  • 1. Data: 2002-01-19 11:54:01
    Temat: Darowizna
    Od: "Blurp" <b...@k...net.pl>

    Witam.
    Jeżeli dostaję mieszkanko, jakie opłaty będe musiał poczynić? Może jest
    inna, tańsza forma stania się włascicielem mieszkanka?

  • 2. Data: 2002-01-19 12:01:23
    Temat: Re: Darowizna
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Blurp" <b...@k...net.pl> wrote in message news:a2bmki$205$1@news.tpi.pl...
    > Witam.
    > Jeżeli dostaję mieszkanko, jakie opłaty będe musiał poczynić?

    nie wiadomo.
    To od darczyncy zalezy, czy oplaci koszty notarialne i ew uzyskania
    potrzebnych zaswiadczen.

    darowizna mieszkania "na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych" (czyli jesli
    nie ma Pan tytulu prawnego do innego mieszkania) do 110 m^2 jest wolna od
    podatku od spadku i darowizn.

    > Może jest
    > inna, tańsza forma stania się włascicielem mieszkanka?
    > Pozdrawiam

    Chyba nie ma.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-01-19 12:10:10
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam
    > Jeżeli dostaję mieszkanko, jakie opłaty będe musiał poczynić?

    1. podatek od darowizny - chyba, że nie jesteś właścicielem innego
    mieszkania a nabywane ma mniej niż 110mkw

    2. taksa notarialna - zależna od wartości

    3. opłata sądowa (jeżeli mieszkanie ma księgę wieczystą)

    Może jest
    > inna, tańsza forma stania się włascicielem mieszkanka?

    Tak nabycie w drodze spadku. (testament)

    Pozdrawiam

    Paweł Puch
    prawnik
    doradca ds. nieruchomości

  • 4. Data: 2002-01-19 12:23:34
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Paweł" [...]

    > Może jest
    >
    > Tak nabycie w drodze spadku. (testament)

    To punkt widzenia prawnika - nie ekonomisty.

    Jesli policzy sie "wartosc pieniadza w czasie",
    to zwykle okazuje sie, ze "cena" czekania na otwarcie spadku
    przewyzsza koszt notariusza.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2002-01-20 11:30:17
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam

    To punkt widzenia prawnika - nie ekonomisty.

    Nie to punkt widzenia osoba która zna przepisy prawne, opłaty sądowe i
    stawki notarialne. Niestety Boguś twoja teoria "wartosci pieniadza w czasie"
    nie ma racji bytu nawet co do zasady bo zakładasz, że wartość pieniądza w
    czasie spada podczas gdy tak jest tylko gdy trzymasz go w skarpecie. Ale to
    nie dyskusja na grupę prawniczą.
    Wracając do tematu.

    Na priv. dostałem od Blurp konkretne dane i wartość.

    1. Taksa notarialna to w tym przypadku około 2000 zł opłata za księgi
    wieczyste 1820 zł,

    2. natomiast postepowanie o stwierdzenie nabycia spadku zamknie się w kwocie
    100 zł a opłaty za księgi wieczyste też liczone są przez pół w porównaniu
    do darowizny 910 zł.
    Ponadto im mieszkanie starsze tym wyższa amortyzacja i niższa jego wartość
    od której liczy sie opłaty, a wartość ta pomniejsza się o 0,5 % od 10-20 lat
    a powyżej 20 lat o 1% rocznie to 70 lat. Opłaty sądowe są podnoszone co
    kilka lat ale o wysokość inflacji.

    Więc mając np. wydać teraz 5000 zł na darowiznę i być formalnym właścicielem
    mieszkania albo zaiwestować te 5000 zł (np. obligacje), a nabyć jego
    własność po czyjejś śmierci np za 5 lat to za koszty sądowe i księgi
    wieczyste zapłacisz z samych odsetek od inwestycji i jeszcze ci zostanie.
    Zatem będziesz bogatszy o 5000 zł i to realnie.

    Natomiast kwestie podatkowe są te same. Podatek od spadków i od darowizn to
    ten sam podatek. Z tym, że Urząd Skarbowy przy podatku spadkowym dużo niżej
    ocenia wartość spadku niż notariusz wartość darowizny zatem podatek będzie
    też niższy. Z tym, że z podnoszeniem podatków w czasie jest różnie. Ale
    biorąc pod uwagę stawki przez ostatnie 10 lat także wzrastały one o poziom
    inflacji. Gdyż największe zmiany robi sie w podatkach dochodowych, VAT,
    akcyza, natomiast ten podatek jest stabilny ponadto zmiany w podatku będą
    wiadome wcześnie zatem zawsze przed ich zmianami można dokonać darowizny.

    Pozdrawiam
    Paweł Puch

  • 6. Data: 2002-01-20 12:33:41
    Od: "Blurp" <b...@k...net.pl>

    Użytkownik Paweł <p...@d...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a2e9g7$jlo$...@n...tpi.pl...
    > Witam

    Jestem wdzięczny za odpowiedz.:)

  • 7. Data: 2002-01-21 10:15:59
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Paweł" <p...@d...pl> wrote in message
> [...]
    > czasie spada podczas gdy tak jest tylko gdy trzymasz go w skarpecie. Ale

    Wracajac do tematu, to malo zakladam o "tendencji". Tak nadmienilem przy
    okazji,
    wzial Pan to chyba zbyt ambicjonalnie.

    Ale jak juz liczymy dokladnie......

> [...]
    kwocie
    > 100 zł a opłaty za księgi wieczyste też liczone są przez pół w porównaniu

    Osoba ktora czyni darowizne ZYJE. A nie co dizen umiera ktos,
    kto chce nam zapisac mieszkanie. na ile wyceni Pan spowodowanie otwarcia
    spadku?

    A tytul wlasnosci do mieszkania moze byc potrzebny.

    W zwiaku z tym do napbyca w spadku za pare lat nalezaloby chyba doliczyc
    koszt
    wynajmowania do tego czasu mieszkania?

    Poza tym koszt darowizny mozna zmniejszyc "obciazajac" darowizne prawem
    darczyncy do uzytkowania czesci lub calosci nieruchomosci - porawda?

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-01-21 17:30:55
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam

    wzial Pan to chyba zbyt ambicjonalnie.
    Nie ambicjonalnie, gość pytał konkretnie jakie ma możliwości i co mu się
    bardziej opłaca i o taką odpowiedź mu chodziło.

    W praktyce sprawa z reguły wygląda tak :
    twoi rodzice gromadzą przez całe życie jakiś majątek ty jako ich dziecko
    czyli ich następca prawny nabywasz wcześniej czy później ten majątek. Możesz
    ten majątek dostać za ich życia (darowizna) lub po ich śmierci (spadek).
    Nabycie majątku po rodzicach co do zasady jest tańsze w drodze spadku.
    (inna, tańsza forma stania się włascicielem mieszkanka? - tak brzmiało
    pytanie).
    Nie należy tego rozważać pod innymi względami. Nie znamy sytuacji rodzinnej
    tej osoby, która może tu zadecydować, bardziej niż finanse, zresztą taką
    sytuację on sam potrafi ocenić i zinterpretować pod kontem nabycia majątku
    po rodzicach i nie potrzebuje do tego prawnika ani dyskusji na grupie na
    temat jego sytuacji rodzinnej. Natomiast opinia prawnika i ewentualna
    dyskusja na grupie jest mu potrzebna pod kątem jakie ma możliwości nabycia i
    ile go to będzie kosztowało. Nie mylę się nie?

    > Poza tym koszt darowizny mozna zmniejszyc "obciazajac" darowizne prawem
    darczyncy do uzytkowania czesci lub calosci nieruchomosci - porawda?

    To jest konkretny pogląd o który pytającemu zapewne chodziło.

    Owszem masz rację, że wartość służebności mieszkania obniża wysokość
    podstawy opodatkowania. Zatem można ustanowić służebność osobistą mieszkania
    i ją wysoko skapitalizować, tylko wówczas obniżysz podatek ale podniesiesz
    koszt darowizny gdyż od wpisu do ksiąg wieczystych takiej służebności
    opłacasz opłatę sądową jak również później od jej wykreślenia.
    np. kapitalizujesz na 30 tyś zł (czyli obniżasz wartość do opodatkowania o
    30 tyś zł) opłata sądowa 440 zł - wpis + 220 zł (na dzisiaj) - wykreślenie.
    Z tym, że zawsze więcej zyskasz na podatku niż stracisz na opłacie sądowej.
    W tym przypadku wiele tym może nie zyskać bo zostanie jeszcze 120 tyś do
    opodatkowania no 110.943 zł po odjęciu kwoty wolnej od podatku jeżeli jest
    to darowizna jednej osoby na rzecz jednej osoby (czyli przyjmując skrajnie
    niekorzystną sytuację podatkową).

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 9. Data: 2002-01-23 12:06:16
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Paweł"
    > Nie ambicjonalnie, gość pytał konkretnie jakie ma możliwości i co mu się
    > bardziej opłaca i o taką odpowiedź mu chodziło.
    [...]
    > Owszem masz rację, że wartość służebności mieszkania obniża wysokość
    > podstawy opodatkowania. [...]

    To robi sie bardzo powazne.
    Jeszcze raz - nie chcialem nikogo urazic.
    To fakt, ze ludzie pytaja oczekujac rady, a nie dowcipow i to fakt.

    Tak na prawde to rzadko wiadomo, o co naprawde czlowiek pyta,
    i rzeczywiscie mozna bylo zrozumiec tak, jak Pan to opisal.
    Ja zrozumialem tak, ze czlowiek TERAZ chce miec mieszkanie,
    rozwaza mozliwosc darowizny i pyta, czy teraz nie mozna taniej.

> [...]
    > to darowizna jednej osoby na rzecz jednej osoby (czyli przyjmując skrajnie

    Pan wie wiecej, niz my.

    Czesto ludzie piszac "mieszkanie". maja na mysli wlasnosciowe prawo do
    lokalu.
    Lokal czesto nie ma ustanowionej hipoteki...

    W sumie chodzi o to, by ludziom pomoc.

    Boguslaw