eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1892
  • Data wpłynięcia: 2013-11-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635

1892




Część 42 – Sprawy wewnętrzne i część 85 – Województwa
Szacowany koszt (tys. zł. brutto)
Lata
uwagi
Lp.
Zadanie
majątkowe
niemajątkowe

2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2014-2023

[rocznie]
Część 42 – Sprawy wewnętrzne
Budowy przyłączy
wstępne szacunki – koszt może ulec
podstawowych do
1.
3.100,00
0,00
3.100,00
3.100,00
zmianie w zależności od wyboru
18 baz LPR









technologii budowy przyłącza
(HEMS)
Budowa łączy
redundantnych i
zakup 50 kpl.
uzupełnienie brakujących urządzeń i
2.
urządzeń
4.100,00
0,00
4.100,00
4.100,00
dostępowych dla









zapewnienie redundancji
Skoncentrowanych
Dyspozytorni PRM
Budowa, w ramach
OST 112,
pozostałych
przyłączy
3.
10.050,00
0,00
10.050,00
10.050,00

redundantnych do









KP/KM PSP, w
których nie zostało
to wykonane
Utrzymanie
wybudowanej
Łącza do WCPR, WCZK, UW, PSP,
4.
przez Policję
3.149,00
0,00
3.149,00
3.227,70
3.308,40
3.387,80
3.469,10
3.552,40
3.637,60
3.724,90
3.810,60
31.267,50

PRM, koszt utrzymania łączy od 2015 r.
infrastruktury
dostępowej
Łącza redundantne
dla obszaru
dzierżawa kanałów E1/Eth od
POL300 sieci OST
operatorów telekomunikacyjnych z
5.
5.000,00
0,00
5.000,00
5.125,00
5.253,10
5.379,20
5.508,30
5.640,50
5.775,90
5.914,50
6.050,50
49.647,00
112 oraz

uwzględnieniem doposażenia węzłów
doposażenie
w niezbędne interfejsy liniowe
węzłów
Dostosowanie
SWD Policji do
modyfikacji
kwota z ostatniej umowy dotyczącej
6.
500,00
0,00
500,00
500,00
interfejsu wymiany









modyfikacji interfejsu
danych po stronie
SIPR
29

Utrzymanie SWD
dla kolejnych lat przyjęto
7.
PSP /w tym
210,00
0,00
210,00
215,25
220,63
226,15
231,80
237,60
243,54
249,62
255,86
2.090,45
prognozowany średnioroczny wzrost

licencje Oracle/
cen towarów i usług
Budowa lub
modernizacja SWD
PSP (należy
8.
uwzględnić
20.000,00
5.000,00
15.000,00
20.000,00










podczas
planowania budżetu
2017–2018)
Serwis
pogwarancyjny
koszt serwisu ok. 10% wartości zakupu
9
urządzeń sieci
20.000,00
0,00
0,00
20.000,00 20.000,00 20.000,00
20.000,00
20.000,00
20.000,00
20.000,00 20.000,00
160.000,00

urządzeń sieci OST112
OST112
Koszt utrzymania
systemów zasilania
10
i klimatyzacji
1.800,90
0,00
1.800,90
1.845,90
1.892,10
1.937,50
1.984,00
2.031,60
2.080,40
2.130,30
2.179,30
17.882,00

węzłów sieci

OST112
Razem cz. 42/rok
37.750,00
30.159,90

27.909,90 30.413,85 35.674,23 45.930,65
31.193,20 31.462,10
31.737,44 32.019,32 32.296,26
298.636,95
Część 85 – Województwa
Budowa Interfejsu
SWD-ST –
Centralny Punkt
1
Systemu Centrum
540,00

0,00
540,00








540,00

Powiadamiania
Ratunkowego CP
SCPR
Budowa Interfejsu
SWD-ST –
2
Uniwersalny
490,00

0,00
490,00








490,00

Moduł Mapowy
UMM
Dostosowanie
SWD PSP do
modyfikacji
3
560,00

0,00
560,00








560,00

interfejsu wymiany
danych po stronie
SIPR (ver. 5.9)
Utrzymanie SWD
dla kolejnych lat przyjęto
4
PSP /w tym

