eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu

projekt dotyczy propozycji nadania sztandaru Straży Marszałkowskiej oraz zmian w zakresie wymogów kwalifikacyjnych i postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do strażników Straży Marszałkowskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1570
  • Data wpłynięcia: 2013-06-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu
  • data uchwalenia: 2013-08-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1270

1570


Druk nr 1570


Warszawa, 12 czerwca 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Spraw Wewnętrznych

ASW-020-2-2013




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Spraw
Wewnętrznych wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o Biurze Ochrony
Rządu.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy została
upoważniona poseł Stanisława Prządka .



Przewodniczący Komisji


(-) Marek Wójcik



PROJEKT
USTAWA

z dnia ……………………. 2013 r.
o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu
Art. 1.
W ustawie z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2004 r. Nr 163,
poz. 1712, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 127 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Marszałek Sejmu może, w drodze zarządzenia, nadać Straży Marszałkowskiej
sztandar oraz określić jego wzór.”;
2) po art. 127 dodaje się art. 127a w brzmieniu:
„Art. 127a. 1. Strażnikiem Straży Marszałkowskiej może być osoba posiadająca
obywatelstwo polskie, korzystająca z pełni praw publicznych,
posiadająca co najmniej średnie wykształcenie, niekarana za
popełnienie przestępstwa, ciesząca się nieposzlakowaną opinią,
posiadająca zdolność fizyczną oraz psychiczną do wykonywania zadań
strażnika Straży Marszałkowskiej, dopuszczona do posiadania broni
palnej i mająca uregulowany stosunek do służby wojskowej.
2. Osoba posiadająca kwalifikacje pożarnicze uzyskane na podstawie
ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.
U. z 2009 r., Nr 12, poz. 68, z późn. zm.²) nie musi spełniać wymogu
dopuszczenia do posiadania broni palnej.
3. Szef Kancelari Sejmu może wyrazić zgodę na zatrudnienie na
stanowisku strażnika Straży Marszałkowskiej, przez okres nie dłuższy

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz.
2135, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2008 r. Nr 66, poz. 402, z 2009 r. Nr 22, poz. 120 i Nr 85,
poz. 716, z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228 i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 117, poz.
677, z 2012 r. poz. 664 oraz z 2013 r. poz. 444.
² Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97,
z 2010 r. Nr 127, poz. 857, Nr 182, poz. 1228, Nr 238, poz. 1578 i Nr 239, poz. 1589, z 2011 r.
Nr 117, poz. 677, Nr 171, poz. 1016 i Nr 207, poz. 1230 oraz z 2012 r. poz. 664.

