  • 1. Data: 2003-04-01 11:05:44
    Temat: Co może zrobić żyrant, gdy pożyczkobiorca nie spłaca długu?
    Od: "Marcin\(-ek\)" <g...@p...gazeta.pl>

    Moja żona przed 2-3 laty żyrowała pożyczkę swoim znajomym z jakiegoś
    zakładowego funduszu pożyczkowego. Okazało się, że oni naciągnęli w ten
    sposób więcej osób. A teraz wypięli się na wszystko i nic nie spłacają.
    Wszędzie piszą pisma, że są w trudnej sytuacji i mówią żeby się niczym nie
    przejmować i zająć się swoimi sprawami. Żona tymczasem dostaje teraz
    telefony w sprawie tej pożyczki, żeby coś zrobiła, bo inaczej to ona jako
    żyrant będzie miała wszystko ściągane z pensji. No i teraz pytanie. Co można
    z tym zrobić? Czy można się gdzieś odwołać? Kogoś nakłonić, aby wreszczcie
    zaczęto ściągać ten
    dług z pensji pożyczkobiorcy? Czy może nic nie możemy zrobić i to żona musi
    spłacić cudzy długu?
    Dzięki z góry za wszelką pomoc
    Pozdrawiam
    Marcin(-ek)

  • 2. Data: 2003-04-01 21:42:34
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Marcin(-ek) <g...@p...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b6brrk$fq5$...@i...gazeta.pl...
    . Co można
    > z tym zrobić?

    spłacić

    Czy można się gdzieś odwołać?

    założyć sprawę cywilną o zwrot spłaconej kwoty...

    Kogoś nakłonić, aby wreszczcie
    > zaczęto ściągać ten
    > dług z pensji pożyczkobiorcy?

    nie ma takiej możliwości ...drogą sądową tylko można ten dług wyegzekwować

    Czy może nic nie możemy zrobić i to żona musi
    > spłacić cudzy długu?

    oczywiście przecież jest pouczenie ....należy czytać co się podpisuje ...

    pozostaje droga cywilna po spłacie...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-04-02 01:38:59
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b6d199$mq2$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:
    > Czy można się gdzieś odwołać?
    >
    > założyć sprawę cywilną o zwrot spłaconej kwoty...

    Apropos, kiedy takie roszczenie się przedawnia?
    I jeszcze: jesli wierzyciel sciaga tylko z jednego zyranta (a jest np. 3)
    to w jaki sposób dochodzić proporcjonalnego "obciążenia" i kto jest tu
    wtedy stroną? Pozostali żyranci?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2003-04-02 12:13:34
    Od: "Marcin\(-ek\)" <g...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Sandra" <J...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Kogoś nakłonić, aby wreszczcie
    >
    > nie ma takiej możliwości ...drogą sądową tylko można ten dług wyegzekwować

    Gdzie taką cywilną sprawę i jak założyć? Jaki jest koszt takiego
    postępowania? Jakich dokumentów potrzeba?

    > Czy może nic nie możemy zrobić i to żona musi
    >
    > oczywiście przecież jest pouczenie ....należy czytać co się podpisuje ...

    Oczywiście, że się czyta co się podpisuje. Ale kto pyta nie błądzi!
    Myslałem, że żyrant może w jakiś sposóbu bronić się przed nieuczciwym
    pożyczkobiorcą. A nie tylko dać się potulnie skroić. Żona żyrowała pożyczkę
    bardzo bliskim przyjaciołom, a teraz oni okazali się ku$%#&mi. Naprawdę nie
    byłoby sprawy gdyby rzeczywiście nie mieli kasy na życie. ale oni po prostu
    chcą okantować w ten sposób kilka osób. Obiecaliśmy sobie, że nie darujemy
    im tego! Dlatego szukam pomocy wszędzie, gdzie jest to możliwe. Dzięki za
    wszystko.

  • 5. Data: 2003-04-03 00:12:03
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Marcin(-ek) <g...@p...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b6ejo3$76b$...@i...gazeta.pl...
    > Gdzie taką cywilną sprawę i jak założyć?

    adresowac do sądu sądu cywilnego dla miejsca zam.dłużnkia 3 egz. 2 dla
    sądu 1 na potwierdzenie złożenia... dokladnie podac adres dłużnika i
    swój

    wartość przedm.sporu czyli żadana kwota

    Jaki jest koszt takiego
    > postępowania?

    Dz.U.96.154.753 z pozn.zm.

    w zależności od powyższego ale mozna wnosić o zwrot wplaconej kwoty ,
    koszty tak poniesie dłużnik ewentualnie SP

    Jakich dokumentów potrzeba?

    dot. tego zadłużenia i dokonanych płatności

    > Oczywiście, że się czyta co się podpisuje. Ale kto pyta nie błądzi!
    > Myslałem, że żyrant może w jakiś sposóbu bronić się przed nieuczciwym
    > pożyczkobiorcą.

    w sądzie po splaceniu długu z wystąpieniem przeciwko dłużnikowi

    A nie tylko dać się potulnie skroić. Żona żyrowała pożyczkę
    > bardzo bliskim przyjaciołom, a teraz oni okazali się ku$%#&mi.

    często tak bywa ...chcesz miec wroga pożycz mu pieniądze nie znasz tego ?

> [...]
    > im tego! Dlatego szukam pomocy wszędzie, gdzie jest to możliwe. Dzięki za

    j.w sąd cywilny innej drogi nie ma i nie ma co się martwic o koszt sprawy

    Sandra

  • 6. Data: 2003-04-03 00:37:30
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Marcin Debowski <a...@n...net> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:j...@z...router...
    > In article <b6d199$mq2$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:

    10 lat

    > I jeszcze: jesli wierzyciel sciaga tylko z jednego zyranta (a jest np. 3)
    > to w jaki sposób dochodzić proporcjonalnego "obciążenia"

    a dlaczego chcesz dochodzić proporcjonalnego obciążenia? takie są ustalenia
    dot.pożyczkobiorców i żyrantów ...musiałby sie przepisy zmienić na powyższe
    o,których piszesz:-) umowa pozyczki w swej treści miałaby ustalenia,że z
    chwilą niewyplacalnosci pożyczkobiorcy obciążeni zostaną w równym
    stopniu/proporcjonalnie żyranci a jest troszeczkę inaczej ... pierwszy
    ,drugi i kolejny żyrant i kolejno wierzyciel wzywa do uregulowania
    długu...reguluja to przepisy dot. pożyczek i żyrowania ...

    i kto jest tu
    > wtedy stroną? Pozostali żyranci?

    :-) ide spać eh

    Sandra

  • 7. Data: 2003-04-03 04:02:14
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b6fvta$fb2$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:

> [...]
    > ,drugi i kolejny żyrant i kolejno wierzyciel wzywa do uregulowania
    > długu...reguluja to przepisy dot. pożyczek i żyrowania ...

    No ktoś tu niedawno chyba pisał że żyranci odpowiadają solidarnie... ale
    może mi się pokiełbasiło z sytuacją gdy dochodzi już do egzekucji
    komorniczej?

    >:-) ide spać eh

    Miłych snów :)

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-04-03 07:23:02
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Marcin Debowski <a...@n...net> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:6...@z...router...
    > No ktoś tu niedawno chyba pisał że żyranci odpowiadają solidarnie... ale
    > może mi się pokiełbasiło z sytuacją gdy dochodzi już do egzekucji
    > komorniczej?

    Marcin to zależy o warunków umowy a takowa podpisywali ,w której pewnie były
    ustalenia i jest jak jest teraz nie ma innej drogi jak wyegzekwowanie długu
    i tyle ...
    jesli jest takie ustalenie ,ze rozkłada sie na inne osoby to nie ma problemu
    bo wtedy wierzyciel to czyni bo jest to zawarte w tresci umowy a co do
    komornika :-)

    a na logike kto niby miałby wystepowac o solidarny podział długu?
    wierzyciel? /mam na mysli ten przypadek/ on już sie zabezpieczył ,nie
    potrzebuje wędrować chwilowo po sądach skoro ma poręczycieli / na tym polega
    ten cała sprawa a nie sądze ,że obciążył panią niezgodnie z prawem wszystko
    jest w umowie ,którą podpisali ...

    Sandra

  • 9. Data: 2003-04-03 18:17:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2003, Marcin Debowski wrote:

    >+ In article <b6fvta$fb2$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:
    [...]
    >+ > a dlaczego chcesz dochodzić proporcjonalnego obciążenia?
    [...]
    >+ No ktoś tu niedawno chyba pisał że żyranci odpowiadają solidarnie...

    ...a mi się wydawało, że "solidarnie" to znaczy: bierze się
    *dowolnie wylosowany* podzbiór (może być jednoelementowy) z zobowiązanych
    i od niego ściąga należność. A on wie komu poręczał..
    Natomiast *jemu* chyba inni pręczyciele nic *nie* obiecywali ?
    No, chyba że chcieli :) (tj. - tak podpisali, że się podzielą)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-04-04 00:58:04
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b6gnlo$qm9$1@absinth.dialog.net.pl>, Sandra wrote:

> [...]
    > bo wtedy wierzyciel to czyni bo jest to zawarte w tresci umowy a co do

    No po prostu zalozylem ze takie umowy sa wysoce niedowolne, tzn ze jest
    precyzyjnie ustawowo okreslone kto co jak i w jakim stopniu. Moj blad :)

> [...]
    > ten cała sprawa a nie sądze ,że obciążył panią niezgodnie z prawem wszystko

    No nie, wierzyciel w zadnym wypadku. Nie ma w tym w koncu wlasnie
    najmniejszego interesu. W swoim pytaniu abstrahowalem od tej konkretnej
    sytuacji - powinienem to zaznaczyc, sory.
    Czyli kto to raczej jasne - ten ktorego zlupiono najbardziej (o ile
    przyjac ta zasade rownomiernego obciazenia). Mialem tylko watpliwosci
    przeciwko komu. Ale skoro tego typu umowy mozna ksztaltowac ze spora
    dowolnoscia to taka umowa bedzie oczywiscie do tego podstawa
    wiec wychodzi mi na to ze na ogol przeciw wierzycielowi.

    --
    Marcin