  • 1. Data: 2008-02-14 10:59:07
    Temat: Cwany pracownik
    Od: "s...@p...onet.pl" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    Pracownik składa wypowiedzenie umowy z miesięcznym okresem
    wypowiedzenia. Po podliczeniu dni wolnych, wychodzi że w pracy powinna
    pozostać 3 tygodnie.
    Umawia się z kierowniczką, że w tym okresie zakończy rozpoczęte projekty
    u klientów (szacowany potrzebny czas na zakończenie to 2 tygodnie). Po
    tym okresie zostanie zwolniona z obowiązku świadczenia pracy a potem
    wysłana na urlop płatny.

    Pracownik łamie ustną umowę i po tygodniu "obijania" przysyła zwolnienie
    lekarskie do końca okresu wypowiedzenia (bez okresu przysługującego
    urlopu płatnego). Na chorobowe znika oczywiście razem z laptopem,
    komórką i firmowymi akcesoriami. Zostawia również w pracy zabezpieczony
    hasłem komputer z rozgrzebanymi projektami. Oczywiście kontaktu brak.
    Komórka firmowa wyłączona.

    Proszę o Wasze zdanie oraz ewentualnie interpretację prawną:
    1. W jaki sposób można wymóc zwrot sprzętu firmowego?
    2. Czy koszt sprzętu można odjąć od ostatniej wypłaty?
    3. Czy po upływie okresu wypowiedzenia można zgłosić na policję kradzież
    sprzętu firmowego?
    4. Czy można pracownika obciążyć kosztem odzyskania hasła do
    zabezpieczonego komputera firmowego (fvat wystawi firma informatyczna)?
    5. Czy można wstrzymać wydanie dokumentów pracownika do czasu zdania
    stanowiska pracy?
    6. Czy można w jakiś sposób obciążyć pracownika karami nałożonymi przez
    klienta, u którego pracownik pozostawił rozgrzebane projekty?
    7. I w końcu - czy można cofnąć pracownikowi ten należny urlop płatny
    (pięć dni) i jakie będą tego konsekwencje dla pracodawcy?

    Dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam
    Smykas

  • 2. Data: 2008-02-14 11:14:38
    Temat: Re: Cwany pracownik
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@_WYTNIJ_o2.pl>

    > 1. W jaki sposób można wymóc zwrot sprzętu firmowego?
    > 2. Czy koszt sprzętu można odjąć od ostatniej wypłaty?
    > 3. Czy po upływie okresu wypowiedzenia można zgłosić na policję kradzież
    > sprzętu firmowego?

    Trzeba się zastanowić czy jako pracownik miał prawo tak dysponować sprzętem
    firmowym, zabierać do domu itp.

    > 5. Czy można wstrzymać wydanie dokumentów pracownika do czasu zdania
    > stanowiska pracy?

    nie można.

  • 3. Data: 2008-02-14 11:32:24
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 14 Feb 2008 11:59:07 +0100, s...@p...onet.pl napisał(a):

    > Proszę o Wasze zdanie oraz ewentualnie interpretację prawną: 1. W jaki
    > sposób można wymóc zwrot sprzętu firmowego?

    Pismo z odpowiednią prośbą i wskazaniem terminu do zdania sprzętu.
    Będzie problem, jeśli sprzęt był w umowie o pracę (podlega normalnemu
    wypowiedzeniu).

    > 2. Czy koszt sprzętu można odjąć od ostatniej wypłaty?

    Nie. Chyba że będziesz miał wyrok, który pozwoli na potrącenie.

    > 3. Czy po upływie okresu wypowiedzenia można
    > zgłosić na policję kradzież sprzętu firmowego?

    Pod warunkiem, że będzie wezwanie i nie zwróci - przywłaszczenie.

    > 4. Czy można pracownika obciążyć kosztem odzyskania hasła do
    > zabezpieczonego komputera firmowego (fvat wystawi firma informatyczna)?

    Po bezskutecznym wezwaniu. I tylko jeśli będziesz miał wyrok.

    > 5. Czy można wstrzymać wydanie dokumentów pracownika do czasu zdania
    > stanowiska pracy?

    Nie, nigdy.

    > 6. Czy można w jakiś sposób obciążyć pracownika karami nałożonymi przez
    > klienta, u którego pracownik pozostawił rozgrzebane projekty?

    Jak chce Ci się bawić to pewnie 3-krotność wynagrodzenia, ale będzie
    ciężko. Choroba to choroba i trudno zarzucić winę, zaś ryzyko biznesowe
    co do zasady ponosi pracodawca.

    > 7. I w
    > końcu - czy można cofnąć pracownikowi ten należny urlop płatny (pięć
    > dni) i jakie będą tego konsekwencje dla pracodawcy?

    Podczas zwolnienia chorobowego? Nie trzeba cofać - ten urlop "się nie
    ciągnie" po prostu, będzie ekwiwalent ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytaj Lege Artis, najlepsze czasopismo w internecie

  • 4. Data: 2008-02-14 11:53:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Olgierd wrote:
    [...]
    > Po bezskutecznym wezwaniu. I tylko jeśli będziesz miał wyrok.

    Przy założeniu że zabezpieczanie hasłem komputerów firmowych jest u tego
    pracodawcy normą/obowiązkiem oraz że zwolnienie nie jest fikcyjne, to
    dlaczego pracownik ma tutaj coś płacić.

    Przecież to pracodawca jest odpowiedzialny za to, żeby tak zorganizować
    procedury w pracy, żeby sobie poradzić z trwałą lub czasową utratą
    pracownika (choroba, śmierć, inne przypadki losowe). Czyli na przykład:
    jest ktoś w firmie kto zna hasło do komputera i kto może przejąć obowiązki
    danego pracownika, lub hasło jest gdzieś przechowywane, lub po prostu
    administrator który ma dostęp do każdego komputera :).