- 2 -

niż 15 miesięcy, osoby, która nie spełnia wymogu dopuszczenia do
posiadania broni palnej lub posiadania kwalifikacji pożarniczych,
o których mowa w ust. 2.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, po porozumieniu z Szefem
Kancelari Sejmu, określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób, zakres i tryb dokonywania oceny zdolności fizycznej oraz
zdolności psychicznej strażników Straży Marszałkowskiej
i kandydatów na strażników Straży Marszałkowskiej, jak również
podmioty uprawnione do przeprowadzania badań oraz testów
i stwierdzania tych zdolności, mając na względzie zapewnienie
odpowiednich warunków do prawidłowego ustalenia istnienia albo
braku istnienia przeciwwskazań fizycznych i psychicznych
do wykonywania zadań strażnika Straży Marszałkowskiej;
2)
tryb przeprowadzania
postępowania kwalifikacyjnego dla
kandydatów na strażników Straży Marszałkowskiej, oraz sposób
sprawdzania spełnienia wymogów posiadania obywatelstwa
polskiego, korzystania z pełni praw publicznych i niekarania za
popełnienie przestępstwa, mając na względzie specyfikę zadań
związanych z ochroną Sejmu i Senatu.
5. Koszty badań, testów oraz innych czynności, o których mowa w ust. 4,
ponosi Kancelaria Sejmu.”;
3) w art. 128 uchyla się ust. 3.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie
Projekt nowelizacji ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U.
z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, z późn. zm.), zwany dalej „projektem” obejmuje trzy zmiany
dotyczące Straży Marszałkowskiej – umundurowanej formacji podległej Marszałkowi
Sejmu, której status określono obecnie w rozdziale 11 Ochrona Sejmu i Senatu (art. 127-
129) ustawy zmienianej.
Pierwsza zmiana, oznaczona jako art. 1 pkt 1 projektu, stanowi dopełnienie obecnego
art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu. Zgodnie z tym
przepisem, strażnicy Straży Marszałkowskiej wykonują również zadania reprezentacyjne,
w szczególności w ceremoniale powitań i pożegnań podczas wizyt parlamentarnych oraz
w asystach honorowych. W projekcie proponuje się możliwość nadania sztandaru Straży
Marszałkowskiej. Zgodnie z projektowanym – nowym – ust. 3a w art. 127 ustawy
nowelizowanej, Marszałek Sejmu mógłby w drodze zarządzenia nadać Straży
Marszałkowskiej sztandar oraz określić jego wzór. Proponowany przepis stanowi
odzwierciedlenie obecnego art. 5 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony
Rządu, przewidującego nadanie BOR sztandaru i określenia jego wzoru w drodze
zarządzenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Druga i trzecia zmiana, oznaczone odpowiednio jako art. 1 pkt 2 i 3 projektu dotyczą
wymogów kwalifikacyjnych i postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do strażników
Straży Marszałkowskiej. Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 128 ust. 3 ustawy
nowelizowanej, w stosunku do strażników Straży Marszałkowskiej wymogi kwalifikacyjne
oraz tryb przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego określi, w drodze
zarządzenia, Marszałek Sejmu. W ocenie projektodawców wymieniony przepis budzi
wątpliwości co do jego zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. Przewidziane
w nim zarządzenie Marszałka Sejmu nie mieści się w katalogu źródeł prawa
powszechnie obowiązującego, wymienionych w art. 87 ust. 1 Konstytucji RP. Adresatem
norm zawartych w akcie prawnym wydanym na podstawie tego upoważnienia są bowiem
nie tylko osoby znajdujące się w strukturze Straży Marszałkowskiej i podporządkowane
Marszałkowi Sejmu, ale także osoby ubiegające się o przyjęcie do pracy na stanowisku
w Straży Marszałkowskiej. Zgodnie z art. 93 ust. 2 Konstytucji RP, zarządzenia nie mogą
stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych i innych podmiotów.
Ponadto, stosownie do art. 51 ust. 1 Konstytucji RP, nikt nie może być obowiązany
inaczej niż na podstawie ustawy do ujawnienia informacji dotyczących jego osoby.
W związku z tym proponuje się skreślenie obecnego ust. 3 w art. 128 ustawy z dnia

- 2 -
16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu i wprowadzenie nowego przepisu
określającego, kto może być strażnikiem Straży Marszałkowskiej. Przedstawiona
propozycja nowego art. 127a przewiduje regulację w drodze ustawowej wymogów
kwalifikacyjnych osób ubiegających się o przyjęcie do Straży Marszałkowskiej
i zatrudnionych na stanowiskach strażników w tej formacji. Jednocześnie projektowana
nowelizacja wskazuje podmioty właściwe do określenia sposobu dokonywania oceny
zdolności fizycznej i psychicznej do wykonywania zadań strażnika Straży
Marszałkowskiej oraz szczegółowego trybu przeprowadzania postępowania
kwalifikacyjnego dla kandydatów na strażników Straży Marszałkowskiej. Ponadto
zaproponowano upoważnienie dla Szefa Kancelari Sejmu dotyczące wyrażenia zgody
na tymczasowe („próbne”) zatrudnienie na stanowisku strażnika Straży Marszałkowskiej
osób, które nie posiadają dopuszczenia do posiadania broni lub kwalifikacji
pożarniczych, na czas niezbędny do uzupełnienia niezbędnych wymogów, nie dłuższy
jednak niż 15 miesięcy.
Zgodnie z projektowanym art. 127a ust. 5 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze
Ochrony Rządu, koszty badań, testów i innych czynności objętych postępowaniem
kwalifikacyjnym ponosi Kancelaria Sejmu.
Całościowe przewidywane skutki finansowe są trudne do oszacowania, ze względu na
różną liczbę badanych osób ubiegających się o przyjęcie do Straży Marszałkowskiej, co
uzależnione jest od liczby wakatów w tej formacji, a także od okresu po którym badania
zatrudnionych strażników tracą aktualność i wymagane jest ich ponowienie.
Jednostkowy całościowy koszt badań, testów i innych czynności nie powinien
przekroczyć kwoty 1 000 zł na jedną osobę. Kancelaria Sejmu posiada w budżecie
środki na sfinansowanie czynności objętych postępowaniem kwalifikacyjnym i wykonanie
sztandaru Straży Marszałkowskiej.
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych i gospodarczych. Skutki prawne
zostały już omówione wyżej.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Uni Europejskiej.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: