  • 1. Data: 2020-05-23 17:08:56
    Temat: Czy (przyszłe) szczepienia na Covid-19 powinny być obowiązkowe?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    IMHO na nową chorobę o dość niskiej procentowej śmiertelności
    (ok. 1% *wszystkich* zarażonych a nie potwierdzonych zarażeń)
    *obowiązek* szybkiego zaszczepienia dla setek milionów ludzi
    to głupie wystawianie się na inny rodzaj ryzyka.

    IMHO Obowiązek albo "obowiązek nie wprost" powinien się niezbyt śpieszne
    rozszerzać po grupach wyższego ryzyka śmierci lub ciężkiego przebiegu
    zakażenia.

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2020-05-23 23:17:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.05.2020 o 17:08, A. Filip pisze:
> [...]
    >
    > IMHO Obowiązek albo "obowiązek nie wprost" powinien się niezbyt śpieszne
    > rozszerzać po grupach wyższego ryzyka śmierci lub ciężkiego przebiegu

    Wiele wskazuje na to, że właśnie masowe i obowiązkowe szczepienie na
    grypę było powodem tak wielkiej śmiertelności we Włoszech. Na temat
    obowiązkowości szczepienia powinni się wypowiedzieć wirusolodzy, bo
    kluczowym jest to, czy jesteśmy w stanie opracować bezpieczną i
    skuteczną szczepionkę. Grypa przykładowo mutuje i co chwilę nową trzeba
    robić, więc prościej nabywać odporność.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-05-24 08:31:23
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > kluczowym jest to, czy jesteśmy w stanie opracować bezpieczną i
    > skuteczną szczepionkę. Grypa przykładowo mutuje i co chwilę nową trzeba

    Ależ (podstawowy) "haczyk i ryzyko" nowej szczepionki to "efekty
    uboczne" które wyjdą dopiero po latach. Ryzyko nie jest duże ale
    setki milionów (szybko) zaszczepionych gwarantują kumulacje nawet
    małego ryzyka. Wszystkich szczepionek jest już tyle że któraś w końcu
    będzie musiała mieć wykryte/potwierdzone "efekty uboczne po wielu latach".

    Jak w rok badań wykryć/wykluczyć efekty "po wielu latach"
    albo MAŁE grupy wysokiego ryzyka efektownych efektów ubocznych?

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2020-05-24 10:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Wiele wskazuje na to, że właśnie masowe i obowiązkowe szczepienie na
    > grypę było powodem tak wielkiej śmiertelności we Włoszech.

    O, nie trafiłem na takie info. Mozesz podac zrodło?
    Dotychczas jedyne podejrzenia o których czytałem były zwiazane z kultura
    (spotkania, zycie w grupie, restauracje etc) oraz ze szczepieniami na
    gruzlice.

> [...]
    > skuteczną szczepionkę. Grypa przykładowo mutuje i co chwilę nową
    > trzeba robić, więc prościej nabywać odporność.

    To raz.
    A jezeli juz szczepionka zostanie uznana za bezpieczna to pozostaje
    pytanie o jej skutecznosc.

    Wezmy szczepienia przeciwko odrze. Maja skutecznosc około 50%.
    Szczepisz sie ale nie wiesz czy jestes odporny. Ale dzieki temu ze
    szczepia sie wszyscy to ryzyko spotkania drugiej chorej osoby, bedac
    samemu nieodpornym, jest minimalne.
    I dzieki temu jeszcze pare lat temu ilosc zachorowac spadła do jakichs
    pojedynczych przypadków.
    Po czym przyszli antyszczepionkowcy... i juz widac efekty.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "No bo jest tak: ludzie dzielą się na trzy grupy: tych, którzy umieją

  • 5. Data: 2020-05-24 10:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik A. Filip a...@p...pl ...

> [...]
    >
    > Jak w rok badań wykryć/wykluczyć efekty "po wielu latach"
    > albo MAŁE grupy wysokiego ryzyka efektownych efektów ubocznych?

    Myslisz w ten sposób tylko o szczepionkach czy ogolnie o wszystkim co
    robisz w zyciu?
    Jedzienie, powietrze, woda, styl zycia?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Dzieci stają się podobne do tego, co o nich myślimy."

  • 6. Data: 2020-05-24 11:41:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.05.2020 o 08:31, A. Filip pisze:

> [...]
    > Jak w rok badań wykryć/wykluczyć efekty "po wielu latach"
    > albo MAŁE grupy wysokiego ryzyka efektownych efektów ubocznych?

    Tylko, że nikt z nas się na tym nie zna. Rzetelność obecnego
    dziennikarstwa polega na tym, że każdy może napisać wszystko. Jak
    napiszemy artykuł, że za 30 lat ludzie od tej szczepionki umrą, to nikt
    nie będzie w stanie tego zakwestionować. Każdemu, kto by zdroworosądkowo
    argumentował, że nie wiadomo rzucą w oczy, że przecież nie można
    wykluczyć. I niewielu się zastanowi, że dokładnie na tej samej zasadzie
    nei wiadomo, czy jakiekolwiek efekty uboczne będą.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2020-05-24 11:52:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.05.2020 o 10:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Robert Tomasik r...@g...pl ...

    > O, nie trafiłem na takie info. Mozesz podac zrodło?

    Informacji o szczepieniach:
    https://szczepienia.pzh.gov.pl/wlochy-rozszerzaja-sw
    oj-kalendarz-szczepien-o-szczepienia-doroslych/
    oraz przykładowo tu:
    https://szczepienia.pzh.gov.pl/faq/jak-wyglada-obowi
    azek-szczepien-w-roznych-krajach/

    Powiązanie, to mój własny wniosek. Jakoś tak dziwnie widzę korelację,
    pomiędzy tymi krajami, gdzie były większe problemy z ilością szczepień.
    Przy czym może jeszcze byś tak, że mając świadomość mniejszej odporności
    stosują więcej szczepień.

    > Dotychczas jedyne podejrzenia o których czytałem były związane z
    > kultura (spotkania, zycie w grupie, restauracje etc) oraz ze
    > szczepieniami na gruzlice.

    Generalnie szczepienia w danym momencie osłabiają organizm. Potem po
    jakimś tygodniu wzmacniają na tę chorobę.

    > To raz. A jezeli juz szczepionka zostanie uznana za bezpieczna to
    > pozostaje pytanie o jej skutecznosc.

    Idąc Twoim tokiem rozumowania i obawiając się bliżej niesprecyzowanych
    skutków za wiele lat, to żadna szczepionka nie jest bezpieczna.

> [...]
    > temu ilosc zachorowac spadła do jakichs pojedynczych przypadków. Po
    > czym przyszli antyszczepionkowcy... i juz widac efekty.

    No właśnie. Dlatego pozostaje wierzyć, że te osoby, które podejmą
    decyzję będą to robić rozsądnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2020-05-24 12:03:11
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> pisze:
    > Użytkownik A. Filip a...@p...pl ...

    > Myslisz w ten sposób tylko o szczepionkach czy ogolnie o wszystkim co
    > robisz w zyciu?
    > Jedzienie, powietrze, woda, styl zycia?

    Co człowiek *sam* wybiera to jedno.
    Do czego go państwo *zmusza* to już co innego.

    Ja pisze w kontekście "państwo ma zakazać szczepień na Covid-19" czy
    "państwo (ma prawo) *zmusić* do masowych szczepień na Covid-19 (w 2020/2021)"?

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2020-05-24 12:10:09
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > wykluczyć. I niewielu się zastanowi, że dokładnie na tej samej zasadzie
    > nei wiadomo, czy jakiekolwiek efekty uboczne będą.

    A ja pisze w kategoriach "wiem na pewno" czy "wskazuje wprost małe
    ale niepomijalne prawdopodobieństwa"?

    Rząd epidemii Covid-19 nie nakazał. Państwo które nakaże obowiązkowe
    szczepienia na Covid-19 będzie odpowiedzialne za "skutki uboczne"
    szczepień, na takie _ryzyko_ się wystawi.

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2020-05-24 13:41:41
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 24 May 2020 11:52:48 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5eca43f2$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    od Robert Tomasik <r...@g...pl> :

> [...]
    >pomiędzy tymi krajami, gdzie były większe problemy z ilością szczepień.
    >Przy czym może jeszcze byś tak, że mając świadomość mniejszej odporności

    Najprawdopodobniej widzisz coś, co nie występuje.

    Ja wszędzie widzę coś przeciwnego:
    https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/nie-szczepi
    onka-na-grype-nie-podnosi-ryzyka-zakazenia-koronawir
    usem/
    https://zdrowie.pap.pl/szczepienia/zagrozenie-korona
    wirusem-szczepienie-przeciwko-grypie
    https://www.medonet.pl/koronawirus-pytania-i-odpowie
    dzi/jak-sie-chronic,czy-szczepienie-na-grype-wplywa-
    na-lzejszy-przebieg-zarazenia-koronawirusem-,film,05
    684084.html