3.042,70
0,00
3.042,70
3.118,75
3.196,77
3.273,25
3.351,60
3.431,80
3.513,86
3.597,98
3.680,24
30.206,95
prognozowany średnioroczny wzrost
licencje Oracle/
cen towarów i usług
Razem cz. 85/rok
1.590,00
3.042,70
0,00
4.632,70
3.118,75
3.196,77
3.273,25
3.351,60
3.431,80
3.513,86
3.597,98
3.680,24
31.796,95

Razem cz. 42 i 85/rok
39.340,00
33.202,60
0,00
32.542,60
33.532,60 38.871,00 49.203,90
34.544,80
34.893,90
35.251,30
35.617,30 35.976,50
330.433,90


w tysiącach
30

Powiadamianie ratunkowe funkcjonuje już, w ograniczonym kształcie, na
podstawie przepisów ustawy o ochronie przeciwpożarowej, jednakże nie jest
możliwe przygotowanie miarodajnej analizy porównawczej dotychczasowych
kosztów funkcjonowania z planowanymi począwszy od 2014 roku, gdyż
funkcjonujące Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego i Centra
Powiadamiania Ratunkowego nie działają jeszcze na terenie wszystkich
województw (całych lub części), a realizacja ich zadań odbywa się w modelu
operatorsko-dyspozytorskim, innym od modelu przyjętego w docelowej wersji
systemu powiadamiania ratunkowego. Proces uruchamiania WCPR i ich
rozszerzania ma zostać zakończony 31 grudnia 2013 r. Następnie wdrażane będą
rozszerzone funkcjonalności CPR, zgodne z zapisami projektu ustawy. Dlatego też
nie jest możliwe porównanie wielkości wydatków dotychczasowych
z planowanymi.
W ramach kwoty przewidzianej w budżecie MAiC i wojewodów, środki
w wysokości 299 835 759 zł stanowią koszty utrzymania etatów obsługi
technicznej CT SPR, operatorów numerów alarmowych, obsługi technicznej oraz
administracyjnej Centrów Powiadamiania Ratunkowego.
W grupie wydatków na wynagrodzenia wzięto pod uwagę następujące części
składowe:
Część 17 – Administracja publiczna
− obsługa techniczna – w 2014 r. – 20 etatów, natomiast od 2015 r. – 24 etaty.
Etaty obsługi technicznej są niezbędne do właściwego funkcjonowania
systemu teleinformatycznego, bieżącego reagowania na awarie, wprowadzanie
niezbędnych usprawnień.
Część 85 – Wojewodowie
− operator numeru alarmowego: 2015 r. – 278 etatów, od 2016 r. – 555 etatów.
Zwiększenie liczby operatorów numerów alarmowych wynika z konieczności
obsłużenia dodatkowych numerów alarmowych, tj. 997, 998, 999,
przekazanych do obsługi w CPR nowelizacją ustawy – Prawo
telekomunikacyjne. Określona obecnie na podstawie Analizy telefonicznego
ruchu alarmowego docelowa liczba operatorów stanowi górny limit
zatrudnienia i może ulec zmianie – w zależności od natężenia ruchu
alarmowego obsługiwanego w CPR. Minister właściwy do spraw administracji
31

publicznej, na podstawie danych z CPR oraz danych przekazywanych przez
operatora telekomunikacyjnego zapewniającego
połączenie centrów
z publiczną siecią telekomunikacyjną, będzie monitorował liczbę połączeń na
numery alarmowe i dostosowywał liczbę operatorów numerów alarmowych do
rzeczywistych potrzeb systemu powiadamiania ratunkowego.
− obsługa techniczna oraz administracyjna – w 2014 r. – 34 etaty obsługi
technicznej, niezbędnej do utrzymania sprawności i niezawodności
infrastruktury teleinformatycznej CPR, natomiast od 2015 r. – 55,25 etatów –
dodatkowe osoby mają zajmować się obsługą zleceń zewnętrznych
(np. wniosków o udostępnienie nagrań do celów dowodowych lub tworzenie
statystyk) – jedna osoba w każdym CPR. Ze względu na charakter pracy
operatora numeru alarmowego, w każdym CPR przewidziano także 0,25 etatu
psychologa. Należy podkreślić, że operatorzy numerów alarmowych pracują
pod dużą presją czasu, muszą podejmować decyzje i działania, od których
zależy życie, zdrowie i bezpieczeństwo ludzi. Ponadto na numery alarmowe
często dzwonią osoby niezrównoważone lub nadmiernie roszczeniowe –
w sprawach nieobjętych zakresem działań CPR, co powoduje dodatkową
uciążliwość. Czynniki te powodują wyjątkowe obciążenie dla osób
zatrudnionych na stanowisku operatora numerów alarmowych. U osób
zatrudnionych w charakterze operatorów istnieje też duże ryzyko pojawienia
się objawów podobnych do zespołu stresu pourazowego – w związku
z powtarzającym się kontaktem o charakterze pomocowym z osobami
doświadczającymi zdarzeń traumatycznych. W związku z tym, zapewnienie
operatorom pomocy psychologa jest obowiązkowe. Pomoc psychologiczna
polegać ma zarówno na prowadzeniu rozmów z osobami tego potrzebującymi,
jak i organizacji warsztatów antystresowych, szkoleń, w tym ustawiczne
współprowadzenie szkoleń dotyczących kontaktów z osobą w stanie dużego
wzburzenia emocjonalnego. Psycholog będzie miał też za zadanie
podejmowanie działań profilaktycznych i terapeutycznych wobec zjawiska
wypalenia zawodowego.
Prócz wynagrodzeń zasadniczych zostały również uwzględnione dodatki stażowe
w uśrednionej wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego (od 2015 r.) oraz
32

dodatkowe wynagrodzenia roczne na poziomie 8,5% wynagrodzenia zasadniczego
wraz z dodatkiem stażowym.
Stawki wynagrodzeń dla kierownika CPR, jego zastępcy oraz operatorów numerów
alarmowych zawierają w sobie wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki naliczane
od wynagrodzeń, np. takich jak dodatek stażowy. W efekcie np. wszyscy
operatorzy numerów alarmowych, niezależnie od liczby przepracowanych lat,
otrzymują takie samo wynagrodzenie. Próba różnicowania stawek wynagrodzeń
operatorów w jednym z urzędów wojewódzkich, polegająca na przyznaniu
wyższego wynagrodzenia osobom zatrudnionym dłużej i bardziej doświadczonym,
spotkała się z zarzutem ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, dotyczącym
nieprzestrzegania zasady równego traktowania pracowników w zakresie warunków
zatrudnienia. Stosunkowo niskie wynagrodzenie i brak przewidzianych w budżecie
pracodawcy dodatków do wynagrodzeń prowadzić może do dużej i częstej rotacji
już przeszkolonych i wykwalifikowanych pracowników. Sytuacja, w której
coroczny wzrost kwoty dodatku stażowego nie ma przełożenia na faktyczny wzrost
wynagrodzenia może powodować brak motywacji do kontynuacji pracy w Centrum
Powiadamiania Ratunkowego. Dlatego też zdaniem resortu administracji
i cyfryzacji, obecnie określona wysokość stawki wynagrodzenia dla ww. grup
pracowników CPR powinna być określona jako wynagrodzenie zasadnicze,
natomiast wszelkie dodatki do wynagrodzeń, tak jak wspomniane dodatki stażowe,
powinny stanowić faktyczny dodatek do wynagrodzenia, a nie jak to jest w chwili
obecnej zawierać się już w określonej kwocie wynagrodzeń. Przyjęta w OSR
uśredniona wartość dodatku stażowego, tj. 10%, wynika z doświadczeń już
uruchomionych CPR, w których dużą grupę pracowników stanowią osoby młode,
którym dodatek stażowy jeszcze nie przysługuje lub przysługuje w niskiej
wysokości. Wyliczając uśrednioną wartość dodatku stażowego, brano pod uwagę,
że pożądana jest sytuacja, w której wykwalifikowane i doświadczone osoby
kontynuują swoją pracę w CPR i osiągają prawo do dodatku stażowego w pełnej
wysokości, nie można jednak wykluczyć rotacji pracowników i zatrudniania osób
młodych, którym dodatek stażowy nie przysługuje.
Przewidywana docelowa liczba operatorów numerów alarmowych jest wyższa od
szacowanej pierwotnie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Obecne szacunki
oparte zostały na rzetelnej analizie ruchu alarmowego, której wnioski wykazały, że
33

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: