  • 1. Data: 2022-04-29 22:14:19
    Temat: Czy jeden z wariantów nacjonalizacji bez odszkodowania nazywa się tera sankcjami? :-)
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    To jest takie moje wrażenie+ z historii z firmą gazowniczą z lokalnym monopolem.
    IMHO Podobnych możliwych wrażeń w tej sprawie nie da się całkowicie
    uniknąć ale wypadałoby się znacznie bardziej przyłożyć do tworzenia
    innego wrażenia.

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2022-04-29 22:38:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.04.2022 o 22:14, A. Filip pisze:
> [...]
    > IMHO Podobnych możliwych wrażeń w tej sprawie nie da się całkowicie
    > uniknąć ale wypadałoby się znacznie bardziej przyłożyć do tworzenia

    Moim zdaniem pomysł z tym konfiskowanie majątku prywatnego w ogóle jest
    dość kontrowersyjny. Po pierwsze, "prawo wojny" zabrania konfiskowania
    majątku prywatnego. Po drugie - z formalnego punktu widzenia - Polska
    (przykładowo) nie jest w stanie wojny w Rosją.

    Żeby jeszcze chodziło o majątek samego Putina, to można by zastosować
    prawo o "tymczasowym zajęciu mienia" w ramach postępowania karnego o
    wszczęcie wojny napastniczej. ale w odniesieniu do pozostałych osób?

    Tak, wiem, że Rosja naruszyła normy prawa międzynarodowego i wszczęła
    wojnę. Mam wątpliwości, czy obecnie, a nie w 2014 roku i tyle lat ta
    wojna trwała, a wszyscy udawali, że o niej nie wiedzą. Ale mimo wszystko
    to, że Rosja narusza normy prawa międzynarodowego nie powinno uzasadniać
    łamania prawa jej obywateli. Zwłaszcza, że w mojej ocenie w globalnej
    skali to, czy zabierzemy Putinowi jacht większego praktycznego znaczenia
    nie ma.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-04-29 23:31:01
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > uzasadniać łamania prawa jej obywateli. Zwłaszcza, że w mojej ocenie w
    > globalnej skali to, czy zabierzemy Putinowi jacht większego

    Zaś patrząc z punktu widzenia "gołej skuteczności/celowości": Jednym z
    _długofalowych_ efektów podobnych metod może być że oligarchowie be?ą
    znacznie mniej kapitału wywozić z Rosji. Czy to ma być efekt
    zamierzony? Chociaż znając życie IMHO najprawdopodobniej wywozić będą
    "trochę" mniej a lepiej _super legalnie_ "gmatwać i zaciemniać"
    kwestie własności, kontroli i czerpania zysków.

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2022-04-30 00:35:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-29, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > łamania prawa jej obywateli. Zwłaszcza, że w mojej ocenie w globalnej
    > skali to, czy zabierzemy Putinowi jacht większego praktycznego znaczenia

    Coraz bardziej dominuje narracja, że to na zabezpieczenie ewentualnych
    reparacji. Może też na spłątę długów z obligacji, skoro Rosja ich nie
    wykupuje. Ewentualnie zastanowić nad zabezpieczeniem za niewywiązanie
    się z umów. Tylko ciekawe jak te umowy wyglądają, bo zwykle każda umowa
    ma klauzulę uzależnijącą ją od prawa danego kraju, więc jak putin nakaże
    dekretem zapłatę w rublach a Morawiecki ustawą np. nieważność umowy, to
    jakie są właściwie tego konsekwecje dla stron umowy?

    No i faktycznie problem też w własności prywatnej, ale raz, czy to tak
    właściwie ma znaczenie, dwa, czy to jest przeszkoda przed
    zabezpieczeniem (np. aresztowaniem statku)?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2022-04-30 10:11:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > dekretem zapłatę w rublach a Morawiecki ustawą np. nieważność umowy, to
    > jakie są właściwie tego konsekwecje dla stron umowy?

    Wiesz, ale dla mnie to wygląda mnie więcej tak, jakby złodziej zabrał Ci
    samochód i powiedział, że on to trzyma, bo może spłaci nim dług Twojej
    ciotki, albo paliwo na stacji paliw Twojego wujka. Niby można, choć to
    tak wizerunkowo cienko wygląda.

    Nie to, bym jakoś szczególnie Rosjan bronił, ale to, że mamy podstawy do
    zarzutów wobec Rosji nie oznacza automatycznie, że wobec każdego
    Rosjanina. Oczywiście, jeśli są podstawy do postawienia danej konkretnej
    osobie zarzutu, to rozumiem, ale taka zbiorowa odpowiedzialność zaczyna
    mi przypominać branie zakładników przez Niemców i egzekucja 10-ciu z
    nich za każdego zabitego przez polski ruch oporu Niemca. Zdaje się, że w
    Norymberdzenie kilka osób za to osądzono.

    > No i faktycznie problem też w własności prywatnej, ale raz, czy to tak
    > właściwie ma znaczenie, dwa, czy to jest przeszkoda przed
    > zabezpieczeniem (np. aresztowaniem statku)?

    Nie śledzę tego i nie chce mi się sprawdzać, ale kiedyś za ZSRR ich
    flota była państwowa. Dlatego nasze stocznie mogły z naszej stali robić
    dla nich statki, bo oni nie ubezpieczali ich w Loidzie. Reszta krajów
    tak, a że nasza stal miała bliżej nieokreślony skład chemiczny, to nie
    dało się później tego ubezpieczyć.

    U nas huty robiły stal, a potem sprawdzały, co im wyszło. Jak stocznia
    polska chciała sprzedać statek na zachód (a chciała), to sprowadzano
    stal ze Szwecji, bo tam umiano zrobić stal na zamówienie. Ale ta stal
    była o wiele droższa. Stąd sprzedawaliśmy do ZSRR statki taniej, niż na
    zachód, a i tak się opłacało. Potem próbowano sprzedawać Rosjanom statki
    w cenie tych na zachód, to nie chcieli brać. Zachód nie chciał brać
    statków z naszej stali i w ten sposób generalnie trzeba było zamknąć
    stocznie.

    Pisze to na odpowiedzialność moich wykładowców z metaloznawstwa, bo sam
    statków nie budowałem ani stali nie produkowałem - choć i hutę i
    stocznie z bliska widziałem :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2022-04-30 10:20:24
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Niemców i egzekucja 10-ciu z nich za każdego zabitego przez polski
    > ruch oporu Niemca. Zdaje się, że w Norymberdzenie kilka osób za to

    Wy obywatelu nie doceniacie niemieckiego prawnego "kunsztu".
    AFAIR na obwieszczeniach stało: "skazanych na karę śmierci
    przewidzianych do ułaskawienia" [jakoś mi się z jednego
    zdjęcia zapamiętało]. Taki "niuans" akurat na grupę prawo.
    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2022-04-30 14:12:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.04.2022 o 10:20, A. Filip pisze:
> [...]
    > przewidzianych do ułaskawienia" [jakoś mi się z jednego
    > zdjęcia zapamiętało]. Taki "niuans" akurat na grupę prawo.

    Może. Nie pamiętam tych czasów. Znam to z opowiadań dziadka i może
    chłopu umknął ten niuans. W moich terenach była rozwinięta partyzantka i
    jest wiele miejsc, gdzie Niemcy rozstrzelali ZAKŁADNIKÓW. Tak
    przynajmniej pisze na pomnikach.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-04-30 14:53:57
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > chłopu umknął ten niuans. W moich terenach była rozwinięta partyzantka
    > i jest wiele miejsc, gdzie Niemcy rozstrzelali ZAKŁADNIKÓW. Tak

    Bo to tak było *w praktyce* i do tego "zwykli ludzie" to uproszą.
    Tyle że "dla prawników fikcja prawna" była nieco inna przynajmniej w
    sporej części przypadków jak mis się wydaje (jakoś się nie wgłębiałem).

    Rzad RP3 mówi o sankcjach na firmę dostarczającą lokalnie gaz w Polsce.
    Ja "jako nie prawnik":widzę *w praktyce* nacjonalizację bez
    odszkodowania a co najmniej wymuszenie sprzedaży po mocno zaniżonej
    cenie.

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2022-05-02 01:47:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > samochód i powiedział, że on to trzyma, bo może spłaci nim dług Twojej
    > ciotki, albo paliwo na stacji paliw Twojego wujka. Niby można, choć to

    Widzę to odrobinę na tej zasadzie, że ktoś pracujący w firmie X poczynił
    jakieś znaczące szkody, firma nie wygląda, że dobrowolnie zapłaci, więc
    zajmujesz mu np. pojazd jako zabezpieczenie, a nt. praw własności tego
    pojazdu to będzie się już wypowiadał sąd. Ale ponownie, sam jestem
    ciekaw, jak to wszystko jest prawnie uzasadnione.

    > Nie to, bym jakoś szczególnie Rosjan bronił, ale to, że mamy podstawy do
    > zarzutów wobec Rosji nie oznacza automatycznie, że wobec każdego
    > Rosjanina. Oczywiście, jeśli są podstawy do postawienia danej konkretnej

    Te osoby, ktrych to dotyczy są raczej blisko związane z ośrodkiem władzy
    w Rosji, więc to nie tak, że zabezpiecza się mienie przypadkowych
    Rosjan.

> [...]
    > nich za każdego zabitego przez polski ruch oporu Niemca. Zdaje się, że w
    > Norymberdzenie kilka osób za to osądzono.

    Tylko, że to zabezpieczenie nie przepadek, więc zła analogia.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-05-02 03:02:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > pojazdu to będzie się już wypowiadał sąd. Ale ponownie, sam jestem
    > ciekaw, jak to wszystko jest prawnie uzasadnione.

    Tylko, ze zajęcie takie, jak piszesz, to normalne przywłaszczenie się
    nazywa. Są oczywiście wyjątki opisane w kodeksie cywilnym (np. zwierzę,
    co szkodę zrobiło, samochód, który został naprawiony), ale to nadal są
    wyjątki.

    > Te osoby, których to dotyczy są raczej blisko związane z ośrodkiem władzy
    > w Rosji, więc to nie tak, że zabezpiecza się mienie przypadkowych
    > Rosjan.

    Takie uzasadnienie pięknie w telewizji wygląda. Ale mamy jeszcze prawo.
    ne chce mi się teraz szukać, ale na pewno nie wolno zająć prywatnego
    majątku należącego do cywili, czy wojskowych państwa, z którym
    prowadzimy wojnę. Jeśli chodzi o Polskę i Rosję, to wojny nie prowadzimy.

    > Tylko, że to zabezpieczenie nie przepadek, więc zła analogia.

    No OK! Jest to jakiś argument. Ale dość cieniutki. Przynajmniej z punktu
    widzenia etyki. Pieniądze są w banku. Bank ma umowę z Rosjaninem
    określającą kiedy i jak on może dysponować środkami. I na dyspozycję
    właściciela powinien ją wykonać. Jest u nas kilka przepisów
    pozwalających to zablokować, ale te okresy są liczone w godzinach i
    potem trzeba generalnie postanowienia prokuratora. To musi być powiązane
    z jakimś zarzutem, przypuszczeniem pochodzenia środków z przestępstwa
    itp. Briefing premiera nie wystarczy.

    --
    Robert Tomasik