  • 1. Data: 2014-10-05 17:34:25
    Temat: Czyżby swiatełko w tunelu?
    Od: "LeoTar" <L...@w...pl>

    Wreszcie przemoc w rodzinie zaczyna być postrzegana nie tylko jako domena
    mężczyzn. Poczytajcie
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/825167,dziewan
    owska-postrzeganie-przemocy-w-rodzinie-jako-ojca-z-p
    asem-to-blad.html

    Władek Tarnawski, LeoTar
    Rozmowy z LeoTar'em @ http://leotar.friko.pl/fall_2014/

  • 2. Data: 2014-10-23 15:17:54
    Temat: Re: Czyżby swiatełko w tunelu?
    Od: "LeoTar" <l...@w...pl>

    Użytkownik "LeoTar" <L...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mężczyzn. Poczytajcie
    > http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/825167,dziewan
    owska-postrzeganie-przemocy-w-rodzinie-jako-ojca-z-p

    Dziewanowska: postrzeganie przemocy w rodzinie jako ojca z pasem to błąd
    - Partnerzy idą do sądu, sędzia stwierdza, że doszło do przemocy, a potem ci
    ludzie razem wracają do domu i w najlepszym razie postanawiają: ty bierzesz
    jeden pokój, pół kuchni i pół łazienki, a ja resztę mieszkania - o
    problemach związanych z przemocą w rodzinie i jej postrzeganiem mówi w
    wywiadzie dla Gazety Prawnej dr Małgorzata Dziewanowska.
    Kilkanaście dni temu szukałem zdjęcia do tekstu poświęconego przemocy w
    rodzinie. Niemal wszystkie zdjęcia w bazie fotografii wyglądały podobnie:
    agresywny mężczyzna i płaczące dziecko. Czy takie przedstawienie przemocy w
    rodzinie to stereotyp, czy może rzeczywiście na ogół tak wygląda
    rzeczywistość?
    Jeśli chodzi o stereotypy związane z przemocą w rodzinie, to funkcjonuje ich
    całkiem sporo. Często niosą one ze sobą jakiś element prawdy. Mężczyzna jest
    silniejszy i przy przemocy fizycznej to rzeczywiście on częściej ma
    przewagę. Warto jednak pamiętać, że osoby, które w teorii są uznawane za
    silniejsze, gdy stają się ofiarami przemocy, wstydzą się komukolwiek o tym
    mówić. Dlatego uważałabym z wyciąganiem wniosków na podstawie suchych
    statystyk.
    Za groźniejszy stereotyp niż ten związany z płcią, uważam stereotyp
    opierający się na tym, jaka jest przemoc.

    Ma Pani na myśli to, że występuje nie tylko przemoc fizyczna?
    Otóż to. Przemoc może być także psychiczna, materialna. W stosunku do
    każdego: kobiet, dzieci, osób starszych, ale także i mężczyzn. Zdjęcia, o
    których Pan wspomniał, nie przekazują całkiem zakłamanego obrazu, ale
    jednocześnie postrzeganie przemocy wyłącznie jako ojca z pasem to błąd.

    Pozwolę sobie jeszcze kontynuować temat stereotypów. Przyjmuje się, że
    jeżeli sprawcą jest mężczyzna, to na ogół mamy do czynienia z przemocą
    fizyczną, z kolei gdy kobieta - z psychiczną.
    To nawet nie kwestia płci, lecz cech osobowościowych. Chociaż statystyki
    rzeczywiście pokazują, że najczęściej skazywani są mężczyźni i na ogół
    chodzi o przemoc fizyczną. Ale tak jak mówiłam, statystyki należy traktować
    co najwyżej jako wskazówkę, kiedy pojawia się społecznie zauważalny problem.
    Warto jednak zauważyć, że przemoc jest oparta na rozwijającym się procesie.
    Nie jest tak, że mamy mężczyznę, który bije. Jest tak, że mamy sprawcę,
    który najpierw stara się "wyczuć" swoją ofiarę. Pojawia się zastraszenie,
    krzyki, osaczenie, ograniczenie dostępu do pieniędzy etc. Przemoc fizyczna
    jest po prostu najbardziej widoczna - bo zauważamy siniaki, złamania, krew.
    To przemawia do świadomości i często właśnie dlatego ten obraz widzimy przed
    oczami, gdy myślimy o przemocy. To też wina sądów, które dostrzegają kwestię
    naruszenia nietykalności cielesnej, ale rzadziej skazują za przemoc
    psychiczną.
    A co z przemocą na osobach starszych? Niewiele się o tym mówi, a kwestia
    chyba staje się coraz bardziej dotkliwa?
    Mam wrażenie, że o tym się faktycznie wspomina szczątkowo. Niewątpliwie jest
    to problem, a przy tym jest to problem na razie niezbadany. Moim zdaniem -
    mówię to na podstawie pracy z młodymi ludźmi - ta kwestia nie tyle się
    nasila, co staje się bardziej widoczna. Młodzież, szczególnie wywodząca się
    z rodzin problemowych, wynosi z domu pewne schematy i sposoby rozwiązywania
    konfliktów. W którymś momencie może to się obrócić przeciwko ich rodzicom
    bądź dziadkom. Osobiście, w swojej praktyce, nie spotkałam się jednak z
    sytuacją, w której rodzice wnieśli sprawę przeciwko dziecku o stosowanie
    przemocy. Często traktuje to się jako wybryk, element nastoletniego buntu.

    Wspomniała Pani o zachodzącym procesie. Chcę zapytać o tzw. fazę miodowego
    miesiąca. Eksperci mówią: nie wierz, że jak teraz jest dobrze, to tak już
    pozostanie. Ale może takie uogólnienie jest złe? Może rzeczywiście są
    sytuacje, w których miodowy miesiąc przeradza się w miodowe lata.
    Wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Moim zdaniem gdy pojawia się przemoc
    między dwoma osobami, to nigdy nie jest dobrze. Zdarza się jednak - to
    fakt - że niekiedy sam sprawca zaczyna sobie zdawać sprawę z tego, że źle
    postępuje i zmienia się.
    To co jednak jest najgorsze to to, że osoba znajdująca się "w środku",
    będąca pokrzywdzona przemocą może nie dostrzegać, że jest ofiarą.
    Ważniejsza moim zdaniem od fazy miodowego miesiąca jest faza narastania
    napięcia. Ofiara bywa tak osaczona, że może sama prowokować drugą osobę. Gdy
    dojdzie do rozładowania, ma poczucie, że chociaż na chwilę będzie miała
    spokój. Ale po jakimś czasie znów zacznie się źle czuć i ponownie historia
    zatoczy koło. W pewnym momencie fazy miodowego miesiąca i narastania
    napięcia nakładają się na siebie, nie da się ich rozgraniczyć.

    W takim razie pytanie-rzeka: jak powinny reagować ofiary przemocy? Dodam
    jedynie, że nurtuje mnie kwestia uświadomienia społecznego. Powiedzmy, że
    wykształcona osoba, posiadająca dostęp do różnych źródeł, w jakiś sposób
    dotrze do informacji i przestróg. Ale co z ludźmi, którzy są tego
    pozbawieni? Tu nie pomoże przecież żaden poradnik dla ofiar przemocy.
    Pierwsze pytanie jakie należy sobie zadać to czy ofiara zdaje sobie sprawę z
    tego, że tą ofiara jest, a to nie zależy od wykształcenia czy dostępności
    źródeł. Jestem ogólnie sceptycznie nastawiona do wszelkich poradników -
    wydaje mi się, że ich oddziaływanie jest stosunkowo niewielkie.
    Prawdziwą pomocą mogą być osoby z zewnątrz, które będą potrafiły obiektywnie
    ocenić sytuację. Oczywiście nie chodzi o przypadkowe osoby spotkane na
    ulicy, ale bliskie, zaufane. Problemem jednak są zanikające więzi społeczne,
    mniej się znamy, mniej się sobą nawzajem interesujemy.

    Bliscy są potrzebni, aby nam uświadomić, że tkwimy w patologicznej relacji?
    Proszę sobie wyobrazić, że jest Pan szaleńczo zakochany. Ze strony ukochanej
    pojawia się jedna szpilka wbita w Pana. Jesteśmy tak skonstruowani, że mamy
    rewelacyjną zdolność do adaptowania się do takich sytuacji. I dlatego jak
    tych szpilek uzbiera się dziesięć, sto, to bardzo prawdopodobne, że będzie
    Pan w stanie wyjaśnić te zdarzenia przed samym sobą - w imię miłości, w imię
    rodziny, w imię dzieci. To musi dostrzec ktoś z zewnątrz - znajomi,
    przyjaciele. A potem część najtrudniejsza: ofiara musi zdać sobie sprawę z
    tego, że na to wbijanie szpilek nie można się godzić w imię czegokolwiek.
    Pamiętam sytuację, gdy kiedyś odebrałam telefon od pani, która opowiedziała
    mi historię swojego kilkunastoletniego związku. Historię absolutnie
    przerażającą. Przemoc występowała w każdym elemencie jej związku. Pomimo
    tego, że udzieliłam jej wyczerpujących informacji, ona najprawdopodobniej mi
    nawet nie uwierzyła, że jest ofiarą przemocy. Po prostu czuła potrzebę
    opowiedzieć o tym komuś, pozbycia się napięcia, ale wszelkie zdarzenia
    traktowała jako składową związku.

    Skoro, jak Pani podkreśliła, więzi społeczne zamierają, to zwiększa się rola
    państwa. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie pomogła instytucjom w
    tym nierównym starciu?
    Samą ustawę z 2005 roku, w pierwotnej wersji, traktowałabym jako deklarację
    władz: zauważamy problem i dajemy sygnał, że trzeba o nim mówić. Natomiast
    nowelizację z 2010 roku znacznie trudniej ocenić. Osobiście spotykam się
    również z negatywnymi opiniami. Owszem, były bardzo dobre intencje, ale
    rozszerzone obowiązki sprawozdawcze, funkcjonowanie interdyscyplinarnych
    zespołów bez zabezpieczenia finansowego na ich działanie, brak ściśle
    określonych procedur działania zespołów - to bywa mocno krytykowane.

    Rozumiem, że sąd także nie jest remedium?
    Niech Pan zwróci uwagę, jak to wszystko wygląda. Partnerzy idą do sądu,
    sędzia stwierdza, że doszło do przemocy, a potem ci ludzie razem wracają do
    domu i w najlepszym razie postanawiają: ty bierzesz jeden pokój, pół kuchni
    i pół łazienki, a ja resztę mieszkania. Samwyrok niewiele zmienia.

    A czy nie wydaje się Pani, że stosowanie przemocy w rodzinie stało się
    niekiedy formą zarzutu w trakcie spraw sądowych między małżonkami, który ma
    skłonić sędziego do opowiedzenia się po danej stronie? I nie zawsze ma to
    pokrycie w rzeczywistości?
    Odnoszę wrażenie, że jeszcze częściej wykorzystywany jest zarzut
    molestowania dzieci. Zarzut stosowania przemocy to oczywiście może być
    wyrachowana gra, ale warto pamiętać, że przemoc faktycznie ujawnia się w
    chwilach, gdy w końcu ofiara znajduje w sobie odwagę, aby stanąć w swojej
    obronie, aby w jakiś sposób się sprzeciwić. Jeśli zdobywa się na to, by
    powiedzieć "nie chcę z tobą być", często wraz z tym przychodzi siła na
    przyznanie, że "to była przemoc".

    A czy nie uważa Pani, że instytucje są nieprzygotowane lub ich pracownicy są
    nieprzekonani? Dla przykładu: lekarze wyjątkowo niechętnie zakładają
    "Niebieskie Karty".
    Nie chciałabym mówić o działalności służb ani źle, ani dobrze. To kwestia
    indywidualna. Interweniuje nie jakaś służba, lecz konkretny człowiek. I jest
    to problem, gdy taka osoba nie została dobrze przygotowana do podejmowania
    działań w kwestiach wymagających szczególnej delikatności. Nie została tego
    nauczona na studiach, a szkolenie zawodowe nie zawsze przyniosło oczekiwany
    rezultat.
    Chcę zaznaczyć, że nie stawiam nikomu zarzutu. Po prostu przemoc w rodzinie
    to tak skomplikowany temat, że nie każdy jest w stanie się tym zajmować.
    Poza tym wymaga szalenie silnej psychiki. Pracownicy mający styczność z
    przemocą żyją tymi sprawami nie tylko w pracy.
    Jeśli zaś chodzi o lekarzy, proszę zauważyć, iż przez lata uczeni są o
    istotności tajemnicy lekarskiej, czyli obowiązku zachowania w tajemnicy
    wszelkich informacji dotyczących pacjenta. Teraz nakłada się na nich
    obowiązek zakładania "Niebieskich Kart" i informowania organów ścigania. Na
    zmianę przyzwyczajeń potrzeba czasu.

    Dr Małgorzata Dziewanowska - kryminolożka, doktor nauk prawnych, adiunkt w
    Zakładzie Kryminologii WPiA UW. Specjalizuje się w prawach osób małoletnich,
    prawach pacjenta, a także przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Współpracuje
    z kilkoma organizacjami pozarządowymi, prowadząc programy z zakresu praw
    człowieka, praw kobiet, praw osób małoletnich.

  • 3. Data: 2014-10-23 15:19:15
    Temat: Re: Czy?by swiate?ko w tunelu?
    Od: zdumiony <z...@j...pl>

    W dniu 2014-10-23 o 15:17, LeoTar pisze:
    > U?ytkownik "LeoTar" <L...@w...pl> napisa? w wiadomo?ci
    > Dziewanowska: postrzeganie przemocy w rodzinie jako ojca z pasem to b??d
    > - Partnerzy id? do s?du, s?dzia stwierdza, ?e dosz?o do przemocy, a potem ci
    > ludzie razem wracaj? do domu i w najlepszym razie postanawiaj?: ty bierzesz

    Możesz ustawić kodowanie? bo w thundrbirdzie niczego nie widać

  • 4. Data: 2014-10-23 15:31:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.10.2014 15:19, zdumiony pisze:

    > Możesz ustawić kodowanie? bo w thundrbirdzie niczego nie widać

    Karmisz trolla totalnego - jeszcze z epoki konika bujanego...

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 5. Data: 2014-10-23 15:41:56
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 23.10.2014 o 15:19, zdumiony pisze:

    > Możesz ustawić kodowanie? bo w thundrbirdzie niczego nie widać

    Ciekawe, bo ja też używam Thunderbirda i post LeoTara jest wyświetlany
    prawidłowo a dopiero Twój z krzakami.

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

  • 6. Data: 2014-10-23 15:46:10
    Temat: Re: Czyzby swiatelko w tunelu?
    Od: zdumiony <z...@j...pl>

    W dniu 2014-10-23 o 15:41, Wiesiaczek pisze:
    > Ciekawe, bo ja też używam Thunderbirda i post LeoTara jest wyświetlany
    > prawidłowo a dopiero Twój z krzakami.

    Mój z krzakami bo zacytowalem poprzedni post
    Jakie masz ustawienia Thunderbirda że widzisz bez krzakow?

  • 7. Data: 2014-10-23 15:48:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.10.2014 15:46, zdumiony pisze:

    > Mój z krzakami bo zacytowalem poprzedni post
    > Jakie masz ustawienia Thunderbirda że widzisz bez krzakow?

    Pewnie inne domyślne kodowanie przypadkiem zgodne z niezadeklarowanym
    kodowaniem tego pajaca leotara.

  • 8. Data: 2014-10-23 17:32:18
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 23.10.2014 o 15:46, zdumiony pisze:

    > Mój z krzakami bo zacytowalem poprzedni post
    > Jakie masz ustawienia Thunderbirda że widzisz bez krzakow?

    W konfiguracji serwera mam domyślny zestaw znaków [środkowoeuropejski
    ISO-8859-2].

  • 9. Data: 2014-10-23 17:38:35
    Od: zdumiony <z...@j...pl>

    W dniu 2014-10-23 o 17:32, Wiesiaczek pisze:
    > W konfiguracji serwera mam domyślny zestaw znaków [środkowoeuropejski
    > ISO-8859-2].

    A nie mogli by wszyscy zmienić na UTF-8? Gdyby LeoTar miał ten ISO, ale
    miał też informację o nim w nagłówku bło by dobrze, ale jego czytnik nie
    wysila się nawet na to

  • 10. Data: 2014-10-24 10:36:38
    Od: "LeoTar" <l...@w...pl>

    Użytkownik "zdumiony" <z...@j...pl> napisał w wiadomości

    > A nie mogli by wszyscy zmienić na UTF-8? Gdyby LeoTar miał ten ISO, ale
    > miał też informację o nim w nagłówku bło by dobrze, ale jego czytnik nie
    > wysila się nawet na to

    Mam ustawione UTF-8 więc wszystko powinno być w porządku.