eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

projekt dotyczy zachowania do 2020 roku osobowości prawnej PFRON

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2617
  • Data wpłynięcia: 2014-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1457

2617


Druk nr 2617


Warszawa, 11 lipca 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

-
o zmianie ustawy -
Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach
publicznych
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.

(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Piotr Chmielowski; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz
Czykwin;
(-) Tomasz Garbowski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz
Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Zbigniew
Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Marek
Niedbała; (-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława
Prządka;
(-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Tadeusz
Tomaszewski; (-) Jerzy Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław
Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard Zbrzyzny.

Projekt
Ustawa
z dnia ………..2014 r.

o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych



Art. 1

W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1241, z późn. zm.) w art. 123
wprowadza się następującą zmianę:

Punkt 6) otrzymuje brzmienie:
6) art. 33, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Art. 2

Ustawa wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia









UZASADNIENIE

Z dniem 1 stycznia 2015 r. mają wejść w życie przepisy ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz.1241, z późn. zm.), które dotyczą zmian organizacyjnych
dotyczących funkcjonowania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych (PFRON).
Zdaniem wnioskodawców, ich wdrożenie może doprowadzić do
niekorzystnych zmian w funkcjonowaniu systemu wsparcia osób
niepełnosprawnych, zarówno od strony organizacyjnej jak i społecznej.
Na podstawie obowiązujących do 31 grudnia 2014 r. przepisów PFRON
jest państwowym funduszem celowym, który posiada osobowość prawną.
Nadzór nad Funduszem sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia
społecznego. Tym samym to PFRON jest główną jednostką organizacyjną,
która odpowiedzialna jest za przekazywanie środków publicznych
beneficjentom oraz kontrolowanie wydatkowania przekazanej pomocy.
W związku z wejściem w życie nowej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) zmieniła się
struktura funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych. Dlatego
też na podstawie art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych od 1 stycznia 2015 r. mają
zacząć obowiązywać przepisy, na podstawie, których PFRON pozbawiony
zostaje osobowości prawnej, czyli traci wszelką zdolność do dokonywania we
własnym imieniu czynności prawnych np. wypłaty dofinansowań do
wynagrodzeń. PFRON na podstawie nowych przepisów miałby nadal
pozostać państwowym funduszem celowym (uregulowanym w art. 29 ustawy
o finansach publicznych), ale jego dysponentem miałby zostać minister
właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Minister, jako dysponent
Funduszu przy pomocy Biura Obsługi Funduszu funkcjonującego w formie
jednostki budżetowej wykonywałby większość zadań, które obecnie leżą w
gestii PFRON.
Wskazane przepisy mogą doprowadzić do niekorzystnych zmian w
funkcjonowaniu systemu wsparcia osób niepełnosprawnych. Utrata przez
PFRON osobowości prawnej spowoduje, że instytucja ta przestanie być
podmiotem praw i obowiązków oraz nie będzie już samodzielną jednostką
dysponującą i kontrolującą udzielanie pomocy publicznej w Polsce na
zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Należy stwierdzić, iż wdrożenie wymienionych zapisów może
spowodować bardzo duże problemy w funkcjonującym obecnie systemie
udzielania pomocy publicznej dla pracodawców zatrudniających osoby
niepełnosprawne. Wprowadzi także dodatkowe koszty związane ze zmianą
systemu przy spadku jego efektywności, co wydaje się stać w konflikcie z
zasadami racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.
Zdaniem wnioskodawców zachowanie osobowości prawnej do końca
2020 r. PFRON jest z punktu widzenia stabilności rynku pracy dla osób
niepełnosprawnych sprawą kluczową. Sprzyjać to będzie poczuciu
bezpieczeństwa przez pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne,
iż żadne doraźne działania stabilizacji budżetu Państwa lub inne doraźne
potrzeby nie spowodują przesunięcia środków PFRON na inne cele. Czas jaki
proponujemy pozostawić do tak istotnej zmiany dla PFRON, jakim jest
pozbawienie osobowości prawnej pozwoli na lepsze i mniej dotkliwe dla
środowiska osób niepełnosprawnych przygotowanie takiego procesu.
Charakter i zakres zadaniowy Funduszu mają szczególne znaczenie z
punktu widzenia funkcjonowania państwa. W chwili obecnej PFRON jest
podstawowym narzędziem realizacji polityki państwa wobec środowiska osób
niepełnosprawnych. Działalność PFRON w efektach służy ogromnej rzeszy
osób niepełnosprawnych (ok. 4,7 mln), które jako całe środowisko zostanie
dotknięte skutkami ewentualnych błędów reformy administracji publicznej.
PFRON gromadzi środki finansowe (poza systemem poboru podatków)
na wspieranie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Jest jedyną instytucją
państwową, która w 100% realizuje zadania wyłącznic na rzecz środowiska
osób niepełnosprawnych.
Obecny system wsparcia osób niepełnosprawnych powstawał w ciągu
ostatnich ponad 20 lat, wypracowane zostały dobre mechanizmy i
odpowiednie procedury realizacji zadań państwa na rzecz osób
niepełnosprawnych. Warto wspomnieć, że Polska została uhonorowana
prestiżowym wyróżnieniem Międzynarodową Nagrodą Niepełnosprawności
im. F.D. Roosevelta za rok 2005 - przyznawaną przez Światowy Komitet ds.
Osób Niepełnosprawnych oraz Instytut Franklina i Eleonory Rooseveltów.
Nagroda im. F.D. Roosevelta jest przyznawana krajom szczególnie
wyróżniającym się w zakresie rozwijania i skutecznego wdrażania systemów
wyrównywania szans osobom niepełnosprawnym.
PFRON jest instytucją sprawnie realizującą nałożone obowiązki w
ramach czytelnych procesów podlegających mechanizmom kontrolnym,
działającą w dyscyplinie finansów publicznych, wyposażoną w odpowiednie
procedury posiadającą wysokokwalifikowane zasoby kadrowe oraz
odpowiednie zasoby rzeczowe (w tym systemy informatyczne przystosowane
do obecnych zasad realizacji zadań).
Fundusz uzyskuje od wielu lat pozytywne oceny Najwyższej Izby
Kontroli za realizację Planu Finansowego. Stanowi to najlepszą przesłankę do
dalszego funkcjonowania Funduszu w niezmienionej formule prawno-
organizacyjnej.
Wymogi skutecznego i efektywnego administrowania funduszem
celowym wskazują na konieczność posiadania przez jednostkę zarządzającą
doświadczonej, o wysokich kwalifikacjach kadry. Warunki te spełnia obecnie
PFRON, jednak w sytuacji niepewności zatrudnienia, można spodziewać się
odpływu dobrze przygotowanej kadry.
Przekazanie oddziałów od 1 stycznia 2020 r. do samorządów
wojewódzkich oznaczać będzie pozbawienie PFRON możliwości realizacji
wiciu zadań cieszących się zainteresowaniem osób niepełnosprawnych.
Dodatkowo przekazanie oddziałów oznacza utratę przez PFRON możliwości
kontroli wcześniej zawartych umów oraz kompleksowych kontroli
samorządów powiatowych i wojewódzkich.
Na problemy związane z zapisanym w ustawie przekazaniem zadań
oraz przejęciem pracowników przez samorząd zwraca uwagę Stanowisko Nr
14 Konwentu Marszałków Województw RP z dnia 10 kwietnia 2014 r. - w
którym wyraża pilną potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych. Konwent
Marszałków apeluje, aby nic dopuścić do dezorganizacji oraz zachować
ciągłość realizacji zadań.
W związku z reorganizacją pracy instytucji, w przepisach
wprowadzających ustawę o finansach publicznych przewidziano wygaszanie
z mocy prawa stosunków pracy z pracownikami, którym nie zaproponowano
nowych warunków pracy i płacy lub pracownikom, którzy odmówili ich
przyjęcia. Regulując te kwestie ustawodawca odszedł od ogólnych zasad
towarzyszących przejściu zakładu pracy lub jego części do innego
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: