eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji do przepisów ustawy dyrektywy 2014/106/UE; ujednolicenia zasad uzyskiwania dopuszczenia do eksploatacji podsystemów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3930
  • Data wpłynięcia: 2015-04-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741

3930

– 5 –
„2) wykonując czynności, o których mowa w pkt 1, 1a i 4, sporządza raport,
który przekazuje wnioskodawcy;”,
b) w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wskazania podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego
(ECM).”,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 1a i 4, są rozpatrywane nie
później niż w terminie miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.”,
d)
w pkt 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku gdy pojazd kolejowy nie spełnia warunków, o których
mowa w ust. 2, Prezes UTK wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w
terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że
nieusunięcie tych braków spowoduje wydanie decyzji o odmowie:”;
7)
w art. 23b ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. Jeżeli Prezes UTK nie wydał rozstrzygnięcia w przedmiocie dopuszczenia do
eksploatacji pojazdu kolejowego na podstawie wniosku o zezwolenie na dopuszczenie
do eksploatacji pojazdu kolejowego, o którym mowa w art. 23f ust. 1 albo art. 23g ust.
1, pojazd kolejowy objęty treścią wniosku uznaje się za dopuszczony do eksploatacji po
upływie trzech miesięcy od końca terminu, o którym mowa w art. 23f ust. 4 albo art.
23g ust. 5. Uprawnienie do eksploatacji jest ważne tylko na sieci kolejowej, w
odniesieniu do której Prezes UTK nie wydał rozstrzygnięcia w określonym terminie.”;
8)
w art. 23d po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 i 3 podlega badaniu przez Prezesa UTK
pod kątem kompletności.”;
9)
w art. 23e po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 podlega badaniu przez Prezesa UTK pod
kątem kompletności.”;
10) w art. 23f po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 podlega badaniu przez Prezesa UTK pod
kątem kompletności.”;
11) w art. 23g:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
– 6 –
„1. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
pojazdu kolejowego uprzednio dopuszczonego do eksploatacji na terytorium Unii
Europejskiej, niezgodnego z którąkolwiek z TSI, występuje dysponent albo
producent pojazdu kolejowego, załączając wyniki badań pojazdu kolejowego
przeprowadzonych przez notyfikowane laboratorium badawcze w odniesieniu do
podsystemów zgodnych z TSI albo podmiot uprawniony, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 25ta ust. 1 pkt 8, w odniesieniu do
pojazdów kolejowych niezgodnych z TSI.”,
b)
w ust. 2:
− wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się:”,
− po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego lub inny
dokument potwierdzający jego dopuszczenie do eksploatacji w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w ruchu
międzynarodowym;”,
− pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) dokumentację potwierdzającą spełnienie wymagań bezpieczeństwa ze
wskazaniem przypadków niestosowania TSI dla podsystemów i
składników interoperacyjności, w przypadku uzyskania odstępstwa od
obowiązku stosowania TSI w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej;”,
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Dokumentacja wymieniona w ust. 2 podlega badaniu przez Prezesa UTK pod
kątem kompletności.”;
12) w art. 25cb:
a)
ust. 5 i 5a otrzymują brzmienie:
„5. Na wniosek producenta podsystemu albo jego upoważnionego
przedstawiciela, zarządcy, przewoźnika kolejowego, dysponenta, importera,
wykonawcy modernizacji, inwestora albo podmiotu zamawiającego, można
podzielić podsystem na określone części lub sprawdzić jego zgodność z
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei na
określonych etapach procedury weryfikacji WE. Sprawdzenia zgodności z
– 7 –
zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei można
dokonać także dla określonej części podsystemu na określonym etapie tej
procedury.
5a. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 5, jeżeli spełnione
są zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei,
notyfikowana jednostka certyfikująca może wydać pośredni certyfikat weryfikacji
WE podsystemu.”,
b)
po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. W przypadku dokonania zmian w podsystemie objętym certyfikatem
weryfikacji WE, notyfikowana jednostka certyfikująca zaangażowana do
przeprowadzenia weryfikacji WE tego podsystemu wykonuje wyłącznie istotne i
niezbędne badania oraz testy tych części podsystemu, które uległy zmianie, oraz
ich interfejsów z niezmienionymi częściami podsystemu.”;
13) w art. 25ga ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sposób prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych, w tym sposób
rezerwacji i nadawania europejskiego numeru pojazdu, wprowadzania zmian
danych rejestrowych oraz sposób wykreślania pojazdu kolejowego z tego
rejestru;”;
14) w art. 25k:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadkach modernizacji podsystemu strukturalnego zarządca albo
przewoźnik kolejowy przekazuje Prezesowi UTK dokumentację opisującą projekt
wraz z oceną znaczenia wprowadzanej zmiany, przeprowadzoną zgodnie z
przepisami Komisji Europejskiej dotyczącymi wspólnej metody oceny
bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka.”,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Prezes UTK, biorąc pod uwagę dokumentację i ocenę znaczenia zmiany,
o których mowa w ust. 2, uwarunkowania techniczne, kryteria bezpieczeństwa
systemu kolei oraz strategię wdrożenia stosownej TSI, w terminie nie dłuższym niż
4 miesiące, wydaje decyzję stwierdzającą, czy w związku z planowanym zakresem
prac niezbędne jest uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
dla podsystemu strukturalnego po modernizacji.”,
c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
– 8 –
„5a. W przypadku wydania decyzji nakazującej uzyskanie nowego zezwolenia
na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemu strukturalnego po modernizacji
Prezes UTK określa w niej stopień zastosowania TSI do modernizacji
podsystemu.”;
15) w art. 25ta w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) warunki wydawania i aktualizowania deklaracji weryfikacji WE podsystemu;”;
16) w art. 28a:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W skład Komisji wchodzą członkowie stali, w tym: przewodniczący,
dwóch zastępców, sekretarz i pozostali członkowie stali.”,
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Członkowie Komisji są uprawnieni do prowadzenia postępowań, o
których mowa w art. 28e ust. 1, 2 i 2a.”,
c)
po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
„13a. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały.”,
d)
ust. 17 otrzymuje brzmienie:
„17. Członek Komisji nie może występować w roli świadka i biegłego przed
sądem lub innym organem w zakresie spraw prowadzonych przez Komisję.”;
17) w art. 28d:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw transportu zapewnia z części budżetu
państwa, której jest dysponentem, środki na prowadzenie działalności Komisji i jej
obsługę, w tym w szczególności na wynagrodzenia dla jej członków stałych,
członków doraźnych, ekspertów, pracowników obsługi oraz wyposażenie
techniczne, koszty szkolenia, koszty tłumaczeń, prowadzenia jej strony
internetowej, a także koszty wykonywanych na zlecenie przewodniczącego komisji
ekspertyz, badań i analiz, koszty publikacji materiałów, oraz zapewni właściwe
zasoby do prawidłowej realizacji zadań Komisji.”,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze zarządzenia,
regulamin działania Komisji, liczbę jej członków stałych oraz strukturę
organizacyjną, uwzględniając charakter wykonywanych przez nią zadań i
– 9 –
konieczność zapewnienia odpowiednich zasobów niezbędnych do prawidłowej
realizacji zadań Komisji.”;
18) w art. 28e:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komisja prowadzi postępowanie po każdym poważnym wypadku.”,
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Komisja może prowadzić postępowanie w odniesieniu do wypadku i
incydentu, innego niż określony w ust. 2, o ile zaistniał on w okolicznościach
uzasadniających podjęcie takiego badania.”,
c)
w ust. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„3. Decyzję o podjęciu postępowania w sprawie wypadku lub incydentu, o
którym mowa w ust. 2 i 2a, podejmuje przewodniczący Komisji, biorąc pod
uwagę:”,
d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Decyzję o podjęciu postępowania w sprawie wypadku lub incydentu, o
którym mowa w ust. 2, przewodniczący Komisji podejmuje nie później niż w ciągu
tygodnia od dnia uzyskania informacji o ich zaistnieniu.”;
19) w art. 28f:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Postępowanie jest prowadzone przez Komisję niezależnie od
prowadzonych w tym samym czasie postępowań karnych lub innych postępowań
mających na celu ustalenie winy lub odpowiedzialności. Postępowania te nie mogą
uniemożliwiać lub opóźniać badania poważnego wypadku, wypadku lub incydentu
prowadzonego przez Komisję.”,
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Postępowania prowadzone przez Komisję nie rozstrzygają o winie lub
odpowiedzialności.”;
20) art. 28g otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi i użytkownicy bocznic kolejowych są
obowiązani do natychmiastowego zgłaszania poważnych wypadków, wypadków i
incydentów Komisji oraz Prezesowi UTK.
2. Prezes UTK informuje Komisję o wypadkach i incydentach, o których mowa w
art. 28e ust. 2, które w jego ocenie spełniają przesłanki określone w tym przepisie.”;
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: