cały dzien to wielokrotne odkazanie dobrze rekom nie zrobi a stosowanie
    rekawiczek sprawi ze raczki beda gładki jak pupa niemowlaka.

    Niektorzy twierdza ze rekawiczki dodatkowo motywuja nas do niedotykania
    rekami twarzy, oczu etc. Nie wiem czy tak jest, wydaje sie ze ogolnie ci
    co rozumieja jak to sie roznosi, to juz sie nie macaja brudnymi paluchami
    po oczach.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Pieniądze są jak szósty zmysł, bez którego nie sposób wykorzystać

  • 8. Data: 2020-05-16 20:47:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 May 2020 08:37:39 +0200, User napisał(a):

    > Dlaczego maseczka nie chroni noszącego

    Pieprzenie. Ochrona przed transmisją wirusa między dwoma noszącymi
    domowej roboty maskę wygląda tak: Skuteczność jakieś 30%, z czego 25% na
    emitenta i 5% na odbiorcę. Skąd taki podział? Trzeba znać nieco
    aerodynamikę i myśleć. No i co, dlatego że tak mało to mamy nie nosić
    masek? Wystarczy że tak mała skuteczność jednak sprowadzi współczynnik
    zakażeń poniżej jedności i za jakiś czas mamy epidemię z głowy.
    Wkurwiają mnie bezmózgi chodzące z maską na brodzie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2020-05-16 20:50:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 May 2020 08:37:39 +0200, User napisał(a):

    > Chodzi mi o najczęściej noszone maseczki 3-warstowowe

    Bo one mają zawór zwrotny. Wdychasz niefiltrowane, wydychasz filtrowane.
    Przecież przeznaczeniem takich masek to nie zakazić otwartej rany u
    operowanego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2020-05-16 21:00:55
    Od: User <n...@s...com>

    > Bo one mają zawór zwrotny. Wdychasz niefiltrowane, wydychasz filtrowane.
    > Przecież przeznaczeniem takich masek to nie zakazić otwartej rany u
    > operowanego.
    Zatem jeśli ktoś nie kaszle i nie kicha i wobec tego zależy mu na
    chronieniu przede wszystkim siebie,
    maseczkę powinien nosić "kolorem" do twarzy, czyli odwrotnie niż jest
    zalecane?