  • 1. Data: 2004-10-19 18:50:57
    Temat: Czy komornik zabierze mieszkanie na kredyt z hipoteką, gdy spłacam?
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    Witam! Mam taki problem - komornik lada moment zacznie ściągać moje długi
    (niespłacone kredyty), których nie byłem w stanie spłacić z powodu zaknięcia
    mojej jednoosobowego Działalności Gospodarczej. Długi są nie na firmę, ale
    fizycznie na mnie. Posiadam tylko jedną wartościową rzecz jaką jest mieszkanie -
    bo na licytację z mieszkanie niewiele rzeczy raczej się nadaje. Długi
    przewyższają wartość mieszkania. Mieszkanie za to jest obciążone hipoteką
    kaucyjną w wysokóści ok. 2,5x wartości mieszkania - bo było brane na kredyt
    (90% wartości to kredyt). Spłacone jest prawie wcale, bo raty równe więc na
    razie spłacam odsetki. KREDYT NA MIESZKANIE SPŁACAM REGULARNIE! Pytanie mam -
    czy komornik zabierze mi to mieszkanie również, mimo że go spłacam? Na jakiej
    podstawie? Czy mnie eksmitują, tym bardziej, że mam żonę i za chwilę się urodzi
    dziecko? Podobno nie można eksmitować w takiej sytuacji? Pomóżcie, bo jestem
    załamany - życie finansowe legło mi w gruzach i nie wiem czy nie wyląduję
    gdzieś pod mostem.... :( Status prawny mieszkania to pełna własność hipoteczna.

  • 2. Data: 2004-10-19 20:15:05
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

> [...]
    > (90% wartości to kredyt). Spłacone jest prawie wcale, bo raty równe więc na
    > razie spłacam odsetki. KREDYT NA MIESZKANIE SPŁACAM REGULARNIE!

    Hipoteka kaucyjna ustanowiona jest na bank (przynajmniej ja tak mam),
    nie wiem czy komornik lub jakakolwiek inna jednostka moze zajac
    mieszkanie w takim wypadku, na poczet innych dlugow.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 3. Data: 2004-10-19 20:22:36
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "rezist.com" <s...@p...com> napisał w wiadomości

    > Hipoteka kaucyjna ustanowiona jest na bank (przynajmniej ja tak mam),
    > nie wiem czy komornik lub jakakolwiek inna jednostka moze zajac
    > mieszkanie w takim wypadku, na poczet innych dlugow.

    Zajac to moze i moze, tylko niczego to nie spowoduje, bowiem nie moze
    sprzedac. W pewnych przypadkach moze tylko zostac wpisana hipoteka
    przymusowa, ktora jednak bedzie w kolejnosci za hipoteka ustanowiona na
    rzecz banku kredytujacego. Wiec potem juz tylko kredytobiorca musi dbac, aby
    ta bankowa nie zostala wykreslona (bowiem sa takie przypadki, w ktorych
    naleznosci zabezpieczone taka hipoteka nie przedawniaja sie). Nie splacenie
    jednego grosza kredytu (za te kilkanascie lat, kiedy juz reszta bedzie
    splacona) jest jednym z mozliwych rozwiazan jakie przychodza mi do glowy.

    marekz

  • 4. Data: 2004-10-19 20:30:55
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

> [...]
    > jednego grosza kredytu (za te kilkanascie lat, kiedy juz reszta bedzie
    > splacona) jest jednym z mozliwych rozwiazan jakie przychodza mi do glowy.

    To znaczy, że ta wpisana hipoteka kaucyjna w wysokości przekraczającej bardzo
    znacznie wartość mieszkania spowoduje, że mi mieszkania nie zabiorą? Powiem
    tak - kredyt spłacam regularnie (i dopóki będę miał na to kaskę, to tak będę
    robił), a mam do spłacania jeszcze... więcej niż kilkanaście lat;) Po prostu
    kredyt wzięty na maxymalny okres, żeby rata była najmniejsza (choć przez to
    EURO to i tak wzrosła znacznie).
    Kiedyś znajomy pytał ("swojego") komornika o taką sytuację, a ten mu
    powiedział, że "pewnie że wszystko weźmie" - ale rozumiem, że komornik musi tak
    powiedzieć, tak jak często niektórych straszy, że "do więzienia za niespłacone
    kredyty" - a to przecież nieprawda i tylko zastraszanie.
    Czyli co - spłacać dalej ten kredyt mieszkaniowy i... i mogę być (w miarę)
    spokojny przynajmniej w temacie że będę miał gdzie mieszkać...??

    Aha!
    Dziękuję za zainteresowanie moimi problemami i okazaną pomoc - to dla mnie
    bardzo ważne: mieć gdzie mieszkać.
    Pozdrawiam !

  • 5. Data: 2004-10-19 20:47:52
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:30b7.00000387.4175797e@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > prostu
    > kredyt wzięty na maxymalny okres, żeby rata była najmniejsza (choć przez

    Lepiej dbaj aby miec na to kaske. Bo w takiej sytuacji problemy ze splata
    tego kredytu moga sie niedobrze skonczyc.

> [...]
    > niespłacone
    > kredyty" - a to przecież nieprawda i tylko zastraszanie.

    No gadac to sobie moga.

    > Czyli co - spłacać dalej ten kredyt mieszkaniowy i... i mogę być (w miarę)
    > spokojny przynajmniej w temacie że będę miał gdzie mieszkać...??

    Dopoki jest ta kaucyjna hipoteka niewykreslona i nie zadrzesz z bankiem to w
    miare tak. Pozostaje kwestia czy poinformowac o tym bank czy nie (tzn. o
    toczacej sie egzekucji), jesli dowie sie ktory to bank (a jest to w ksiedze
    wieczystej). To jest pewien 'zgryz'. Zlosliwy komornik, moze probowac
    poinformowac bank za Ciebie. Nie wiem jak lepiej zrobic. Ja bym nie
    informowal, ale w razie czego absolutnie nie unikalbym kontaktu z bankiem.

    marekz

  • 6. Data: 2004-10-19 20:53:41
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]

    miare tak. Pozostaje kwestia czy poinformowac o tym bank czy nie (tzn. o
    toczacej sie egzekucji). To jest pewien 'zgryz'. Zlosliwy komornik, moze
    probowac poinformowac bank za Ciebie, jesli dowie sie ktory to bank (a jest
    to w ksiedze wieczystej). . Nie wiem jak lepiej zrobic. Ja bym nie
    informowal, ale w razie czego (tzn. gdyby zostala wpisana hipoteka
    przymusowa albo bank dowiedzialby sie o toczacych sie probach egzekucji)
    absolutnie nie unikalbym kontaktu z bankiem. I bezwzglednie zadnych opoznien
    w splatach!

    marekz

  • 7. Data: 2004-10-19 21:00:54
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

> [...]
    > poinformowac bank za Ciebie. Nie wiem jak lepiej zrobic. Ja bym nie
    > informowal, ale w razie czego absolutnie nie unikalbym kontaktu z bankiem.

    Z mojej strony chętnie nie informowałbym banku. Ale -
    1) komornik sam zapyta pewnie w pierwszej kolejności o status mieszkania,
    zgodnie z chęcią jego zabrania do egzekucji
    2) w banku w którym jest kredyt mieszkaniowy jest konto - siłą rzeczy: służy
    ono w zasadzie tylko w celu wpłaty, żeby stałe zlecenie spłaty raty popłynęło
    na konto kredytu - ale JEST.
    Także myślę, że tak czy siak - komornik dowie się o tym koncie:]

    Inna sprawa - tak sobie głośno myślę - że z eksmisją przynajmniej teoretycznie
    (małe dziecko) byłby problem, bo lokalów zastępczych żadna gmina za specjalnie
    nie ma.... więc myślę, że komornik to też weźmie pod uwagę, że będzie ciężko.-
    ...?

  • 8. Data: 2004-10-19 21:30:44
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:30b7.0000039d.41758085@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > popłynęło
    > na konto kredytu - ale JEST.
    > Także myślę, że tak czy siak - komornik dowie się o tym koncie:]

    Konto moze zostac zajete. Wtedy moze powstac problem ze splata rat kredytu
    za jego posrednictwem, bo to co wplynie po dacie zajecia, moze byc
    przekazywane na rachunek komornika. W takim przypadku bank powinien Ci
    wskazac inny rachunek, na ktory bedziesz regulowal naleznosci z tytulu
    splaty kredytu. Kwota wolna od zajecia obecnie to 7213,71 i nie polecam
    posiadania wiecej na tym rachunku. Jednakze nawet jesli masz teraz mniej, to
    wplywy po dacie zajecia moga byc chyba zajmowane. Rozwazylbym mozliwosc
    likwidacji tego rachunku (szczegolnie jesli jego prowadzenie nie jest
    bezplatne oraz nie jest bezposrednio powiazany z kredytem ten rachunek), w
    przypadku jego zajecia (a moze nawet wczesniej), czyli rzeczywiscie wszystko
    wskazuje na to, ze lepiej nawiazac kontakt z bankiem 'uprzedzajaco'.

> [...]
    > specjalnie
    > nie ma.... więc myślę, że komornik to też weźmie pod uwagę, że będzie

    Zadaniem komornika jest odzyskanie naleznosci wierzyciela (za co zreszta
    bierze niezla kase), a nie przejmowanie sie sytuacja dluznika czy jakims tam
    dzieckiem. Wiec nie liczylbym na jakies ukladanie sie z komornikiem. Ale jak
    juz ustalilsmy, eksmisja raczej nie wchodzi w rachube tak czy inaczej.

    marekz

  • 9. Data: 2004-10-19 22:10:03
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

> [...]
    > przypadku jego zajecia (a moze nawet wczesniej), czyli rzeczywiscie wszystko
    > wskazuje na to, ze lepiej nawiazac kontakt z bankiem 'uprzedzajaco'.

    Wymyśliłem, ze będę spłacał kredyt zawsze z jednodniowym opóźnieniem - na
    koncie zrobi się wtedy niedozwolony debet, następnego dnia go spłacę, więc bank
    raczej pretensji miał nie będzie (dopiszą parę złotych odsetek jedynie) - a
    komornik niespecjalnie będzie mógł to wziąć, bo w pierwszej kolejności bank
    ściągnie SWOJĄ należność. Prowadzenie jest bezpłatne (dzięki za troskę), konto
    przez cały miesiąc jest martwe, jedynie spłacam ratę kredytu poprzez to konto.
    Kontakt wcześniejszy z bankiem rzeczywiście rozważę - myślałem już o tym.
    Tak czy siak myślę i mam nadzieję, że bankowi też będzie zależało i to bardzo
    na tym, żeby kredyt był spłacany, TYM BARDZIEJ, że z góry wiadomo, że bank nic
    lub prawie nic nie odzyska (w dużym uproszczeniu).

> [...]
    > juz ustalilsmy, eksmisja raczej nie wchodzi w rachube tak czy inaczej.

    Nie chodzi o układanie się z komornikiem - nawiązałem raczej do jego wyobraźni
    a raczej znajomości prawa, że małoletnich eksmitować na bruk nie wolno. Sąd
    może jedynie orzec eksmisję do lokalu zastępczego (takie są przepisy - to
    akurat wiem), który to ma zapewnić gmina. Zwykle ich nie ma - a dopóki takowego
    nie ma, to... eksmitowany mieszka tam gdzie mieszkał.

    Pozdrawiam:)

    P.S. Jeśli źle rozumuję gdzieś, proszę mnie poprawić.

  • 10. Data: 2004-10-19 22:26:17
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "kredytobiorca" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:30b7.000003d0.417590ba@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > bank
    > raczej pretensji miał nie będzie (dopiszą parę złotych odsetek jedynie) -

    Pare zlotych za jeden dzien ? Boze, to jaka ta rata i jakie oprocentowanie ?
    :-) Musisz sobie liczyc ile to bedzie i tak wplacac aby wystarczylo na
    pokrycie tych odsetek. Wplacenie wiecej to moze byc strata, wplacenie mniej
    i ciegle zdebetowany rachunek, to nieladnie wyglada...

> [...]
    > nic
    > lub prawie nic nie odzyska (w dużym uproszczeniu).

    Pomysl wydaje mi sie nienajgorszy. Czy jestes pewny, ze bank obciazy
    rachunek rata kredytu w takim przypadku, zamiast po prostu stwierdzic brak
    splaty danej raty ? Rozumiem, ze przetestowales to. Ale ja bym prewencyjnie
    tak czy inaczej omowil to z bankiem, bo standardowa procedura wydaje mi sie
    podanie innego numeru rachunku. Tak jak piszesz, bankowi zalezy aby kredyt
    byl splacany, w zadnym razie nie zalezy mu na realizacji hipoteki ani na
    robiemiu Tobie sztucznych problemow. Rozumiem, ze linii kredytowej w tym
    rachunku nie masz, bo jakbys mial, to oczywiscie powinienes z niej
    zrezygnowac (niektore banki traktuja srodki z linii jako dostepne i potrafia
    te srodki przelac w reakcji na tytul egzekucyjny).

    pozdrawiam i powodzenia, marekz