Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
projekt dotyczy uzupełnienia katalogu przesłanek niewypłacalności pracodawcy o postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2152
- Data wpłynięcia: 2014-02-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 923
2152
– 3 –
skutki ograniczone do majątku dłużnika znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej. Także ta norma nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym analogicznym do
sytuacji Christianapol Sp. z o.o., ponieważ podmiot ten jest przedsiębiorcą polskim.
Istotą nowelizacji jest dodanie w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy pkt 6 zawierającego dodatkową
przesłankę niewypłacalności pracodawcy - wydanie przez sąd upadłościowy, na podstawie
przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego, postanowienia o wszczęciu wtórnego
postępowania upadłościowego wobec przedsiębiorcy polskiego.
Proponowana zmiana ma na celu zapewnienie ochrony na wypadek niewypłacalności
pracodawcy dla pracowników polskiego przedsiębiorcy, którego upadłość ogłosił sąd
zagraniczny, porównywalnej do ochrony dla pracowników przedsiębiorcy, którego upadłość
układową ogłosił sąd upadłościowy w Polsce, a następnie dokonał zmiany opcji układowej na
likwidacyjną.
Wszczęcie wtórnego postępowania upadłościowego wobec przedsiębiorcy polskiego
rodzi w praktyce skutki podobne do zmiany formy prowadzenia postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu na postępowanie upadłościowe z opcją
likwidacyjną (wydane w tym przedmiocie postanowienie jest przesłanką niewypłacalności).
Z dniem wszczęcia wtórnego postępowania upadłościowego jest powoływany syndyk,
który zmierzając do likwidacji majątku upadłego, dokonuje zwolnień pracowników. Obok
zobowiązań z tytułu zaległych wynagrodzeń za ostatnie miesiące sprzed daty wszczęcia
wtórnego postępowania upadłościowego (których syndyk nie może zaspokoić z masy
upadłości), powstają więc kolejne niezaspokojone roszczenia pracownicze.
Wszczęcie wtórnego postępowania upadłościowego następuje zazwyczaj po kilku
miesiącach od daty ogłoszenia upadłości przez sąd zagraniczny i powstania niewypłacalności,
o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy. W efekcie zgłoszone roszczenia pracownicze dotyczące
okresów po ogłoszeniu upadłości przez sąd zagraniczny nie mogą być zaspokojone, ponieważ
nie mieszczą się w okresie referencyjnym, o którym mowa w art. 12 ust. 3-5 ustawy, a zatem
nie podlegają ochronie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Z uwagi na konieczność wykorzystania rozwiązań określonych w ustawie o ochronie
roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy na potrzeby opisanego na
– 4 –
wstępie stanu faktycznego, niezbędne jest, aby projektowana zmiana weszła w życie z dniem
ogłoszenia oraz znalazła zastosowanie do roszczeń powstałych po dniu 1 stycznia 2013 r. (art.
2 i art. 4 noweli).
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych, w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą
wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa
wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego
państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień
ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.
Trybunał Konstytucyjny wskazuje, że nakaz odpowiedniej vacatio legis nie ma
charakteru bezwzględnego. Ustawodawca może wręcz zrezygnować z vacatio legis, jeżeli
przemawia za tym ważny interes publiczny. Ocena, czy w konkretnym wypadku długość tego
okresu jest odpowiednia, uzależniona być musi od całokształtu okoliczności, w szczególności
zaś od przedmiotu i treści unormowań przewidzianych w nowych przepisach, w tym i od
tego, jak dalece różnią się one od unormowań dotychczasowych (por. wyrok z 20 grudnia
1999 r., sygn. K 4/99).
Projekt ustawy jest korzystny dla jego adresatów – pracowników, którzy ze względu na
lukę w prawie nie mogą skorzystać z przysługujących im na podstawie ustawy środków
ochrony roszczeń przed niewypłacalnością pracodawcy.
Projektowana zmiana prawa zostaje dokonana w warunkach kryzysu finansów
publicznych, jednakże wobec aktualnego stanu ekonomicznego Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych, wypłata dodatkowych świadczeń nie zagrozi jego płynności, ani
nie wpłynie na bezpieczeństwo finansowe państwa.
W trakcie I czytania projektu w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej, na wspólnym
posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej do projektu
ustawy wprowadzono przepis przejściowy umożliwiający pracodawcom, syndykom,
likwidatorom lub innym osobom sprawującym zarząd majątkiem pracodawcy, dotrzymanie
terminu na złożenie marszałkowi województwa zbiorczego wykazu niezaspokojonych roszczeń
pracowniczych (art. 3 noweli).
– 5 –
3. Konsultacje
Projekt został przesłany do zaopiniowania następującym podmiotom: Ministrowi Pracy i
Polityki Społecznej, Ministrowi Gospodarki, Ministrowi Skarbu Państwa, Ministrowi
Finansów, Ministrowi Sprawiedliwości, Ministrowi Spraw Zagranicznych, Prezesowi
Związku Banków Polskich, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa, Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego,
Przewodniczącemu
Ogólnopolskiego
Porozumienia
Związków
Zawodowych,
Przewodniczącemu Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Przewodniczącemu Forum
Związków Zawodowych, Prezydentowi Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
Prezydentowi Konfederacji Lewiatan, Prezesowi Związku Rzemiosła Polskiego, Prezesowi
Business Centre Club, Dziekanowi Krajowej Izby Syndyków, Prezesowi Stowarzyszenia
Syndyków Polskich, Prezesowi Stowarzyszenia Sędziów Polskich IUSTITIA, Prezesowi
Stowarzyszenia Sędziów Themis, Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
Prezesowi Naczelnej Rady Adwokackiej oraz Prezesowi Krajowej Rady Radców Prawnych.
Minister Pracy i Polityki Społecznej odniósł się pozytywnie do projektowanych regulacji
oraz stwierdził, że nie zagrożą one płynności finansowej Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych.
Prokuratoria Generalna podniosła kwestię przepisu przejściowego, na podstawie którego
nowe rozwiązania znajdą zastosowanie do roszczeń pracowniczych powstałych po dniu 1
stycznia 2013 r., co może rodzić wątpliwości w świetle zasady równego traktowania
podmiotów prawa.
Minister Sprawiedliwości – przyjmując potrzebę jednoznacznego uregulowania sytuacji
związanej z wszczęciem wtórnego postępowania upadłościowego polskiego przedsiębiorcy w
Polsce, jeżeli postępowanie główne toczyło się za granicą, zaproponował w tym zakresie inną
metodę legislacyjną – zmianę art. 6 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy.
Minister Finansów przekazał pismo zawierające prośbę o opinię do projektu ustawy
Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej – według właściwości.
Minister Spraw Zagranicznych nie zgłosił uwag co do zgodności projektu z prawem
Unii Europejskiej.
Business Centre Club przedstawił pozytywną opinię o projekcie ustawy.
– 6 –
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Minister Skarbu Państwa, Sąd Najwyższy,
Krajowa Rada Sądownictwa oraz Krajowa Izba Syndyków poinformowali, że nie zgłaszają
uwag do projektowanych rozwiązań.
Pozostałe podmioty nie wypowiedziały się na temat projektowanej ustawy.
4. Skutki projektowanej ustawy
Opisany już na wstępie stan faktyczny, który legł u podstaw opracowania niniejszej
inicjatywy ustawodawczej, ma charakter jednostkowy, nie można jednak wykluczyć
wystąpienia takich samych przypadków w przyszłości. Nie jest więc możliwe oznaczenie
skali wydatków z tego tytułu w 2014 r. i w przyszłości, ze względu na nieprzewidywalność
procesu upadłości przedsiębiorstw.
Skutek finansowy nowej regulacji prawnej w związku z sytuacją firmy Christianapol Sp.
z o.o., to kwota ok. 9 mln zł dla ok. 900 byłych pracowników Spółki z tytułu zaległych
wynagrodzeń za pracę, odszkodowań z art. 361 Kodeksu pracy oraz odpraw pieniężnych.
Ze względu na aktualną kondycję Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (stan środków pieniężnych na dzień 31 października 2013 r. wyniósł: 2 629
mln zł), rozszerzenie zakresu stosowania ustawy o nową przesłankę niewypłacalności, nie
zagrozi jego płynności, a także bezpieczeństwu finansowemu państwa, zwiększy się
natomiast poziom ochrony roszczeń pracowniczych.
5. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
skutki ograniczone do majątku dłużnika znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej. Także ta norma nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym analogicznym do
sytuacji Christianapol Sp. z o.o., ponieważ podmiot ten jest przedsiębiorcą polskim.
Istotą nowelizacji jest dodanie w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy pkt 6 zawierającego dodatkową
przesłankę niewypłacalności pracodawcy - wydanie przez sąd upadłościowy, na podstawie
przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego, postanowienia o wszczęciu wtórnego
postępowania upadłościowego wobec przedsiębiorcy polskiego.
Proponowana zmiana ma na celu zapewnienie ochrony na wypadek niewypłacalności
pracodawcy dla pracowników polskiego przedsiębiorcy, którego upadłość ogłosił sąd
zagraniczny, porównywalnej do ochrony dla pracowników przedsiębiorcy, którego upadłość
układową ogłosił sąd upadłościowy w Polsce, a następnie dokonał zmiany opcji układowej na
likwidacyjną.
Wszczęcie wtórnego postępowania upadłościowego wobec przedsiębiorcy polskiego
rodzi w praktyce skutki podobne do zmiany formy prowadzenia postępowania
upadłościowego z możliwością zawarcia układu na postępowanie upadłościowe z opcją
likwidacyjną (wydane w tym przedmiocie postanowienie jest przesłanką niewypłacalności).
Z dniem wszczęcia wtórnego postępowania upadłościowego jest powoływany syndyk,
który zmierzając do likwidacji majątku upadłego, dokonuje zwolnień pracowników. Obok
zobowiązań z tytułu zaległych wynagrodzeń za ostatnie miesiące sprzed daty wszczęcia
wtórnego postępowania upadłościowego (których syndyk nie może zaspokoić z masy
upadłości), powstają więc kolejne niezaspokojone roszczenia pracownicze.
Wszczęcie wtórnego postępowania upadłościowego następuje zazwyczaj po kilku
miesiącach od daty ogłoszenia upadłości przez sąd zagraniczny i powstania niewypłacalności,
o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy. W efekcie zgłoszone roszczenia pracownicze dotyczące
okresów po ogłoszeniu upadłości przez sąd zagraniczny nie mogą być zaspokojone, ponieważ
nie mieszczą się w okresie referencyjnym, o którym mowa w art. 12 ust. 3-5 ustawy, a zatem
nie podlegają ochronie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Z uwagi na konieczność wykorzystania rozwiązań określonych w ustawie o ochronie
roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy na potrzeby opisanego na
– 4 –
wstępie stanu faktycznego, niezbędne jest, aby projektowana zmiana weszła w życie z dniem
ogłoszenia oraz znalazła zastosowanie do roszczeń powstałych po dniu 1 stycznia 2013 r. (art.
2 i art. 4 noweli).
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych, w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą
wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa
wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego
państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień
ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.
Trybunał Konstytucyjny wskazuje, że nakaz odpowiedniej vacatio legis nie ma
charakteru bezwzględnego. Ustawodawca może wręcz zrezygnować z vacatio legis, jeżeli
przemawia za tym ważny interes publiczny. Ocena, czy w konkretnym wypadku długość tego
okresu jest odpowiednia, uzależniona być musi od całokształtu okoliczności, w szczególności
zaś od przedmiotu i treści unormowań przewidzianych w nowych przepisach, w tym i od
tego, jak dalece różnią się one od unormowań dotychczasowych (por. wyrok z 20 grudnia
1999 r., sygn. K 4/99).
Projekt ustawy jest korzystny dla jego adresatów – pracowników, którzy ze względu na
lukę w prawie nie mogą skorzystać z przysługujących im na podstawie ustawy środków
ochrony roszczeń przed niewypłacalnością pracodawcy.
Projektowana zmiana prawa zostaje dokonana w warunkach kryzysu finansów
publicznych, jednakże wobec aktualnego stanu ekonomicznego Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych, wypłata dodatkowych świadczeń nie zagrozi jego płynności, ani
nie wpłynie na bezpieczeństwo finansowe państwa.
W trakcie I czytania projektu w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej, na wspólnym
posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej do projektu
ustawy wprowadzono przepis przejściowy umożliwiający pracodawcom, syndykom,
likwidatorom lub innym osobom sprawującym zarząd majątkiem pracodawcy, dotrzymanie
terminu na złożenie marszałkowi województwa zbiorczego wykazu niezaspokojonych roszczeń
pracowniczych (art. 3 noweli).
– 5 –
3. Konsultacje
Projekt został przesłany do zaopiniowania następującym podmiotom: Ministrowi Pracy i
Polityki Społecznej, Ministrowi Gospodarki, Ministrowi Skarbu Państwa, Ministrowi
Finansów, Ministrowi Sprawiedliwości, Ministrowi Spraw Zagranicznych, Prezesowi
Związku Banków Polskich, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
Przewodniczącemu Krajowej Rady Sądownictwa, Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego,
Przewodniczącemu
Ogólnopolskiego
Porozumienia
Związków
Zawodowych,
Przewodniczącemu Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Przewodniczącemu Forum
Związków Zawodowych, Prezydentowi Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
Prezydentowi Konfederacji Lewiatan, Prezesowi Związku Rzemiosła Polskiego, Prezesowi
Business Centre Club, Dziekanowi Krajowej Izby Syndyków, Prezesowi Stowarzyszenia
Syndyków Polskich, Prezesowi Stowarzyszenia Sędziów Polskich IUSTITIA, Prezesowi
Stowarzyszenia Sędziów Themis, Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
Prezesowi Naczelnej Rady Adwokackiej oraz Prezesowi Krajowej Rady Radców Prawnych.
Minister Pracy i Polityki Społecznej odniósł się pozytywnie do projektowanych regulacji
oraz stwierdził, że nie zagrożą one płynności finansowej Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych.
Prokuratoria Generalna podniosła kwestię przepisu przejściowego, na podstawie którego
nowe rozwiązania znajdą zastosowanie do roszczeń pracowniczych powstałych po dniu 1
stycznia 2013 r., co może rodzić wątpliwości w świetle zasady równego traktowania
podmiotów prawa.
Minister Sprawiedliwości – przyjmując potrzebę jednoznacznego uregulowania sytuacji
związanej z wszczęciem wtórnego postępowania upadłościowego polskiego przedsiębiorcy w
Polsce, jeżeli postępowanie główne toczyło się za granicą, zaproponował w tym zakresie inną
metodę legislacyjną – zmianę art. 6 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy.
Minister Finansów przekazał pismo zawierające prośbę o opinię do projektu ustawy
Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej – według właściwości.
Minister Spraw Zagranicznych nie zgłosił uwag co do zgodności projektu z prawem
Unii Europejskiej.
Business Centre Club przedstawił pozytywną opinię o projekcie ustawy.
– 6 –
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Minister Skarbu Państwa, Sąd Najwyższy,
Krajowa Rada Sądownictwa oraz Krajowa Izba Syndyków poinformowali, że nie zgłaszają
uwag do projektowanych rozwiązań.
Pozostałe podmioty nie wypowiedziały się na temat projektowanej ustawy.
4. Skutki projektowanej ustawy
Opisany już na wstępie stan faktyczny, który legł u podstaw opracowania niniejszej
inicjatywy ustawodawczej, ma charakter jednostkowy, nie można jednak wykluczyć
wystąpienia takich samych przypadków w przyszłości. Nie jest więc możliwe oznaczenie
skali wydatków z tego tytułu w 2014 r. i w przyszłości, ze względu na nieprzewidywalność
procesu upadłości przedsiębiorstw.
Skutek finansowy nowej regulacji prawnej w związku z sytuacją firmy Christianapol Sp.
z o.o., to kwota ok. 9 mln zł dla ok. 900 byłych pracowników Spółki z tytułu zaległych
wynagrodzeń za pracę, odszkodowań z art. 361 Kodeksu pracy oraz odpraw pieniężnych.
Ze względu na aktualną kondycję Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (stan środków pieniężnych na dzień 31 października 2013 r. wyniósł: 2 629
mln zł), rozszerzenie zakresu stosowania ustawy o nową przesłankę niewypłacalności, nie
zagrozi jego płynności, a także bezpieczeństwu finansowemu państwa, zwiększy się
natomiast poziom ochrony roszczeń pracowniczych.
5. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2152 › Pobierz plik