eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2775
  • Data wpłynięcia: 2014-09-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2775


Druk nr 2775


Warszawa, 24 września 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja





Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Prawo energetyczne.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Czerwińskiego.



(-) Elżbieta Achinger; (-) Paweł Arndt; (-) Joanna Bobowska; (-) Andrzej
Czerwiński; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Rafał Grupiński; (-) Marek
Krząkała; (-) Józef Lassota; (-) Marek Łapiński; (-) Izabela Katarzyna
Mrzygłocka; (-) Killion Munyama; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Witold
Pahl;
(-) Paweł
Papke;
(-) Beata Rusinowska; (-) Henryk
Siedlaczek;
(-) Paweł
Suski; (-) Krystyna Szumilas; (-) Monika
Wielichowska; (-) Radosław Witkowski.
projekt

USTAWA
z dnia……………… 2014 r.
o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Art. 1. W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1059, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 32 w ust. 1 w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) obrotu paliwami stałymi z wyłączeniem obrotu węglem kamiennym, obrotu energią
elektryczną za pomocą instalacji o napięciu poniżej 1 kV będącej własnością
odbiorcy, obrotu paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza
równowartości 100.000 euro, obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu
nie przekracza równowartości 10.000 euro oraz obrotu ciepłem, jeżeli moc
zamówiona przez odbiorców nie przekracza 5 MW,”;

2) w art. 33 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:
„1c. Prezes URE udziela koncesji na obrót węglem kamiennym, w tym obrót
węglem kamiennym z zagranicą wnioskodawcy, który:
1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) dysponuje środkami finansowymi w wielkości gwarantującej prawidłowe
wykonywanie działalności bądź jest w stanie udokumentować możliwości ich
pozyskania;
3) ma możliwości techniczne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności.”;

3) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
„Art. 37a. 1. Koncesja na obrót węglem kamiennym, w tym obrót węglem
kamiennym z zagranicą powinna określać:
1) podmiot i jego siedzibę lub miejsce zamieszkania;
2) przedmiot oraz zakres działalności objętej koncesją;
3) datę rozpoczęcia działalności objętej koncesją oraz warunki wykonywania
działalności;
4) okres ważności koncesji;
5) szczególne warunki wykonywania działalności objętej koncesją, w tym zasady
powiadamiania Prezesa URE o niepodjęciu lub zaprzestaniu bądź ograniczeniu
prowadzenia działalności objętej koncesją, w okresie jej obowiązywania;
6) numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej oraz
numer identyfikacji podatkowej (NIP).

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 984 i 1238 oraz z
2014 r. poz. 457, 490 i 942.

www.klub.platforma.org



2. Koncesja na obrót węglem kamiennym, w tym obrót węglem kamiennym
z zagranicą powinna ponadto określać warunki zaprzestania działalności po wygaśnięciu
koncesji lub po jej cofnięciu.

Art. 2. Podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu węglem
kamiennym, w tym obrotu węglem kamiennym z zagranicą, która przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy nie wymagała uzyskania koncesji, mogą tę działalność
wykonywać na dotychczasowych zasadach do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia
sprawy przez Prezesa URE, pod warunkiem złożenia wniosku o dzielenie koncesji na
obrót węglem kamiennym lub obrót węglem kamiennym z zagranicą, w terminie 3
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

























UZASADNIENIE

Polska posiada duże zasoby węgla kamiennego sięgające 40 mld ton w złożach
bilansowych. Bogate zasoby węgla są atutem Polski i powodują, że węgiel pełni rolę
stabilizatora bezpieczeństwa energetycznego kraju. Na tle innych krajów UE, Polska posiada
dobrą pozycję w zakresie zależności energetycznej (wskaźnik zależności energetycznej czyli
procentowy udział importu w całości zużycia surowców energetycznych, kształtuje się na
poziomie 34%).
W 2013 r. sprzedaż węgla kamiennego ogółem przez polskie spółki węglowe wyniosła
75,7 mln ton (wyższa o 6,4% niż w 2012 r.), przy wydobyciu na poziomie 74,9 mln ton
(niższym o 4,2%). Nastąpił spadek ceny zbytu ogółem, o ponad 13% w stosunku do 2012 r. i
wyniósł 294,95 zł/t. Przez większość 2013 r. stan zapasów węgla na składach
przykopalnianych kształtował się na poziomie ok. 8 mln ton.
Węgiel kamienny jest powszechnie wykorzystywany w gospodarstwach domowych do
celów grzewczych. W strukturze bilansu wykorzystania nośników energii w gospodarstwach
domowych zajmuje on pierwsze miejsce (29,7%), a jego zużycie kształtuje się na poziomie
ok. 16 mln ton rocznie. Kolejne miejsca zajmują: gaz ziemny, energia elektryczna i drewno
opałowe.
Pomimo znacznych zapasów wydobytego węgla, do Polski sprowadzany jest
surowiec, w szczególności z Federacji Rosyjskiej. W 2013 r. zaimportowano do Polski ok.
10,8 mln ton węgla (wzrost o ponad 6% w stosunku do 2012 r.), a w okresie 5 miesięcy 2014
r. już 4,3 mln ton. Obserwuje się wypieranie węgla krajowego przez węgiel importowany,
szczególnie z Federacji Rosyjskiej, ze względu na konkurencyjną cenę.
Węgiel importowany do Polski nie posiada certyfikatów jakościowych i w znaczącej
części wykorzystywany jest w gospodarstwach domowych.
Obrót wyrobami węglowymi nie jest w Polsce regulowany, a do prowadzenia handlu
wystarcza wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Powoduje to, że działalność mogą
podejmować także nieuczciwi sprzedawcy, wykorzystujący m.in. niewiedzę klientów i
oferujący im towar inny niż jest przez nich deklarowany. Dotyczy to głównie handlu węglem
z importu.
Badania określające jakość węgla wykonywane są przez jednostki certyfikujące na
zlecenie producentów i dotyczą konkretnych partii (dostaw). Sprzedawca węgla powinien
posiadać certyfikat jakościowy określający podstawowe parametry węgla, takie jak: wartość
opałową, zawartość popiołu, siarki i na żądanie okazywać go kupującemu. Sieci
dystrybucyjne krajowych producentów węgla oraz sprzedawcy zrzeszeni w Izbie
Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla dysponują takimi certyfikatami wydawanymi
przy wprowadzaniu towaru do obrotu przez kopalnię. Natomiast w praktyce, przy sprzedaży
łańcuchowej, prowadzonej poprzez licznych pośredników, certyfikat z reguły nie jest już
przekazywany kolejnym kupującym. Często sprzedawcy węgla robią mieszanki, w skład
których wchodzi polski i rosyjski surowiec, a ostatecznie węgiel sprzedawany jest jako polski.
Proponowana regulacja ma za zadanie wyeliminować nieuczciwą konkurencję.
Koncesja na obrót paliwami stałymi, w tym obrót z zagranicą, wnioskodawcy, który
ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium UE, dysponuje środkami finansowymi w
wielkości gwarantującej prawidłowe wykonywanie działalności i ma możliwości techniczne
dla prawidłowego wykonywania tej działalności stanowić będzie istotny krok w kierunku
poprawy bezpieczeństwa obrotu paliwami stałymi przed zjawiskami patologicznymi,
zwłaszcza będzie to ważny instrument chroniący rodzimy rynek obrotu paliwami stałymi
przed nieuczciwą konkurencją. Koncesja będzie również elementem nadzoru Państwa nad
rynkiem obrotu węglem kamiennym. Przyjęto, że koncesje będzie wydawał Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki, który dysponuje pełną wiedzą o ilości i jakości węgla w obrocie, ilości
przedsiębiorców prowadzących taką działalność oraz będzie miał wgląd do sposobu
prowadzenia tej działalności (kontrole prowadzenia obrotu węglem zgodnie z warunkami
koncesji). Warunki zawarte w koncesji nałożą obowiązek rzetelnego prowadzenia działalności
gospodarczej w zakresie obrotu węglem.
W stosunku do obecnie obowiązujących zasad handlu węglem następują zmiany w
obciążeniach przedsiębiorstw prowadzących taka działalność. Jednym z nich będzie
obowiązek uzyskania koncesji na obrót węglem wydanej przez Prezesa URE. Wiązało się to
będzie o koniecznością przejścia procedury koncesyjnej oraz zgromadzenia wymaganych
dokumentów.
W projektowanej ustawie zamieszczono także przepis przejściowy (art. 2), zgodnie z
którym działalność przedsiębiorcy prowadzącego handel węglem przed dniem wejścia w
życie ustawy, będzie legalna pod warunkiem złożenia w terminie 3 miesięcy (od wejścia
ustawy w życie) wniosku o udzielenie koncesji na obrót węglem.
Projekt zmiany ustawy niesie za sobą obciążenia dla budżetu państwa. Z konsultacji
przeprowadzonych z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że planowane koszty
koncesjonowania obrotu paliwami stałymi można porównać do kosztów koncesjonowania
pali płynnych. Przedstawiona analiza obejmuje koszty związane z nowymi etatami oraz tzw.
koszty biurowe. Prezes URE wskazał na konieczność utworzenia 34 etatów do realizacji
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: