  • 1. Data: 2005-04-14 10:31:14
    Temat: BYŁY Członek zarządu i wspólnik - zakaz konkurencji?
    Od: "Navi" <k...@w...pl>

    Witam,
    Mam do szanownych Państwa następujące pytanie (po przejrzeniu KSH i KP nie
    znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi):
    Czy w spółce z o.o. można w jakiś sposób zakazać BYŁEMU wspólnikowi (który
    jednocześnie pełnił rolę członka zarządu) działalności konkurencyjnej
    względem spółki?

    CASUS jest taki, że kiedy wspólnik oświadczył że odchodzi i chce mi sprzedać
    swoje udziały, umowa (ustna niestety) mówiła, że podejmie działalność
    gospodarczą ale w zupełnie innej branży.
    Niestety teraz, dowiaduję się, że prowadzi działalność całkowicie
    pokrywającą się z główną działanością firmy i robi to na tzw "bezczelnego"
    bo nawet jego strona internetowa zawiera ofertę tożsamą z ofertą spółki z
    któej odszedł. Mam też uzasadnione podejrzenie, że tuż przed odejściem ze
    spółki kilku nowych potencjalnych kontraktów nie podjął, tylko je wyniósł
    sobie w "wianie" do swojej firmy.

    Dodam, że przedmiot działalności spółki jest dość specyficzny i głowną
    wartością są kontakty handlowe oraz znajomość partnerów, czyli szeroko
    pojęta "informacja".

    PYTANIE: Czy istnieją jakiekolwiek przepisy nakładające na członka zarządu /
    wspólnika spółki kapitałowej ograniczenia PO zakończeniu stosunku pracy i
    sprzedaży udziałów? Czy można w jakikolwiek sposób wezwać go do zaprzestania
    takiej działalności i, jezeli tak, czym się podeprzeć?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam,

    Krzysztof

  • 2. Data: 2005-04-14 21:51:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Navi napisał(a):

> [...]
    > sprzedaży udziałów? Czy można w jakikolwiek sposób wezwać go do zaprzestania
    > takiej działalności i, jezeli tak, czym się podeprzeć?

    Pomyśl nad art. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji. Choć nie wiem czy pasuje akurat do tego stanu
    faktycznego.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 4. Data: 2005-04-15 07:40:10
    Od: "Navi" <k...@w...pl>

    > Pomyśl nad art. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
    > nieuczciwej konkurencji. Choć nie wiem czy pasuje akurat do tego stanu
    > faktycznego.

    > @ Johnson

    Brzmi nieźle... Dzięki.
    "Art. 11. 1. (1)Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie
    lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
    albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes
    przedsiębiorcy.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na
    podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres trzech
    lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan
    tajemnicy.

    Czyli w tym wypadku BYŁY wspólnik WYKORZYSTUJE cudze (bo już nie jego, tylko
    spółki) informacje stanowiące tajemnice SPÓŁKI i narusza to interesy SPÓŁKI

    wg pkt. 2 przepis ten stosuje się do niego jako do osoby, która świadczyła
    pracę (buła umowa o pracę) lub innego stosunku prawnego (czy bycie
    udziałowcem jest "innym stosunkiem prawnym"?)

    Poza tym obowiązuje go zakaz konkurencji przez okres 3 lat?

    ŚLICZNOŚCI :)

    Czyli, co powinno być pierwszym krokiem? pismo z wezwaniem do zaprzestania
    działań konkurencyjnych?

    A Może ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

    Pozdrawiam,

    Krzysztof

  • 3. Data: 2005-04-15 07:40:10
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Navi napisał(a):

    > czy bycie > udziałowcem jest "innym stosunkiem prawnym"?

    Nie jest. Ale pełnienie funkcji w zarządzie spółki będzie.