    Skoro pracodawca jest w plecy dlatego że mu się pracownik pochorował, to
    tylko i wyłacznie pracodawcy wina.

    p. m.

  • 5. Data: 2008-02-14 11:56:12
    Temat: [OT]Re: Cwany pracownik
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    s...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >
    > Pracownik łamie ustną umowę i po tygodniu "obijania" przysyła zwolnienie
    > lekarskie do końca okresu wypowiedzenia [...]

    Pytanie na boku: jeżeli się okaże że w/w zwolnienie lekarskie jest lipne, w
    tym sensie że pracownik na tym zwolnieniu pracuje na tym samym lub podobnym
    stanowisku tylko że gdzie indziej, to czy pracownik może się spowdziewać
    jakichś konsekwencji?

    Jeżeli tak, to jakich:
    - jakieś problemy z ZUSem?
    - czy pracodawca może taki okres potraktować jakby zwolnienia nie było (a
    więc porzucenie pracy, dyscyplinarka itd...) ?

    p. m.

  • 6. Data: 2008-02-14 12:11:36
    Temat: Re: [OT]Re: Cwany pracownik
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > - czy pracodawca może taki okres potraktować jakby zwolnienia nie było (a
    > więc porzucenie pracy, dyscyplinarka itd...) ?

    1. Są dwie możliwości: (a) orzeczenie o zdolności do pracy po kontroli
    zdrowia pracownika i (b) stwierdzenie nieważności zwolnienia od samego
    początku.

    2. Jeśli nie upłynęło 33 dni zwolnienia, czyli ZUS nic jeszcze nie
    zapłacił i nie ma zapłacić, to ZUS bezwarunkowo ma to w dupie.

    3. Jeśli minęło 33 dni, to ZUS zaczyna się przyglądać takiemu
    delikwentowi i może go skierować na kontrolę sprawdzającą, czy pracownik
    jest rzeczywiście niezdolny do pracy. Jeśli kontrola wykaże, że
    pracownik nie jest jednak chory, to zwolnienie jest anulowane od dnia
    następującego po kontroli, a pracownik ma wrócić do pracy od tego
    właśnie dnia.

    4. Pracownika może też na kontrolę skierować jakoś pośrednio pracodawca,
    ale nie wiem, jak to się robi.

    5. Można też utrącić całe zwolnienie od samego początku, ale to już jest
    sprawa karna i temat wykracza bardzo mocno poza obszar samych zwolnień
    (kwestia udowodnienia korupcji lekarzowi itd.).

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 7. Data: 2008-02-14 12:15:07
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 14 Feb 2008 12:53:44 +0100, mvoicem napisał(a):

    > Przy założeniu że zabezpieczanie hasłem komputerów firmowych jest u tego
    > pracodawcy normą/obowiązkiem oraz że zwolnienie nie jest fikcyjne, to
    > dlaczego pracownik ma tutaj coś płacić.

    Pracownik (prawie) zawsze będzie odpowiadał za szkodę wyrządzoną
    pracodawcy. Jeśli sąd uzna, że przez odmowę podania hasła pracownik
    wyrządził szkodę, to pracownik będzie płacił.

  • 8. Data: 2008-02-14 12:20:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Olgierd wrote:

    > Pracownik (prawie) zawsze będzie odpowiadał za szkodę wyrządzoną
    > pracodawcy. Jeśli sąd uzna, że przez odmowę podania hasła pracownik
    > wyrządził szkodę, to pracownik będzie płacił.

    Jeżeli będzie odmowa podania hasła - pełna zgoda. Ale tutaj nie mam takiego
    czegoś. Z pracownikiem po prostu nie mogą się skontaktować.

    p. m.

  • 9. Data: 2008-02-14 12:26:54
    Od: Gabriel'Varius' <g...@p...onet.pl>

    > Jeżeli tak, to jakich:
    > - jakieś problemy z ZUSem?
    > - czy pracodawca może taki okres potraktować jakby zwolnienia nie było (a
    > więc porzucenie pracy, dyscyplinarka itd...) ?
    Ludzie co wy z tym zwolnieniem dyscyplinarnym, poczytajcie kodeks pracy
    itp. i zobaczcie kiedy mozna byc zwolnionym dyscyplinarnie(tylko i
    wylacznie w jednej sytuacji).
    Co najwyzej, pracodawca może rozwiazac z pracownikiem umowe o prace bez
    wypowiedzenia z winy pracownika(o ile taka miala miejsce) w razie
    ciezkiego naruszenia podstawowych obowiazkow pracowniczych - nie jest to
    zwolnienie dyscyplinadne

    pozdrawiam

    Oskar Wilde

  • 10. Data: 2008-02-14 12:29:33
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 14 Feb 2008 13:11:36 +0100, Any User napisał(a):

    > 2. Jeśli nie upłynęło 33 dni zwolnienia, czyli ZUS nic jeszcze nie
    > zapłacił i nie ma zapłacić, to ZUS bezwarunkowo ma to w dupie.

    (...)

    > 4. Pracownika może też na kontrolę skierować jakoś pośrednio pracodawca,
    > ale nie wiem, jak to się robi.

    Spotkałem się z rozwiązaniami pośrednimi: pracodawca, podejrzewając
    pracownika o lewiznę, wysyła do niego do domu trójkę zakładową, w celu
    przekonania się o sposobie wykorzystania chorobowego. Nie zastając
    pracownika wszczyna - tu już duży skrót myślowy - całą procedurę związaną
    z dyscyplinarką.

    Cel jest tylko taki, aby pracownika troszkę przyszachować.