  • 11. Data: 2005-05-09 23:06:58
    Temat: Re: ART 554 K.C.
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sławek" <s...@p...com> napisał w wiadomości
    news:d5ogel$ca4$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > jeszcze jedno pytanie.
    > Czym jest sprzedaż dokonana?
    > Byłem u prawnika, a on powiedzial ze to jest moment wydania materiału dla
    > kupujacego, czyli podpisanie przez niego dokumentu WZ. Faktura i termin
    > zapłaty sa juz mniej istotnymi rzeczami. Wnioskuje więc ze termin roszczeń
    > mija 2 lata od momentu wydania towaru, wiec w moim przypadku 30-04-2005
    :-(
    > pozdrawiam wszystkich

    Ja bym jdnak sugerowal rwizję decyzji co do wyboru prawnika, bo sprawa jest
    raczej elementarna.

  • 12. Data: 2005-05-10 06:04:58
    Od: "Kicek" <a...@s...pl>

> [...]
    > Byłem u prawnika, a on powiedzial ze to jest moment wydania materiału dla
    > kupujacego, czyli podpisanie przez niego dokumentu WZ. Faktura i termin

    tak sie liczy w sytuacji obliczania podatków, czyli dla US, ale nie dla
    sądu.
    pradawnia sie 2 lata od terminu zapłaty ! a nie terminu wydania.

  • 13. Data: 2005-05-11 11:36:01
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    kam napisał(a):

    > z czym?
    >
    > KG

    To w takim razie do jakiej instytucji trzeba sie udac z wekslem?
    Czytalem ze w takim wypadku jest uproszczona procedura - tak jakby dali
    tobie pieniadze odroczone w czasie.

    Pozdrawiam
    Internauta

  • 14. Data: 2005-05-11 14:52:24
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Tomasz napisał(a):
    > To w takim razie do jakiej instytucji trzeba sie udac z wekslem?
    > Czytalem ze w takim wypadku jest uproszczona procedura - tak jakby dali
    > tobie pieniadze odroczone w czasie.

    weksel upraszcza, ale postępowanie sądowe

    KG

  • 15. Data: 2005-05-12 11:21:06
    Od: "MJ" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > To w takim razie do jakiej instytucji trzeba sie udac z wekslem?

    Z wekslem - do sądu.
    Sąd wydaje nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym (z weksla) - jeżeli
    wszystkie dokumenty są w porzadku.
    Uproszczenie polega (w dużym uproszeczeniu) na tym, że sąd bada tylko
    prawidłowość wypełnienia weksla, a nie bada np czy na pewno pozwany był
    winien powodowi pieniądze, czy na pewno one się należą itd.
    No i uproszczenie polega na tym, że nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym z
    weksla podlega od razu wykonaniu - a nie jak inne nakazy po nadaniu im
    klauzuli wykonalności.

  • 16. Data: 2005-05-13 00:19:47
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > weksla podlega od razu wykonaniu - a nie jak inne nakazy po nadaniu im

    Nie jest to do końca prawda. Bez klauzuli wykonalności komornik może dokonać
    jedynie zabezpieczenia należności, a nie jej egzekucji. Egzekucja nawet z
    nakazu zapłaty z weksla musi być poprzedzona nadaniem klauzuli wykonalności.

    Pewnym ułatwieniem jest to, że nakaz uprawomacnia się pomimo wniesienia
    zarzutów przez pozwanego, ponieważ zgodnie z odpowiednim art. KPC sąd na
    wniosek pozwanego może, ale nie musi, wstrzymać nadanie wyrokowi klauzuli
    wykonalności po wniesieniu zarzutów. Czyli jak pozwany zapomni poprosić o
    wstrzymanie wykonania nakazu, albo sąd się nie zgodzi, to klauzula zostanie
    nadana. Oczywiście po ewentualnym uwzględnieniu zarzutów kwota powinna zostać
    zwrócona przez "wierzyciela".

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 17. Data: 2005-05-13 05:23:23
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Liwiusz napisał(a):
> [...]
    > wniosek pozwanego może, ale nie musi, wstrzymać nadanie wyrokowi klauzuli

    staje się wykonalny, ale nie prawomocny

    KG