  • 1. Data: 2018-12-22 17:39:09
    Temat: Budowa drogi
    Od: "Zdzichu" <Z...@b...poczta.pl>

    Jak obecnie wygląda sprawa budowy drogi od strony przepisów?
    Czy teraz można w ramach budowy drogi, włazić geodetom na cudzą działkę bez
    wiedzy i zgody właściciela? Czy można budować drogę na cudzej działce be z
    wiedzy i pozwolenia właściciela? Czy można równać z ziemią zabudowania
    cudzej działki w ramach budowy drogi, bez wiedzy i zgody właściciela
    działki?

    Sytuacja jest taka, że w okolicy poszerzają drogę krajowa i ludzie są
    załamani tym co robi inwestor.
    Wchodzą na cudze działki bez wiedzy i pozwolenia, nic nie informują, coś
    mierzą, potem pod nieobecność właściciela wjeżdża ciężki sprzęt i równa z
    ziemią płoty i zabudowania pod budowę drogi.
    Potem każą właścicielowi skarżyć o odszkodowanie a wyceny odszkodowania mają
    z jakichś urzędowych cenników, czyli jak rozwalą komuś kamienny płot, to
    podobno płacą jak za sztachetę i podobnie zabudowaniami. Ludzie są załamani,
    nie wiedzą co robić, bo to zwykłe bandyctwo i złodziejstwo. Co maja robić,
    pilnować działki i gonić widłami geodetów i kierowców koparek?

    Wydawało mi się że kiedyś wprowadzono ustawę pozwalająca inwestorowi
    budującemu drogę, na wykup działki, lub wywłaszczenie w przypadku gdy
    właściciel nie chce sprzedać. Czy obecnie coś się zmieniło? Czy nadal jest
    tak ze inwestor ma obowiązek wykupu gruntu od właściciela w cenie jego
    wartości, lub takiej jaką sobie właściciel zażyczy?

    Poszło na pl.misc.budowanie i pl.soc.prawo

  • 2. Data: 2018-12-22 18:51:41
    Temat: Re: Budowa drogi
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-12-22 o 17:39, Zdzichu pisze:
> [...]
    > wiedzy i pozwolenia właściciela? Czy można równać z ziemią zabudowania
    > cudzej działki w ramach budowy drogi, bez wiedzy i zgody właściciela
    Zasadniczo chyba geodeci po powiadomieniu mogą wchodzić na działkę. Nie
    wiem jak w przypadku sprzeciwu ze strony właściciela działki.

> [...]
    > tak ze inwestor ma obowiązek wykupu gruntu od właściciela w cenie jego
    > wartości, lub takiej jaką sobie właściciel zażyczy?

    Trochę chyba coś nie tak. Jest tak zwana spec ustawa drogowa ZRID, która
    pozwala na przejęcie gruntów za odszkodowaniem pod inwestycje drogowe,
    ale nie ma mowy, że bez żadnych informacji.
    Od wejscia geodetów do wjazdu buldożerów to często lata mijają.
    Przychodzi informacja, potem decyzja i wysokość ustalonego odszkodowania.

  • 3. Data: 2018-12-22 20:08:42
    Od: "Zdzichu" <Z...@b...poczta.pl>

    Baczek napisał:
    > Zasadniczo chyba geodeci po powiadomieniu mogą wchodzić na działkę. Nie
    > wiem jak w przypadku sprzeciwu ze strony właściciela działki.

    Mi się też tak wydawało, dlatego pomyślałem ze ostro coś się ostatnio
    pozmieniało.
    Czy geodeci nie powinni wejść dopiero po pisemnym poinformowaniu, oraz
    zgodzie właściciela działki?
    Jak pamiętam, to zgodnie z prawem geodezyjnym, wejście geodety na cudzą
    działkę bez pozwolenia i dokonanie pomiarów jest zwykłym przestępstwem.

> [...]
    > Od wejscia geodetów do wjazdu buldożerów to często lata mijają.
    > Przychodzi informacja, potem decyzja i wysokość ustalonego odszkodowania.

    Co to znaczy przejęcie? Mogą albo wykupić, albo wywłaszczyć jeśli właściciel
    nie chce sprzedać.Problem tylko za jakie pieniądze? Bo jeśli mogą "przejąć"
    działkę za ułamek jej wartości, wedle jakiegoś swojego cennika, to jest to
    zwykły bandytyzm i złodziejstwo.
    Wygląda na to ze w mojej okolicy ta rozbudowa drogi idzie nielegalnie,
    wchodzą bez wiedzy i zgody, równają z ziemią a prokurator na to pozwala i
    każe się sądzić o odszkodowania według odgórnych cenników.

  • 4. Data: 2018-12-22 23:56:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zdzichu" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Baczek napisał:

> [...]
    >jeśli mogą "przejąć" działkę za ułamek jej wartości, wedle jakiegoś
    >swojego cennika, to jest to zwykły bandytyzm i złodziejstwo.

    Witamy w realnym swiecie, bo nie ma co pisac, ze w Polsce.

    Mozesz sobie poczytac o rodzinie Krzywdow z Wroclawia ... to juz chyba
    z 10 lat jak sie sadzą, bo chyba ciagle sprawa nie zakonczona.

    >Wygląda na to ze w mojej okolicy ta rozbudowa drogi idzie
    >nielegalnie,

    Watpie.
    Jakies tam decyzje pewnie maja.

    >wchodzą bez wiedzy i zgody, równają z ziemią a prokurator na to
    >pozwala i każe się sądzić o odszkodowania według odgórnych cenników.

    Prokurator pewnie nie wie, bo nikt mu nie doniosl

    J.

  • 5. Data: 2018-12-23 14:08:30
    Od: "JaTy.CKmK" <J...@g...com>

    W dniu 22.12.2018 o 20:08, Zdzichu pisze:

    > Jak pamiętam, to zgodnie z prawem geodezyjnym, wejście geodety na cudzą
    > działkę bez pozwolenia i dokonanie pomiarów jest zwykłym przestępstwem.

    I jak zwykle u nas zawsze jest "na odwrót" na niż się większości wydaje.
    Prawo geodezyjne zezwala geodecie (robota zgłoszona do PODGiK) na
    wejście na wszystkie nieruchomości a "zabrania właścicielowi
    niewpuszczenia" natomiast prawo budowlane pozwala budować cokolwiek gdy
    inwestor ma prawo do zabudowy tego terenu - przy braku zgody właściciela
    musi być prawomocny akt prawny (wywłaszczenie, przymusowe zajęcie terenu
    itp.) aby można było naruszyć prawo własności.

    --
    JaTy

  • 6. Data: 2018-12-25 13:50:16
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 22.12.2018 17:39, Zdzichu wrote:
    > Jak obecnie wygląda sprawa budowy drogi od strony przepisów?

    A gdzie to ma miejsce ?