  • 1. Data: 2009-02-21 10:54:23
    Temat: Darowizna
    Od: "Elto" <t...@o...pl>

    Witam

    Rodzina chce darować mi dom z działką, którego po śmierci dziadka
    właścicielem jest 4/6 babcia, 1/6 mama, 1/6 ciocia (siostra mamy).
    Dowiedziałem się, że za darowiznę babci oraz mamy zgłoszoną do miesiąca nie
    muszę płacić podatku.
    Jak to jest z darowizną cioci? Będę musiał zapłacić od tej części podatek?

    Pozdrawiam, Tomek

  • 2. Data: 2009-02-21 15:32:06
    Temat: Re: Darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Elto wrote:
> [...]
    > muszę płacić podatku.

    > Jak to jest z darowizną cioci? Będę musiał zapłacić od tej części podatek?

    tak, z tym, że są kwoty wolne od podatku.
    poszukaj ustawę o podatku od spadków i darowizm i szybko znajdziesz.
    Nie powinno to wyjść dużo. Nie podałeś wartości tej 1/6 cioci wiec nic
    więcej nie da się powiedzieć.

    Doradca podatkowy podpowie ci też inne rozwiązania. Skoro to jest
    współwłasność do jak najbardziej można ją znieść i calość zostanie np.
    własnością mamy, która ci to daruje, z tym, że trzeba policzyć czy to
    jest warte zachodu, bo może się okazać, że pdoatek wychodzi taniej.

    I jeszcze jedno.
    Darowizn w formie notarialnej nie trzeba dodatkow zgłaszać do US w 30 dni.

  • 3. Data: 2009-02-21 16:50:12
    Od: "Elto" <t...@o...pl>

    > tak, z tym, że są kwoty wolne od podatku.
    > poszukaj ustawę o podatku od spadków i darowizm i szybko znajdziesz.

    Cytat ze strony www.infor.pl:
    "Najważniejszą zmianą wprowadzoną w ustawie o podatku od spadków i darowizn
    jest likwidacja od 1 stycznia 2007 r. podatku od spadków i darowizn w ramach
    najbliższej rodziny. Wszystko za sprawą zwolnienia, które przewiduje nowy
    art. 4a ustawy. Przepis ten zwalnia od podatku nabycie własności rzeczy lub
    praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo,
    ojczyma i macochę."

    W takim wypadku musiałbym zapłacić podatek za część cioci? Jeśli tak to
    ciocia mogłaby darować swoją część mojej mamie, a mama mi?

    >Nie podałeś wartości tej 1/6 cioci.

    Nie znam wartości.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-02-21 17:19:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Elto wrote:

    > W takim wypadku musiałbym zapłacić podatek za część cioci? Jeśli tak to
    > ciocia mogłaby darować swoją część mojej mamie, a mama mi?

    I tak i nie.
    Liczy się intencja.
    Jeśli intencją jest darowanie przez ciocię mieszkania tobie, to metoda
    jaką zostanie to zrobione jest bez znaczenia.
    Odrębna kwestia to "jak się US o tym dowie".
    Jak nie skojarzy dwóch odrębych darowizn to się nie będzie czepiał.
    Jak skojarzy, to może to zakwestionować i wówczas trzeba będzie dopłacić
    i to znacznie więcej.
    Dlatego odesłałem cię do doradcy podatkowego, żeby powiedział ci jak to
    zrobić z głową i nie wtopić.

    > Nie znam wartości.

    No to szukaj tabelki w ustawie i sam sobie policz ile ten podatek może
    wynieść.