eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii

projekt dotyczy dopuszczenia do stosowania w lecznictwie substancji o charakterze leczniczym zawierających olej konopny

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3842
  • Data wpłynięcia: 2015-07-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3842


Druk nr 3842


Warszawa, 29 lipca 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Małgorzata Kidawa-Błońska

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu
narkomanii.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Marka Niedbałę.

(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Maciej
Banaszak;
(-) Anna
Bańkowska;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Piotr
Chmielowski;
(-) Jacek Czerniak; (-) Wincenty Elsner; (-) Artur
Górczyński; (-) Tadeusz Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Witold Klepacz; (-) Krzysztof Kłosowski;
(-) Marek Niedbała; (-) Cezary Olejniczak; (-) Stanisława Prządka; (-) Marek
Stolarski; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Bogusław Wontor; (-) Zbyszek
Zaborowski.
Ustawa
z dnia …………. 2015 r.
o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.



Art. 1. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r., poz. 124 t.
j. oraz z 2015 r. poz. 28 i 875) wprowadza się następujące zmiany:
1) po art.28 dodaje się art. 28a, 28b i 28c w brzmieniu:
„Art. 28a. Jeżeli lekarz prowadzący, zdiagnozuje u pacjenta, który nie jest osobą uzależnioną,
jednostkę chorobową wymagającą leczenia substancjami zawierającymi olej konopny, pacjent
zostanie zakwalifikowany do programu leczenia środkami zawierającymi olej konopny.
(zwanego dalej
PROGRAMEM RSO, o którym mowa w art. 28c). Środki lecznicze, zawierające olej konopny

przeznaczone do leczenia pacjentów określi Minister Zdrowia na podstawie rozporządzenia o którym
mowa w art. 28b.

Art. 28b. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rolnictwa, określi w drodze rozporządzenia, wykaz środków leczniczych, zawierających olej konopny,
których zastosowanie wspomaga leczenie pacjenta lub uśmierza ból oraz określi procedurę
dopuszczenia substancji zawierającej olej konopny do leczenia pacjentów.
Art. 28c. Minister właściwy do spraw zdrowia określi zakres i kryteria dostępu, oraz ustali katalog

chorób objętych PROGRAMEM RSO”.
2) w art. 55 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kto, wbrew przepisom ustawy, dokonuje przywozu, wywozu, przewozu, wewnątrzwspólnotowego
nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy środków odurzających (z wyjątkiem środków,
określonych w art. 28b), substancji psychotropowych lub słomy makowej , podlega grzywnie i karze
pozbawienia wolności do lat 5.”;
3) w załączniku nr 1 do ustawy w poz. 4 („Środki odurzające grupy IV-N”) w tabeli:
a) następujące wyrażenia otrzymują brzmienie:
- „KONOPI ZIELE innych niż włókniste oraz wyciągi, nalewki farmaceutyczne, a także wszystkie inne
wyciągi z konopi innych niż włókniste *1)”,
- „ŻYWICA KONOPI *2)”,
b) na końcu tabeli dodaje się wyrażenia:
- “ *1) może być stosowana w leczeniu ludzi, zgodnie z postanowieniami art. 28a.”,
- “ *2) może być stosowana w leczeniu ludzi, zgodnie z postanowieniami art. 28a.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie
1. Wyjaśnienie potrzeby i celu wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu w
normowanej dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy dotychczasowym a projektowanym
stanem prawnym. Przedstawienie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych,
finansowych i prawnych.

Celem projektowanej regulacji jest dopuszczenie do stosowania w lecznictwie substancji o charakterze
leczniczym zawierających olej konopny. Obecnie w naszym kraju nie można stosować legalnie
marihuany medycznej choć powszechnie wiadomo, że substancje w niej zawarte mają działanie
lecznicze i przeciwbólowe co zostało potwierdzone naukowo. Nowelizacja ustawy ma również za
zadanie uregulować rynek handlu i dystrybucji substancji medycznych mających w swoim składzie
olej konopny, który i tak istnieje w naszym kraju choć jest zakazany przepisami prawa. Niniejsza
nowelizacja, oprócz tego, że reguluje kwestie związane ze stosowaniem medycznej marihuany,
określa jakie jej rodzaje mogą zostać użyte do leczenia pacjentów oraz w jaki sposób pacjenci będą
kwalifikowani do leczenia. Celem ustawy jest również wprowadzenie mechanizmu kwalifikującego
pacjentów do leczenia z jednoczesną funkcją kontrolną (PROGRAM RSO).
Obecnie kwestia związana ze stosowaniem w lecznictwie medycznej marihuany i pozyskiwanych z
niej substancji leczniczych nie została uregulowana prawnie. Art. 55 ustawy o przeciwdziałaniu
narkomanii nie rozróżnia w katalogu substancji psychotropowych marihuany sprowadzanej w celach
leczniczych, przez to jej obrót na terenie naszego kraju jest zabroniony. Za złamanie tego przepisu
grozi kara pozbawienia wolności do lat 5. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie,
karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Jednocześnie należy mieć na
uwadze, że w określonych przypadkach należałoby umożliwić zastosowanie terapii środkami
leczniczymi zawierającymi olej konopny. Na konieczność wprowadzenia regulacji prawnych w tym
zakresie wskazał Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z dnia 4 listopada 2014 roku (sygn. akt SK
55/13), potwierdził, że ustawowy zakaz obrotu środkami, określonymi w ustawie o przeciwdziałaniu
narkomanii jest konieczny, ze względu na ochronę wartości, jaką stanowi ochrona zdrowia
publicznego i odpowiada ona aktualnym względom kulturowym. Trybunał wskazał jednak na
konieczność wprowadzenia do polskiego porządku prawnego dopuszczalności obrotu olejem
konopnym dla celów leczniczych. Również w wyroku z 23 marca 1999 r., sygn. K 2/98, OTK ZU nr
3/1999, poz. 38, Trybunał Konstytucyjny podkreślił znaczenie art. 68 ust. 1 Konstytucji w hierarchii
wartości chronionych przez prawo, wskazując, że także z tego przepisu należy wywieść nakaz
podejmowania przez władze publiczne działań, które są konieczne dla należytej ochrony zdrowia
publicznego.
Dzisiejszy stan prawny uniemożliwia wprowadzenie na szeroką skalę leczenia środkami leczniczymi
na bazie oleju konopnego. Eksperymentalnie wprowadzony został lek dla pacjentów chorych na
stwardnienie rozsiane – Sativex, jednak dostępny jest on tylko w wybranych aptekach i tylko dla
pacjentów z taką właśnie diagnozą. Ponadto możliwe jest zastosowanie procedury mającej na celu
zakup leku na bazie oleju konopnego w zagranicznych aptekach, jednakże wymaga on indywidualnej
zgody ministerstwa. Taka właśnie procedura stosowana jest w przypadku dzieci dotkniętych padaczką
lekooporną. Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku nie rozwiązuje to kwestii związanych z
leczeniem chorób i uśmierzaniem bólu za pomocą środków leczniczych na bazie oleju konopnego.
Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie, w których ta kwestia nie została jeszcze
uregulowana. Wzrost zachorowalności na nowotwory, miażdżycę, cukrzycę i wiele innych chorób,
oraz kwestia leczenia bólu obliguje ustawodawców do działań mających na celu szczególną ochronę
zdrowia. Wyniki badań, prowadzonych w różnego rodzaju ośrodkach badawczych w Europie i na
świecie wskazują na lecznicze właściwości marihuany i wytwarzanego z niej oleju konopnego. W ślad
za tym idą równocześnie regulacje prawne w krajach, w których tego rodzaju leki są stosowane.
Zastosowane w noweli rozwiązania prawne, pozwolą na zastosowanie terapii opartych na środkach
medycznych na bazie oleju konopnego na szeroką skalę, co powinno przełożyć się na efekty leczenia,
zwłaszcza w onkologii. Uruchomienie natomiast PROGRAMU RSO pozwoli na dokładny monitoring
i ocenę skuteczności prowadzonych terapii.
Ustawa niesie za sobą określone skutki społeczne. Umożliwienie dostępu do stosowania terapii opartej
o leki powstające na bazie oleju konopnego w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy
skuteczności leczenia niektórych chorób, takich jak miażdżyca, padaczka lekooporna, stwardnienie
rozsiane, a także pozwoli skutecznie zwalczać ból, zwłaszcza w terapii onkologicznej.
Funkcjonowanie w przestrzeni społecznej projektowanego PROGRAMU RSO oraz określonych przez
Ministra Zdrowia zasad uczestnictwa w programie pozwolą pacjentom na gwarantowany dostęp do
terapii oraz umożliwią monitoring jej stosowania i ocenę w krótko i długoterminowej perspektywie
czasowej. Wprowadzenie leków opartych na bazie oleju konopnego do obrotu oraz monitorowanie ich
sprzedaży będzie bezpośrednim skutkiem gospodarczym ustawy.
. Pod względem prawnym natomiast spowodują możliwość wprowadzenia i sprzedaży leków
produkowanych na bazie oleju konopnego oraz wyłączą od odpowiedzialności karnej osoby i
podmioty zajmujące się ich produkcją i dystrybucją.
2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt pociąga zza sobą obciążenie budżetu państwa
lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy niesie za sobą określone skutki finansowe, związane z aktami wykonawczymi jakie
zobligowany będzie wydać w szczególności minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z
ministrem rolnictwa. Obciążenia związane z nadzorem i finansowaniem świadczeń zdrowotnych a
także refundacją leków i obsługą PROGRAMU RSO spowodują zwiększenie obciążeń budżetu
państwa kwotą około 1 mln zł rocznie (dział 851 – ochrona zdrowia).

3. Przedstawienie projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Z uwagi na fakt, że projekt ustawy zakłada możliwość produkowania, dystrybucji i sprzedaży środków
leczniczych na bazie oleju konopnego, oraz wprowadzenie PROGRAMU RSO, służącego do realizacji
zadań leczniczych i monitoringu skutków leczenia tego rodzaju środkami leczniczymi, konieczne
będzie wydanie przez ministra właściwego do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw rolnictwa rozporządzeń, w których określi się wykaz środków leczniczych, zawierających
olej konopny, których zastosowanie wspomaga leczenie pacjenta lub uśmierza ból oraz określi
procedurę dopuszczenia substancji zawierającej olej RSO do leczenia pacjentów. Wprowadzenie
PROGRAMU RSO powoduje również konieczność określenia przez ministra właściwego do spraw
zdrowia kryteriów dostępu do programu i przygotowania katalog chorób, które będą objęte leczeniem
za pomocą środków leczniczych powstających na bazie oleju konopnego.
4. Konsultacje społeczne
W stosunku do projektu ustawy wnioskodawcy nie przeprowadzili konsultacji.
5. Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej oraz nie
jest projektem ustawy wykonującym prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu
Sejmu.



strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: