  • 1. Data: 2022-05-19 12:07:18
    Temat: Czy wygasłe prawa autorskie do książki pozwalają wpierdalać własne reklamy po każdym rozdziale?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Prawa autorskie do książki wygasły (75 lat od śmierci autora).
    Czy podmiot publikujący taką książkę ma prawo wpierdalać własne reklamy
    po każdym rozdziale książki? Ja zakładam że wygasłe prawa autorskie nie
    pozwalają na *dowolną* modyfikacje książki/utworu. Czy na taką to inne
    pytanie. Do reklam/informacji gutenberg.org "raz przed początkiem"
    jakoś przywykłem i nawet potwierdzam ich zasadność.

    Postuje bo kolejna reklama już po kilku rozdziałach wkurzyła mnie
    wystarczająco nakręcając spiralę "irytacji".

    Dla Ustalenia uwagi:
    Autor: Juliusz Verne (-1905) https://pl.wikipedia.org/wiki/Juliusz_Verne
    Wydawca: wolnelektury.pl
    Książka: Tajemnicza Wyspa 1 [wersja elektroniczna]
    Ilość rozdziałów książki: ponad 20

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2022-05-19 12:32:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.05.2022 o 12:07, A. Filip pisze:
> [...]
    > Wydawca: wolnelektury.pl
    > Książka: Tajemnicza Wyspa 1 [wersja elektroniczna]

    A faktycznie jest to modyfikacja treści?

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-05-19 12:53:40
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > A faktycznie jest to modyfikacja treści?

    *Moim zdaniem* tak, ale wiem że zdania/opinie mogą być różne. Najlepszy
    były "precedens" czyli orzeczenie w choć trochę podobnej sprawie.

    IMHO Granica dozwolonej modyfikacji gdzieś być musi ale HGW gdzie
    Wysoki Sąd raczy zechcieć ją wyznaczyć, kto by chciał pozywać i
    pokazując wystarczający interes prawny.

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2022-05-19 15:56:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.05.2022 o 12:53, A. Filip pisze:
    > *Moim zdaniem* tak, ale wiem że zdania/opinie mogą być różne. Najlepszy
    > były "precedens" czyli orzeczenie w choć trochę podobnej sprawie.

    A możesz jakiś link podrzucić?

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2022-05-19 17:21:29
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > A możesz jakiś link podrzucić?

    A po co ja się tu pytam/"pytam"? Żeby sam odpowiedzieć? :-)

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2022-05-19 21:11:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-05-19 o 12:53, A. Filip pisze:

> [...]
    >
    > IMHO Granica dozwolonej modyfikacji gdzieś być musi ale HGW gdzie
    > Wysoki Sąd raczy zechcieć ją wyznaczyć, kto by chciał pozywać i

    Zrób to i będziesz wiedział.

  • 7. Data: 2022-05-19 21:43:48
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    cef <c...@i...pl> pisze:

    > Zrób to i będziesz wiedział.

    Nie jestem boukunem co z państwem Niemiecki wygrał po latach dopiero w
    Strasburgu (sprawę o zasiłek na dzieci). Wkurzyłem się więcej niż
    wystarczająco by tu postnąć ale nie tak żeby się ciągać latami po sądach.

    BTW IMHO tłumaczenie było tak stare że więcej niż lekko odstręczające.
    Wydaje mi się ze gdy (dawno temu) czytałem to pierwszy raz tłumaczenie
    było znacznie bardziej współczesne.

    BTW czy ktoś może _legalnie_ opublikować to co opublikowały wolnelektury
    po za nachalnych wycięciu reklam? Jak wolno "modyfikować" bo nie ma
    praw autorskich to chyba wolno? :-)

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2022-05-20 02:22:35
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 19 May 2022 15:56:58 +0200
    doszła do mnie wiadomość <62864caa$0$496$65785112@news.neostrada.pl>
    od Robert Tomasik <r...@g...pl> :

    >A możesz jakiś link podrzucić?

    https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/verne-tajemn
    icza-wyspa-tom-i.html

    Filipowi nie pasuje, że podczas czytania ONLINE w przeglądarce ma
    reklamy(nie tyle reklamy, co prośby o wsparcie szacownej instytucji
    wolnych lektur), jednak w materiałach ściągniętych do czytania
    OFFLINE(PDF, EPUB czy podobne) prośba o wsparcie jest tylko na końcu
    materiału, traktować takie coś jako modyfikację tekstu materiału to
    głupota(jest to w wyróżniających się ramkach, a nie w tekście).
    Anfi, czytaj z materiałów offline, i jeszcze jedno, powinieneś
    szybciutko zrobić przelew na Wolne Lektury, w twoim przypadku jakieś
    500+ i więcej.

    Amen.

    Szwambuł Trantiputl.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 9. Data: 2022-05-20 03:29:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-19, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
    > Prawa autorskie do książki wygasły (75 lat od śmierci autora).

    Zależne też, np. do tłumaczenia?

> [...]
    > pytanie. Do reklam/informacji gutenberg.org "raz przed początkiem"
    > jakoś przywykłem i nawet potwierdzam ich zasadność.

    W smie dlaczego nie można dowolnie modyfikować? Na gruncie PA
    oczywiście. Już prędzej na gruncie ochrony dóbr osobistych
    spadkobierców, czy raczej żyjącej rodziny.

    A tu MZ nie ma nic do czego jakoś się idzie przyczepić. Ktoś to złożył
    do kupy i udostepnił. Tak samo możnaby się oburzać używaniu utworów (w
    tym oprogramowania) na licencji GNU w celach jak najbardziej
    komercyjnych. W końcu można, należy tylko spełnić pewne warunki. Tak jak
    w przypadku ksiązki, podać autora etc.

    > Postuje bo kolejna reklama już po kilku rozdziałach wkurzyła mnie
    > wystarczająco nakręcając spiralę "irytacji".

    No ale nie ma przymusu korzystania z tego opracowania, nie?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-05-20 05:48:39
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    a...@p...com pisze:
> [...]
    > Anfi, czytaj z materiałów offline, i jeszcze jedno, powinieneś
    > szybciutko zrobić przelew na Wolne Lektury, w twoim przypadku jakieś

    ja pisałem o wersji w pliko do czytania oofline.

    --
    A. Filip