  • 1. Data: 2021-11-08 20:55:15
    Temat: Dlaczego dr Wanda Półtawska nie figuruje w rejestrze lekarzy?
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    Taka ciekawostka.

    Wanda Półtawska - lekarka, doktor nauk medycznych, postać
    dość znana - nie figuruje w Centralnym Rejestrze Lekarzy RP:

    http://www.oil.org.pl/xml/oil/oil57/rejlek/hurtd

    Wyszukiwanie po imieniu i aktualnym nazwisku nie zwraca żadnych wyników, z kolei
    wyszukiwanie po nazwisku panieńskim (Wojtasik) zwraca jeden wynik, ale jest to
    zupełnie inna osoba (niejaka Wanda Czesława POPŁAWSKA, dentystka, zmarła 3 lata
    temu). Dla porządku dodam, że rejestr zawiera dane lekarzy nie tylko czynnych
    zawodowo, ale również takich, którzy już nie praktykują, a nawet takich, którzy już
    nie żyją. Nie widzę więc powodu, dla którego brakuje w nim żyjącej nadal (od kilku
    dni 100-letniej) pani Półtawskiej. Dziurawy rejestr czy coś innego? Nie szukam
    sensacji, ale sprawa autentycznie mnie zainteresowała. Ktoś wie o co tu może chodzić?

  • 2. Data: 2021-11-08 22:06:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.11.2021 o 20:55, Piotrek pisze:
    > toś wie o co tu może chodzić?

    Po pierwsze rejestr zawiera lekarzy, którzy w chwili jego tworzenia
    mieli tzw "prawo wykonywania zawodu". Być może ta lekarka już była na
    emeryturze.

    Po drugie sprawdź, czy nie zrobiłeś literówki, bo jeśli znalazło Ci
    Wanda Czesława POPŁAWSKA, to mam podstawy sądzić, że nie szukałeś
    Półtawska.

    Po trzecie, być może Wanda Wiktoria Półtawska jako naukowiec nigdy nie
    miała prawa wykonywania zawodu lekarza. Od 1955 roku była wykładowcą
    medycyny pastoralnej na Papieskim Wydziale Teologicznym w Krakowie, co
    niekoniecznie musiało się wiązać z leczeniem, a jeśli dobrze pamiętam po
    upływie 5 lat lekarz traci prawo wykonywania zawodu.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-11-08 23:00:00
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    > Po drugie sprawdź, czy nie zrobiłeś literówki, bo jeśli znalazło Ci
    > Wanda Czesława POPŁAWSKA, to mam podstawy sądzić, że nie szukałeś
    > Półtawska.

    Jak już pisałem, to wynik w odpowiedzi na zapytanie "Wanda Wojtasik" z zaznaczoną
    opcją "Wyszukuj również po nazwisku panieńskim i poprzednim", więc nazwisko
    "Półtawska" (ani jakiekolwiek inne podobnie brzmiące) przy wyszukiwaniu tą metodą
    nawet nie zostało przeze mnie użyte. Też zwróciłem uwagę na ten ciekawy zbieg
    okoliczności,
    że w wyniku otrzymuje się kogoś o tym samym pierwszym imieniu i bardzo podobnym
    nazwisku
    (Wanda Czesława Popławska) oraz tym samym lub bardzo podobnym roku uzyskania
    uprawnień (1953), tyle że o innej specjalizacji (u Półtawskiej psychiatria, u
    Popławskiej - stomatologia).
    Podane przez ciebie powody nieumieszczenia Półtawskiej w rejestrze niby mają pewien
    sens,
    ale są dla mnie trochę dziwne - rzeczywiście z prawnego punktu widzenia można (albo
    można było dawniej) jednocześnie być lekarzem po specjalizacji i nie mieć prawa
    wykonywania zawodu?
    Lekarze, którzy stracili nabyte wcześniej prawo wykonywania zawodu, też znajdują się
    w tym rejestrze
    ze stosowną adnotacją, więc na pewno nie o ten przypadek tu chodzi.

  • 4. Data: 2021-11-09 00:17:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.11.2021 o 23:00, Piotrek pisze:
> [...]
    > można było dawniej) jednocześnie być lekarzem po specjalizacji i nie mieć prawa

    Może zaprzestała praktykowania przed powstaniem rejestru. Ten rejestr
    powstawał stosunkowo nie dawno. Tam jest jeszcze Archiwalny rejestr
    zbudowany na podstawie: Urzędowy spis lekarzy, 70 lat Samorządu
    Lekarskiego na Śląsku, Otolaryngolodzy warszawscy w XIX wieku oraz
    Słownik biograficzny lekarzy i farmaceutów ofiar Drugiej Wojny
    Światowej. Tam tej Pani również nie ma.

    Intrygujące.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-11-09 07:46:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dr pochodzi od stopnia naukowego.

    -----

  • 6. Data: 2021-11-09 16:15:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.11.2021 o 07:46, ąćęłńóśźż pisze:

    > Dr pochodzi od stopnia naukowego.

    Lekarze ze stopniem doktora posługują się tytułem dr n. med. W
    odróżnieniu od lek., który jest takim jakby odpowiednikiem mgr, tylko w
    naukach medycznych.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-11-09 17:56:58
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2021-11-08 o 20:55, Piotrek pisze:
    > Taka ciekawostka.
    >
    > Wanda Półtawska - lekarka, doktor nauk medycznych, postać
    > dość znana - nie figuruje w Centralnym Rejestrze Lekarzy RP:

    Kto to tak naprawdę jest ta pani?

    Nie widzę więc powodu, dla którego brakuje w nim żyjącej nadal (od kilku
    dni 100-letniej) pani Półtawskiej.

    Pewnie od gminy dostala medal i pieniążki na 100 letnie urodziny.
    Zapytaj sie w tej gminie u burmistrza czy wójta. Jakieś informacje
    powinieneś otrzymać.

    --
    animka

  • 8. Data: 2021-11-09 18:41:26
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie rozumiesz.
    Lekarze ze stopniem doktora nauk medycznych posługują się tytułem doktora nauk
    medycznych.
    A ktoś zabrania lekarzom doktoratu w innej dziedzinie?

    -----

  • 9. Data: 2021-11-09 20:43:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.11.2021 o 18:41, ąćęłńóśźż pisze:

    Nie wywalaj nagłówków, bo muszę się domyślać komu odpisujesz.

    > -----
    > Nie rozumiesz. Lekarze ze stopniem doktora nauk medycznych posługują
    > się tytułem doktora nauk medycznych. A ktoś zabrania lekarzom
    > doktoratu w innej dziedzinie?

    Oczywiście. Tylko co to ma do rzeczy? Z oficjalnego życiorysu wynika, że
    jest lekarzem. Wiec jeśli zrobiła doktorat w innej dziedzinie, to
    oczywiście miała takie prawo. Natomiast nadal to nie wyjaśnia, czemu nie
    ma jej na wykazie lekarzy.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2021-11-09 22:36:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > jest lekarzem. Wiec jeśli zrobiła doktorat w innej dziedzinie, to
    > oczywiście miała takie prawo. Natomiast nadal to nie wyjaśnia, czemu nie

    Raz, że ten wykaz nie musi być kompletny, a dwa, że wcale bym się nie
    zdziwił, gdyby w dokumentach miała inne imię. W pokoleniu mojej babki z
    jakichś powodów były takie przypadki w miarę często.

    MJ