  • 1. Data: 2002-01-09 09:48:26
    Temat: Co to znaczy (nieco łaciny)
    Od: "Folio" <f...@h...pl>

    "Species perit ei cui debetur"

  • 2. Data: 2002-01-09 20:21:04
    Temat: Re: Co to znaczy (nieco łaciny)
    Od: "LegiM" <m...@o...pl>

    Ta łacińska paremia ma związek z rozróżnieniem rzeczy na oznaczone co do
    tożsamosci oraz oznaczone co do gatunku (patrz odpowiednie przepisy cz.
    ogólnej k.c.)

    Zasada "species perit ..." oznacza, że rzecz oznaczona indywidualnie
    przepada temu, komu się należy, tzn. przepada na niekorzyść wierzyciela. W
    ten sposób dłuznik staje się wolny od zobowiązania.

    Dla porównania zasada "genus perire non censetur" - uważa się, że gatunek
    nie ginie, dotyczy rzeczy oznaczonych co do gatunku. Zgodnie z tą zasadą
    zniszczenie lub utrata rzeczy oznaczonej co do gatunku nie zwalnia dłuznika
    z obowiązku świadczenia. Dłużnik w razie zniszczenia powinien świadczyć inną
    rzecz tego samego gatunku.

  • 3. Data: 2002-01-10 08:50:21
    Od: "Folio" <f...@h...pl>

    Tak, tak. Wiem, ale chodzi mi o dokładny przekład.

    Folio.