  • 1. Data: 2002-01-02 20:03:59
    Temat: Dla osób zajmujących się nieruchomościami.
    Od: "Krzysztof" <w...@t...com.pl>

    Z art. 51.1.2) ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U.
    nr 71/2000 poz. 838) wynika, że grunty oddane i zajęte pod drogi publiczne,
    wybudowane z udziałem czynu społecznego i istniejące w tym dniu, stają się z
    mocy prawa własnością Państwa.
    Natomiast z uchwały Sądu Najwyższego z dnia 20 września 1994r. (III CZP
    108/94, OSNC 1995/2/28) wynika, że do ujawnienia w księdze wieczystej na
    mocy art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
    publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60 ze zm.) prawa własności gruntu zajętego
    pod drogę publiczną wystarczy wydane na podstawie art. 217 § 1 k.p.a.
    zaświadczenie stwierdzające spełnienie się warunków nabycia tego prawa przez
    Państwo.
    Słyszałem, że od 2 lub 3 lat zaświadczenie, o którym mowa wyżej nie może
    stanowić podstawy wpisu do księgi wieczystej. Zamiast tego zaświadczenia
    należy przeprowadzić postępowanie w sądzie wieczystoksięgowym. Ta nowa
    praktyka postępowania sądu wieczystoksięgowego wynika z orzeczenia organu
    sądowego, niestety nie mogę tego orzeczenia nigdzie poszukać; czy ktoś z
    grupowiczów wie coś na ten temat.
    --
    Krzysztof: (w...@t...com.pl)