  • 1. Data: 2022-04-15 00:58:32
    Temat: Bezprawne używanie kodów ean
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    Ma ktoś pomysł na przepis karny, w wypadku gdy ustalona osoba
    (producent) używa bezprawnie kodu EAN? Tzn nie ma żadnej umowy, ale dany
    konkretny prefiks akurat nie jest nikomu przydzielony.
    --
    Robert Tomasik

  • 2. Data: 2022-04-15 09:58:48
    Temat: Re: Bezprawne używanie kodów ean
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Apr 2022 00:58:32 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > kodu EAN

    "Producent, który chce uzyskać kod EAN (numer GTIN), musi zarejestrować
    się w GS1 Polska - organizacja jest jedynym źródłem legalnych kodów. W
    tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek z danymi firmy i wnieść
    opłatę rejestracyjną. Jej wysokość zależy od puli numerów
    identyfikacyjnych. Np. opłata (brutto) za pulę do 10 numerów GTIN wynosi
    136 zł, a za pulę do 100 numerów - 307,5 zł. Procedura rejestracyjna
    trwa do 3 dni roboczych. Po otrzymaniu wiadomości z potwierdzeniem
    rejestracji można wygenerować swój kod kreskowy. Za korzystanie z kodów
    instytucja pobiera opłaty roczne, których wysokość uzależniona jest od
    przychodów netto uzyskiwanych przez daną firmę. Przy przychodach do 2
    mln zł kwota (brutto) to 136 zł."

    Nie potrzeba mnożyć praw. Jeśli ktoś używa nielegalnego kodu, można go
    oskarżyć o fałszerstwo dokumentu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-04-15 10:43:36
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Nie potrzeba mnożyć praw. Jeśli ktoś używa nielegalnego kodu, można go
    > oskarżyć o fałszerstwo dokumentu.

    oskarżyć można każdego o wszystko, ale wątpię czy możliwe jest ściganie tego z 270
    kk,
    aczkolwiek mogę się mylić

    podstawą ochrony będzie tu chyba jakiś patent organizacji na graficzną reprezentację
    numeru, bo raczej nikt nie jest w stanie zabronić umieszczania 13 cyfrowego numeru na

    produkcie

  • 4. Data: 2022-04-15 11:54:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-15, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:

> [...]
    > reprezentację numeru, bo raczej nikt nie jest w stanie zabronić
    > umieszczania 13 cyfrowego numeru na produkcie

    A nie będzie to czasami coś z kategorii czynu nieuczciwej konkurencji?
    https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/zw
    alczanie-nieuczciwej-konkurencji-16795259/roz-4

    EAN zdaje się wskazuje na konkretny produkt konkretnego producenta. Co
    prawda w przypadku użycia takiego, gdzie nie ma jeszcze alokacji nie
    będzie "podszywania" się, ale czy sam fakt użycia numeru, który de facto
    nie identyfikuje nie jest wprowadzeniem w błąd odnośnie producenta?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2022-04-15 12:17:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 15 kwietnia 2022 o 00:58:36 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Ma ktoś pomysł na przepis karny, w wypadku gdy ustalona osoba
    > (producent) używa bezprawnie kodu EAN? Tzn nie ma żadnej umowy, ale dany
    > konkretny prefiks akurat nie jest nikomu przydzielony.

    A ten prefix nie zaczyna się na 2?

  • 6. Data: 2022-04-15 15:57:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > będzie "podszywania" się, ale czy sam fakt użycia numeru, który de facto
    > nie identyfikuje nie jest wprowadzeniem w błąd odnośnie producenta?

    Działa to tak, że ten kod identyfikuje w systemach magazynowych oraz
    sprzedażowych dany konkretny produkt. Nie mogą funkcjonować dwa różne
    produkty z jednym kodem. I jakby komuś kod przydzielono, to spokojnie
    bym coś znalazł. Ale trudno czekać, aż komuś to przydzielą.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-04-15 15:58:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A ten prefix nie zaczyna się na 2?

    Nie. Na 590. :-) Co to ma znaczenie?

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-04-15 18:50:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 15 kwietnia 2022 o 15:58:27 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie. Na 590. :-) Co to ma znaczenie?

    Ma, bo te z 2 to jest "konfekcjonowanie w sklepie" - np. na owocach na wagę w
    markecie, jak waga drukuje kod paskowy (biedronek na tym oszczędza).
    A może w zakresie 590 też jest jakiś zakres testowy, który nigdy nie będzie
    przydzielony?

  • 9. Data: 2022-04-15 22:48:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.04.2022 o 18:50, Dawid Rutkowski pisze:
> [...]
    > na wagę w markecie, jak waga drukuje kod paskowy (biedronek na tym
    > oszczędza). A może w zakresie 590 też jest jakiś zakres testowy,

    Nie o to chodzi. Wszystkich nie mogli przydzielić. Ten akurat prefiks
    jest "wolny" od 2016 roku.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-04-16 00:28:14
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > produkty z jednym kodem. I jakby komuś kod przydzielono, to spokojnie
    > bym coś znalazł. Ale trudno czekać, aż komuś to przydzielą.

    A ktoś już szerzej promuje odejście od EAN?

    Kody _kreskowe_ zostały zaprojektowane pod ograniczenia technologiczne
    których już nie ma. Kody "kwadracikowe" mogą zmienić znacznie więcej
    niż marne paręnaście cyfr. Mogą zawierać jako fragment domenę DNA albo
    numer KRS (np w formie pseudo domeny DNS).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_QR

    --
    A. Filip