  • 1. Data: 2018-04-06 12:50:22
    Temat: A propos badań DNA
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    Były rozważania co do błędu w badaniach DNA, tu (nie wiem na ile
    obiektywny artykuł, ale znalazłem)
    http://www.wykop.pl/ramka/4250073/bylo-badanie-dna-w
    ykluczajace-tomasza-komende-jako-morderce-ale-je-pom
    inieto/

    fragment:
    "Badania genetyczne obok śladu osmologicznego i odcisku zębów na ciele
    zgwałconej i zamordowanej Małgosi były głównymi dowodami na to, że to
    Tomasz Komenda jest winny zbrodni, do której doszło w sylwestra
    1996/1997 roku w Miłoszycach.
    Dwa badania DNA

    Wyniki uzyskano przy pomocy testu Polymarker, który wszedł do użycia na
    początku lat 90. Pozwalał on rozpoznać wybrane markery znajdujące się w
    kodzie DNA. Tyle że markery, które wówczas badano, nie są przypisane
    tylko jednej osobie na świecie, ale mogą powtarzać się w populacji. A
    Tomasz Komenda, na swoje nieszczęście, ma w kodzie cechy, które w
    populacji występują dość często. Jak zaznaczyli wówczas biegli
    wykonujący badanie, powtarzają się one raz na 71 przypadków.

    Sąd w uzasadnieniu do wyroku wspomniał o tych wątpliwościach. Nie
    wspomniał jednak o badaniach DNA, które również były przeprowadzane w
    czasie śledztwa, a które wykluczyły, że którykolwiek z przebadanych
    włosów mógł należeć do Komendy."

    --
    http://zrzeda.pl

  • 2. Data: 2018-04-06 20:25:28
    Temat: Re: A propos badań DNA
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06-04-18 o 12:50, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > populacji występują dość często. Jak zaznaczyli wówczas biegli
    > wykonujący badanie, powtarzają się one raz na 71 przypadków.

    Czyli prawdopodobieństwo błędu 1,5% - sporo, choć mniej, niż mi się
    wydawało.

  • 3. Data: 2018-04-06 21:24:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Czyli prawdopodobieństwo błędu 1,5% - sporo, choć mniej, niż mi się
    > wydawało.

    Czyli rzczywiście 71%. No dobrze - ale były 4 dowody i dwa które
    wykluczyły "obecnego" sprawcę.

    0,3^6=0,003%

    Ale zaraz - skoro wykluczyło wtedy podejrzanego, to jakim cudem teraz
    się zgadza?

    Shrek

  • 4. Data: 2018-04-06 21:33:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06-04-18 o 21:24, Shrek pisze:

    > Czyli rzczywiście 71%. No dobrze - ale były 4 dowody i dwa które
    > wykluczyły "obecnego" sprawcę.
    >
    > 0,3^6=0,003%

    Co to za równanie?

    > Ale zaraz - skoro wykluczyło wtedy podejrzanego, to jakim cudem teraz
    > się zgadza?

    Z czym zgadza?

  • 5. Data: 2018-04-06 21:42:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    30%(prawdopodobieństwo błędu)*30%*30%*30%*30%*30%

    Z nowym podejrzanym?

    Shrek

  • 6. Data: 2018-04-07 05:35:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-04-06 o 21:42, Shrek pisze:

    > 30%(prawdopodobieństwo błędu)*30%*30%*30%*30%*30%

    Jeden błąd na 71 nie oznacza 30% prawdopodobieństwa błędu.

    --
    Liwiusz