  • 1. Data: 2021-09-14 09:57:57
    Temat: Czym jest rekompensata allegro z programu ochrony kupujących?
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Czym jest rekompensata z programu ochrony kupujących na allegro?

    Chodzi mi o status prawny tego, że allegro przyznaje kupującemu taką
    rekompensatę i jednocześnie windykuje sprzedającego na tę kwotę. Jakie
    to ma podstawy prawne?

    Allegro używa wyrazu "rekompensata".

    Jeśli jest to rekompensata, to które przepisy regulują sprawy
    rekompensat w takiej postaci, w jakiej ma to wdrożone Allegro?

    JaceK

  • 2. Data: 2021-09-14 10:26:39
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 14.09.2021 JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> napisał/a:

    > Chodzi mi o status prawny tego, że allegro przyznaje kupującemu taką
    > rekompensatę i jednocześnie windykuje sprzedającego na tę kwotę. Jakie
    > to ma podstawy prawne?

    Może po prostu Art 509 k.c.?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2021-09-14 20:16:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.09.2021 o 10:26, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Może po prostu Art 509 k.c.?

    Dokładnie tak to prawnie wygląda. Jeśli dochodzi do sprawy karnej, to w
    postępowaniu jest dwóch pokrzywdzonych oszustwem - kupujący i ALLEGRO.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2021-09-14 23:42:29
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 14.09.2021 20:16, Robert Tomasik wrote:

    > Dokładnie tak to prawnie wygląda. Jeśli dochodzi do sprawy karnej, to w
    > postępowaniu jest dwóch pokrzywdzonych oszustwem - kupujący i ALLEGRO.

    A jak nie dochodzi do sprawy karnej to jak to wygląda? Bo rozumiem, że
    sąd, decyzja czy tam wyrok, strony przedstawiają dowody, swoje racje itd.

    Ale od października Allegro będzie arbitralnie dopisywać do rachunków
    prawie wszystkich sprzedających koszty POK jeśli sobie ustali, że
    sprzedający "oszukał". Czy jest jakaś podstawa prawna pozwalająca
    Allegro na finansowe obciążenie sprzedawcy w ten sposób? Napisałem
    "arbitralnie", bo nie można wnieść sprzeciwu od takiej decyzji do
    Allegro i chyba pozostaje sprzedającemu tylko jakaś droga sądowa (jeśli
    nie zapłaci to Allegro windykuje).

    Jak to wygląda od strony prawnej? Chodzi mi o sytuację, że kupujący mówi
    A, sprzedawca mówi B, allegro rozsądza, że jednak A jest prawdą, wypłaca
    kupującemu "rekompensatę" i wlepia sprzedawcy rachuneczek. Allegro
    zarzeka się, że nie jest stroną transakcji. Mają swój program POK, mogą
    sobie wydawać własne pieniądze jak chcą, ale jaka jest podstawa prawna
    bez sądowego wyroku, aby na podstawie oceny wg. jakiejś wewnętrznej
    procedury korporacyjnej rozsądzać, że sprzedawca "oszukał" i bez
    możliwości odwołania wywodzić z tego konsekwencje finansowe? Chciałbym
    zrozumieć ten temat.

    JaceK

  • 5. Data: 2021-09-15 01:12:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.09.2021 o 23:42, JaceK pisze:
    > A jak nie dochodzi do sprawy karnej to jak to wygląda? Bo rozumiem, że
    > sąd, decyzja czy tam wyrok, strony przedstawiają dowody, swoje racje itd.

    Założeniem POK jest złożenie zawiadomienia o przestępstwie. Założenie
    jest trochę bez sensu, bo każdy może dowolnie kretyńskie zawiadomienie
    złożyć.

> [...]
    > "arbitralnie", bo nie można wnieść sprzeciwu od takiej decyzji do
    > Allegro i chyba pozostaje sprzedającemu tylko jakaś droga sądowa (jeśli

    Tak jak to napisałeś, to jest to jakiś bezsens. Nie chce mi się tego
    śledzić w nich regulaminach, bo nic tam nie sprzedaję, ale to by była
    jakaś niedorzeczność. Rozumiem sytuację,w której sprzedający zostaje
    skazany. Ale bez wyroku, to niby na jakiej podstawie by sobie mogli
    takie rzeczy robić?

> [...]
    > procedury korporacyjnej rozsądzać, że sprzedawca "oszukał" i bez
    > możliwości odwołania wywodzić z tego konsekwencje finansowe? Chciałbym

    Też uważam, ze to bez sensu. Kupujący - przykładowo - dostaje zwrot z
    POK w wypadku pustego opakowania. No ale skąd wiadomo, kto opróżnił
    opakowanie? Przypadki okradzenia paczki przez doręczyciela, to nie są
    jakieś nieprawdopodobne sytuacje. Podzielam Twoją opinię, ze ALLEGRO
    może swoimi środkami dysponować jak sobie tylko chce, ale przenoszenie
    skutków finansowych na sprzedającego jest co najmniej wątpliwe.
    Podejrzewam, że umieszczą coś takiego w regulaminie, który zaaprobują
    sprzedający.

    Skutki czegoś takiego mogą być niekoniecznie zgodne z zamierzeniem
    autorów pomysł. Zakładając, że wypłacą sobie niesłusznie odszkodowanie,
    to kupujący zmuszony do zapłaty ALLEGRO odszkodowania może złożyć
    zawiadomienie o oszustwie polegającym na doprowadzeniu do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem wspólnie i w porozumieniu z kupującym. Może się z
    tego niezła bryndza zrobić.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-09-15 01:42:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-14, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > jakaś niedorzeczność. Rozumiem sytuację,w której sprzedający zostaje
    > skazany. Ale bez wyroku, to niby na jakiej podstawie by sobie mogli

    Tez nie wiem jak to wygląda na Allegro, ale taka (podobna) jest/była
    normalna procedura przy płatnościach Paypalem.

> [...]
    > skutków finansowych na sprzedającego jest co najmniej wątpliwe.
    > Podejrzewam, że umieszczą coś takiego w regulaminie, który zaaprobują

    MZ dokładnie tak.

> [...]
    > zawiadomienie o oszustwie polegającym na doprowadzeniu do niekorzystnego
    > rozporządzenia mieniem wspólnie i w porozumieniu z kupującym. Może się z

    Zawiadomienie oczywiście może sobie złożyć, ale do oszustwa to jeszcze
    trochę brakuje.

    Sprawa jest MZ z kategorii niedozwolonych zapisów umownych i jak ktoś
    się chce w to bawic, to pewnie powinien iść po tej lini. Plus ewentualne
    działania monopolistyczne.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2021-09-15 18:58:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Zawiadomienie oczywiście może sobie złożyć, ale do oszustwa to jeszcze
    > trochę brakuje.

    Sprzedający wysyła kupującemu towar. Kupujący stwierdza, ze mu się kolor
    nie podoba i wnosi o zwrot pieniędzy z POK zawiadamiając jednocześnie
    Policję o oszustwie. Chciał Białe, dostał czerwone. POK wypłaca i
    pobiera bez porozumienia ze sprzedającym pobierają z jego środków od
    innego kupującego. I Ty masz wątpliwość, ze to oszustwo?

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-09-15 20:07:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-15, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > pobiera bez porozumienia ze sprzedającym pobierają z jego środków od
    > innego kupującego. I Ty masz wątpliwość, ze to oszustwo?

    Kupujący wykorzystał procedurę i bynajmniej nie twierdził nieprawdy
    (chciał biały, dostał czerwony). Może nie zrozumiał procedury i myślał,
    że tak może zwrócić towar? I co to znaczy powiadomił policję o
    oszustwie, że dostał biały? A allegro to przyklepało, bo ktoś olał, lub
    niekompetentny, bo brak odpowiednich procedur. To także nie oszustwo.

    --
    Marcin