eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych

projekt dotyczy modyfikacji kryteriów oceny kwalifikacji kandydata zajmującego stanowisko sędziego oraz ułatwienie zatrudniania asystentów sędziów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 880
  • Data wpłynięcia: 2012-10-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 662

880


Druk nr 880

Warszawa, 13 września 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Prawo o ustroju
sądów powszechnych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Michała Jarosa.

(-) Elżbieta Achinger; (-) Paweł Arndt; (-) Joanna Bobowska; (-) Łukasz
Borowiak; (-) Jacek Brzezinka; (-) Borys Budka; (-) Renata Butryn;
(-) Jarosław Charłampowicz; (-) Czesław Czechyra; (-) Zofia Czernow;
(-) Artur Dunin; (-) Zenon Durka; (-) Janusz Dzięcioł; (-) Czesław Gluza;
(-) Tomasz Głogowski; (-) John Abraham Godson; (-) Jarosław Gowin;
(-) Mariusz
Grad;
(-) Rafał Grupiński; (-) Andrzej Gut-Mostowy;
(-) Teresa Hoppe; (-) Michał Jaros; (-) Leszek Jastrzębski; (-) Roman
Kaczor; (-) Andrzej Kania; (-) Jarosław Katulski; (-) Agnieszka Kołacz-
Leszczyńska; (-) Mirosław Koźlakiewicz; (-) Robert Kropiwnicki; (-) Józef
Lassota; (-) Marek Łapiński; (-) Katarzyna Matusik-Lipiec; (-) Antoni
Mężydło; (-) Czesław Mroczek; (-) Killion Munyama; (-) Janina Okrągły;
(-) Andrzej
Orzechowski;
(-) Małgorzata Pępek; (-) Marek Plura;
(-) Mirosław Pluta; (-) Elżbieta Radziszewska; (-) Grzegorz Raniewicz;
(-) Waldemar Sługocki; (-) Lidia Staroń; (-) Wiesław Suchowiejko;
(-) Michał Szczerba; (-) Jakub Szulc; (-) Tomasz Szymański; (-) Marcin
więcicki; (-) Jacek Tomczak; (-) Piotr Van der Coghen;
(-)


Monika
Wielichowska; (-) Marek Wojtkowski; (-) Renata Zaremba; (-) Wojciech
Ziemniak; (-) Jacek alek.
                           Projekt 
USTAWA
z dnia

2012 r.

o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych

Art. 1. W ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U.
Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 57b § 1 otrzymuje brzmienie:
„§1. Ocena kwalifikacji kandydata zajmującego stanowisko sędziego sądu powszechnego,
sędziego sądu administracyjnego i sędziego sądu wojskowego obejmuje badanie poziomu
merytorycznego orzecznictwa oraz sprawności i efektywności podejmowanych czynności
i organizowania pracy przy rozpoznawaniu spraw lub wykonywaniu innych
powierzonych zadań bądź funkcji, z uwzględnieniem stopnia obciążenia wykonywanymi
zadaniami i ich złożoności, realizacji procesu doskonalenia zawodowego, a także kultury
urzędowania, obejmującej kulturę osobistą i kulturę organizacji pracy oraz poszanowania
praw strony lub uczestników postępowania przy rozpoznawaniu spraw lub wykonywaniu
innych powierzonych zadań bądź funkcji.”,
2) w art. 61 § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Na stanowisko sędziego sądu rejonowego może być powołany ten, kto spełnia
wymagania określone w § 1 pkt 1-6 oraz:
1) ukończył aplikację ogólną prowadzona przez Krajową Szkołę Sądownictwa
i Prokuratury, aplikację notarialną, adwokacką lub radcowską i złożył odpowiedni
egzamin, oraz przez okres co najmniej sześciu lat był zatrudniony na stanowisku
asystenta sędziego w pełnym wymiarze czasu pracy,
                                                           
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304,
Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr
167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044
i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766,
Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 223, poz. 1457, Nr 228,
poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571, z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz. 57, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 157,
poz. 1241, Nr 178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 205, poz.
1364 oraz z 2011 r. Nr 109, poz. 627, Nr 126, poz. 714 i Nr 203, poz. 1192.
2) przez okres co najmniej ośmiu lat był zatrudniony na stanowisku asystenta sędziego
w pełnym wymiarze czasu pracy.”.
3) w art. 155:
a) w § 2 uchyla się pkt 5,
b) § 7 otrzymuje brzmienie:
„§ 7. Asystent sędziego po przepracowaniu sześciu lat na tym stanowisku może
przystąpić do egzaminu sędziowskiego. Asystent sędziego, który ukończył
aplikację ogólną prowadzoną przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury
lub zdał egzamin prokuratorski, notarialny, adwokacki lub radcowski może
przystąpić do egzaminu sędziowskiego po przepracowaniu czterech lat na
stanowisku asystenta sędziego lub referendarza sądowego. Wniosek
o
dopuszczenie do egzaminu sędziowskiego asystent sędziego zgłasza
Dyrektorowi Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury na miesiąc przed
przeprowadzeniem egzaminu, uiszczając wymaganą opłatę.”;
4) po art. 155c dodaje się art. 155ca i art. 155cb w brzmieniu:
„Art. 155ca. § 1. W ciągu pierwszych dwóch lat pracy asystent sędziego odbywa roczny
staż asystencki, organizowany przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.
§ 2. Do czasu ukończenia stażu asystenta sędziego zatrudnia się na
podstawie umowy o pracę na czas określony, z możliwością jej wcześniejszego
rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
§ 3. Z obowiązku odbycia stażu są zwolnione osoby, które ukończyły
aplikację ogólną lub zdały egzamin sędziowski, prokuratorski, notarialny, adwokacki
lub radcowski.
Art. 155cb. § 1. Staż asystencki ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie
do wykonywania czynności asystenta sędziego.
§ 2. Staż asystencki trwa 12 miesięcy i kończy się egzaminem. Pozytywny
wynik egzaminu jest warunkiem dalszego zatrudnienia na stanowisku asystenta
sędziego.”
§ 3. Na wniosek prezesa sądu apelacyjnego przygotowanie teoretyczne może
odbywać się w siedzibie sądu apelacyjnego.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE

Szczególna rola i zadania, wyznaczone w demokratycznym społeczeństwie organom
sprawującym wymiar sprawiedliwości, nakazują takie ukształtowanie ich struktur oraz zasad
funkcjonowania, aby powierzone prawem zadania realizowały sprawnie i obiektywnie, a przy
tym w pełni profesjonalnie. Ważnym elementem wpływającym na realizację założonego
w takim kształcie modelu sądownictwa jest obsada personelu administracyjnego sądów, w tym
przede wszystkim personelu pomocniczego w stosunku do pracy sędziów.
Wychodząc naprzeciw potrzebom sądów, które od lat borykają się z problemem braku
kandydatów na wolne stanowiska asystentów sędziów, zakłada się rezygnację z ustawowego
wymagania by wszyscy asystenci sędziów legitymowali się ukończoną aplikacją ogólną, bądź
zdaniem jednego z prawniczych zawodowych egzaminów. Tym samym dopuszcza się możliwość
zatrudnienia w sądach na stanowiskach asystenta sędziego osób z wykształceniem wyższym
prawniczym. Zakłada się, że pozwoli to, zwłaszcza w większych ośrodkach miejskich, obsadzić
wakujące stanowiska asystenckie, bez zakłócania bieżącego toku pracy instytucji ( istniejący od
trzech lat wymóg ukończenia aplikacji spowodował w wielu sądach, niekiedy nawet pomimo
wielokrotnego ogłaszania konkursów, brak możliwości obsadzenia tych stanowisk – brak było
kandydatów spełniających ustawowe wymagania). Dotychczasowe doświadczenia wskazują,
że ukończenie wyższych studiów prawniczych jest zwykle wystarczające dla zajmowania
stanowiska asystenta sędziego. Do dziś wiele takich osób należycie wykonuje w sądach
obowiązki asystentów sędziów.
Należy zaznaczyć, że właściwe przygotowanie do wykonywania obowiązków oraz
weryfikację przydatności do pracy na stanowisku asystenta sędziego zapewniać będzie odbycie
stażu asystenckiego. Roczny staż, zakończony egzaminem organizowany będzie przez Krajową
Szkołą Sądownictwa i Prokuratury. Takie rozwiązanie zapewni odpowiednio wysoki i jednolity
standard teoretycznego i praktycznego przygotowania do wykonywania czynności asystenta
sędziego. Jednocześnie rozwiązanie takie nie pociąga za sobą dodatkowych skutków
finansowych dla budżetu państwa.
Do czasu ukończenia stażu asystenta sędziego zatrudnia się na podstawie umowy o pracę
na czas określony, z możliwością wcześniejszego rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym
wypowiedzeniem. Warunkiem dalszego zatrudnienia na stanowisku asystenta sędziego byłby
pozytywny wynik egzaminu kończącego staż asystencki.
Z obowiązku odbycia stażu zwolnione będą osoby, które ukończyły aplikację ogólną lub
zdały egzamin sędziowski, prokuratorski, notarialny, adwokacki lub radcowski.
Systemowa zmiana w zakresie dopuszczenia do stanowiska asystenta sędziego osoby, która
ukończyła jedynie wyższe studia prawnicze, powinna zostać skorelowana z obecnie
obowiązującymi zasadami przystępowania do egzaminu sędziowskiego osób, które ukończyły
aplikacje ogólna prowadzoną przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury lub jedna
z aplikacji korporacyjnych, zakończonych odpowiednim egzaminem oraz z warunkami ubiegania
się o stanowisko sędziego sądu rejonowego.
W przypadku osób, które mają ukończone jedynie wyższe studia prawnicze, okres
zatrudnienia na stanowisku asystenta sędziego powinien być zatem dłuższy i np. wynosić 8 lat,
skoro projektodawca wskazał na 6-letni okres zatrudnienia w odniesieniu do warunków
przystąpienia takiej osoby do egzaminu sędziowskiego. W celu uzyskania zatem spójności w tym
zakresie należałoby rozróżnić sytuacje osób, o których mowa, uwzględniając poziom ich
wykształcenia i doświadczenia zawodowego.
Jednocześnie w projekcie zaproponowano zmianę brzmienia art.57b § 1 u.s.p. odnosząc się
do oceny kwalifikacji kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie, usuwając zawarte w nim
odesłanie do stosowania przepisów art. 106a § 2 i 4 u.s.p. Wydaje się bowiem, że przepis ten
powinien samodzielnie wskazywać kryteria takiej oceny. Za takim brzmieniem przemawia
również redakcja pozostałych przepisów tego rozdziału, odnoszących się do oceny kwalifikacji
kandydatów ubiegających się o wolne stanowiska sędziowskie.
Projekt ustawy nie będzie miał negatywnego wpływu na dochody i wydatki jednostek
sektora finansów publicznych, w tym na budżet państwa i na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: