eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych

projekt dotyczy stworzenia możliwości skorzystania przez gminy ze wsparcia z Funduszu Dopłat m.in. w przypadku nabywania byłych mieszkań zakładowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3929
  • Data wpłynięcia: 2015-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1815

3929

3) Złagodzenie obowiązku wydzielania ekwiwalentnego zasobu lokali socjalnych w przypadku
uzyskania z Funduszu Dopłat wsparcia w zakresie pozostałych przedsięwzięć, do których
aktualnie ten obowiązek się odnosi
W związku z tym, że wprowadzenie rozwiązania wskazanego w pkt. 2 będzie skutkowało
preferencyjnym dostępem do środków budżetowych w przypadku przedsięwzięć polegających na
zakupie byłych mieszkań zakładowych, czego efektem byłaby określona nierówność podmiotów
względem ustawy, projekt zmian w ustawie o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych,
mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych
zakłada równoległe złagodzenie
wymogu tworzenia „ekwiwalentu lokali socjalnych” w stosunku do pozostałych przedsięwzięć, których
przedmiotem nie będą byłe mieszkania zakładowe (zmiana w art. 6a ust. 4).
Po wprowadzeniu projektowanych zmian w art. 6a ust. 4, inwestor realizujący przedsięwzięcie
polegające na tworzeniu lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy
(niestanowiących lokali socjalnych), czyli tzw. lokali komunalnych (jednak nie poprzez zakup byłych
mieszkań zakładowych), miałby wybór pomiędzy zapewnieniem odpowiedniej liczby lokali socjalnych
lub odpowiedniej powierzchni użytkowej lokali socjalnych. Jednocześnie w przypadku, w którym przy
wykorzystaniu wsparcia inwestor utworzył lokal socjalny lub mieszkanie chronione, miałby on
możliwość w każdym czasie zmienić status lokalu socjalnego lub mieszkania chronionego na
komunalny, przy analogicznym, uproszczonym w porównaniu z aktualnym stanem prawnym,
warunkiem utworzenia ekwiwalentu (zmiana w art. 21 ust. 6).
4) Dostosowanie poziomów wsparcia przedsięwzięć do poszerzonego zakresu inwestycji
objętych programem realizowanym w oparciu o środki Funduszu Dopłat – w celu zachowania
obecnych priorytetów programu podniesienie o 5 pkt proc. parametrów określających
wysokość wsparcia przedsięwzięć objętych obecnie programem
Biorąc pod uwagę, że ułatwienie gminom dostępu do środków Funduszu Dopłat w przypadku zakupu
byłych mieszkań zakładowych jest rozwiązaniem o charakterze interwencyjnym, mającym na celu
pomoc gminom i mieszkańcom w rozwiązaniu lokalnych problemów, w projekcie nowelizacji przyjęto
założenie, że projektowane rozwiązania nie powinny stać w sprzeczności z podstawowymi celami
programu wsparcia, jakim powinna być nadal stopniowa eliminacja deficytów mieszkaniowych
w zasobie kierowanym do najbardziej potrzebujących.
W stosunku do przedsięwzięć polegających na zakupie byłych mieszkań zakładowych projekt zakłada
pozostawienie dofinansowania na dotychczasowym poziomie dofinansowania inwestycji związanej
z nabywaniem mieszkania – dofinansowanie w wysokości 30%, obowiązujące obecnie dla
przedsięwzięć polegających na kupnie lokali mieszkalnych lub budynku mieszkalnego. Z uwagi na
wskazane powyżej przesłanki w projekcie nowelizacji zawarte zostały jednocześnie propozycje zmian
powiększających o dodatkowe 5% obecne poziomy wsparcia dla pozostałych rodzajów przedsięwzięć(zmiany w art. 13 ust. 1). Zmiany w wysokości limitów powodują jednocześnie konieczność
analogicznej korekty limitów obowiązujących w przypadku przedsięwzięć łączących w sobie różne
poziomy dofinansowania (zmiany w art. 13 ust. 1a).
5) Zmiana skutkująca możliwością dostosowania kryteriów oceny wniosków o wsparcie do
problemu b. mieszkań zakładowych oraz aktualnych, zaostrzonych warunków związanych
z energooszczędnością zasobów mieszkaniowych
Ostatnią propozycją zmian zawartych w projekcie nowelizacji jest korekta przepisów delegacji dla
ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
do wydania rozporządzeń wykonawczych (zmiana w art. 19 pkt 4 i art. 20 pkt 3).

1 Podwyższenie maksymalnego poziomu finansowego wsparcia z 30-50 % kosztów w zależności od rodzaju realizowanego
przedsięwzięcia do odpowiednio 35-55 %.
2
Wydane na podstawie ww. artykułów rozporządzenia wykonawcze określają obecnie tryb ubiegania
się o środki finansowe z Funduszu Dopłat, w tym również kryteria oceny wniosków o udzielenie
finansowego wsparcia, tak aby umożliwić m.in. wybór przedsięwzięcia o najwyższej użyteczności
społecznej i możliwie niskim koszcie jego realizacji oraz niskim koszcie eksploatacji tworzonych lokali,
noclegowni i domów dla bezdomnych. Proponuje się zmianę delegacji poprzez rezygnację z oceny
wniosków w ramach kryteriów mówiących o niskim koszcie eksploatacji. Kryteria oceniające
przedsięwzięcia w tym zakresie dotyczą energooszczędności przedsięwzięć polegających m.in. na
zakupie budynku/ lokalu mieszkalnego lub też zakupie budynku połączonym z remontem. Większość
budynków, w których znajdują się byłe mieszkania zakładowe jest zasobem starym, znajdującym się
w złym stanie technicznym. Inwestorzy ubiegający się o finansowe wsparcie na zakup mieszkań
komunalnych nie będą mogli zatem spełnić wymogów ustawodawcy w zakresie energooszczędności.
Ponadto, w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 926), które
wprowadziło nowe, znacznie zaostrzone, standardy w zakresie energooszczędności budynków, w
opini projektodawcy nie ma konieczności dodatkowego regulowania tej kwesti w przepisach
określających zasady udzielania finansowego wsparcia na tworzenie lokali o charakterze socjalnym.
Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku tworzenia noclegowni i domów dla bezdomnych w
ramach programu.
Projektowana regulacja nie powoduje następstw w rozwoju społecznym i gospodarczym. Nie będzie
miała wpływu na rynek pracy, na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw, ani też na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Uni Europejskiej. Nie powoduje obciążeń dla budżetu państwa
ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie powoduje też obciążeń dla finansów wspólnot
mieszkaniowych.
Projekt ustawy jako taki nie będzie powodował automatycznego zwiększenia wydatków budżetu
państwa związanego z zasileniem Funduszu Dopłat w BGK. Rozpatrując skutki budżetowe
wprowadzenia zmian w ustawie należy bowiem stwierdzić, że skala finansowania programu środkami
budżetu państwa corocznie przebiega w ramach kwot określonych w ustawie budżetowej. Z uwagi na
mechanizm selekcji przedsięwzięć w sytuacji występowania nadwyżki zapotrzebowania na środki
z Funduszu Dopłat nie zachodzi ryzyko utraty płynności finansowania lub przekroczenia dostępnych
środków budżetowych. Wprowadzenie nowych możliwości uzyskania wsparcia (nabycie b. mieszkań
zakładowych) może jednak wpłynąć na wyższe zapotrzebowanie na środki Funduszu Dopłat.
3
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: