eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

Komisyjny projekt ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

projekt ustawy określa zasady współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3000
  • Data wpłynięcia: 2010-04-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej
  • data uchwalenia: 2010-10-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 213, poz. 1395

3000


Druk nr 3000

Warszawa, 28 kwietnia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja do Spraw Unii Europejskiej

SUE-20-1-10


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku


Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja do Spraw Unii
Europejskiej wnosi projekt ustawy:

- o współpracy Rady Ministrów z
Sejmem i Senatem w sprawach
związanych z członkostwem
Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
Europejskiej.


Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Stanisław Rakoczy.


Przewodniczący Komisji


(-) Stanisław Rakoczy




1
projekt


USTAWA
z
dnia
2010
r.

o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członko-
stwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej 1)


Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa określa zasady współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związa-
nych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Art. 2.
Rada Ministrów ma obowiązek współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach, o których mo-
wa w art. 1.

Art. 3.
1. Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Senatowi, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, in-
formację o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej.
2. Na żądanie Sejmu, Senatu, organu właściwego na podstawie regulaminu Sejmu lub orga-
nu właściwego na podstawie regulaminu Senatu Rada Ministrów przedstawia odpowied-
nio Sejmowi, Senatowi, organowi właściwemu na podstawie regulaminu Sejmu lub orga-
nowi właściwemu na podstawie regulaminu Senatu informację o sprawie związanej z
członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Rozdział 2
Współpraca w zakresie stanowienia prawa Unii Europejskiej

Art. 4.
1. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi, niezwłocznie po ich otrzymaniu, doku-
menty Unii Europejskiej podlegające konsultacjom z państwami członkowskimi, z wyłą-
czeniem dokumentów przekazywanych Sejmowi i Senatowi bezpośrednio przez Parla-
ment Europejski, Radę oraz Komisję Europejską.
2. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi, niezwłocznie po ich otrzymaniu, oceny
dokumentów, o których mowa w ust. 1, sformułowane przez właściwe instytucje lub or-
gany Unii Europejskiej.

1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych.


2

Art. 5.
Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi, niezwłocznie po ich otrzymaniu, plany pra-
cy Rady oraz oceny rocznych planów legislacyjnych Komisji Europejskiej sporządzone przez
Parlament Europejski i Radę.

Art. 6.
Rada Ministrów niezwłocznie przekazuje Sejmowi i Senatowi informację o stanowisku inne-
go niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego, zajętym w trybie, o którym mowa w:
1) art. 3 ust. 2 Protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych dołączonego do
Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Trakta-
tu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
2) art. 1 albo art. 4 decyzji Rady odnoszącej się do wykonania art. 16 ust. 4 Traktatu o
Unii Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w
okresie między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017 r. i od 1 kwietnia 2017 r.,
3) art. 48 akapit 2 zdanie 1, art. 82 ust. 3 zdanie 1 lub art. 83 ust. 3 zdanie 1 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej
– oraz przedłożone uzasadnienie tego stanowiska.

Art. 7.
1. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi projekty stanowisk Rzeczypospolitej
Polskiej w sprawie projektów aktów ustawodawczych Unii Europejskiej, biorąc pod
uwagę terminy wynikające z prawa Unii Europejskiej, nie później jednak niż w terminie
14 dni od dnia otrzymania tych projektów.
2. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi projekty aktów prawnych Unii Europej-
skiej przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Euro-
pejskiej niezwłocznie po ich otrzymaniu. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi
projekty stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie tych projektów aktów prawnych
Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę terminy wynikające z prawa Unii Europejskiej, nie
później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych projektów.
3. Do projektu stanowiska, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów dołącza:
1) uzasadnienie obejmujące ocenę przewidywanych skutków prawnych aktu ustawo-
dawczego Unii Europejskiej dla polskiego systemu prawa oraz skutków społecznych,
gospodarczych i finansowych dla Rzeczypospolitej Polskiej;
2) informację o rodzaju procedury stanowienia prawa dotyczącej przyjmowania aktu
ustawodawczego Unii Europejskiej, określonej w przepisach Traktatu o Unii Euro-
pejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz o trybie głosowania w
Radzie;
3) informację w sprawie zgodności projektu aktu ustawodawczego Unii Europejskiej z
zasadą pomocniczości, o której mowa w art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
4. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu i organ właściwy na podstawie regula-
minu Senatu mogą wyrazić opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej, o którym
mowa w ust. 1 i 2, w tym opinię w sprawie zgodności tego projektu z zasadą pomocni-
czości, o której mowa w art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, w terminie 49 dni od
dnia przekazania odpowiednio Sejmowi lub Senatowi projektu tego aktu.


3
5. Jeżeli termin na wyrażenie opinii określony przez Komisję Europejską dla państw człon-
kowskich jest krótszy niż 56 dni, Rada Ministrów przedstawia projekt stanowiska Rze-
czypospolitej Polskiej w terminie odpowiadającym 1/4 czasu określonego przez Komisję
Europejską.
6. Niewyrażenie opinii w terminach, o których mowa w ust. 4 lub 5, uważa się za niezgło-
szenie uwag do projektu.

Art. 8.
Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi, niezwłocznie po ich otrzymaniu:
1) projekty umów międzynarodowych, których stroną mają być Unia Europejska lub
Europejska Wspólnota Energii Atomowej;
2) projekty decyzji przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie;
3) projekty aktów Unii Europejskiej niemających mocy prawnej, w szczególności pro-
pozycje wytycznych przyjmowanych w sferze unii gospodarczej i pieniężnej oraz w
sferze zatrudnienia;
4) akty Unii Europejskiej mające znaczenie dla wykładni lub stosowania prawa Unii
Europejskiej.

Art. 9.
1. Rada Ministrów przekazuje Sejmowi i Senatowi na piśmie informacje o przebiegu proce-
dur stanowienia prawa Unii Europejskiej oraz o stanowiskach Rzeczypospolitej Polskiej
zajmowanych w trakcie tych procedur.
2. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu i organ właściwy na podstawie regula-
minu Senatu mogą wyrazić opinie o stanowiskach, o których mowa w ust. 1, w terminie
21 dni od dnia przekazania tych stanowisk.

Art. 10.
1. Przed rozpatrzeniem w Radzie projektu aktu ustawodawczego Unii Europejskiej albo pro-
jektu aktu prawnego Unii Europejskiej przyjmowanego na podstawie art. 352 ust. 1 Trak-
tatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Rada Ministrów zasięga opinii organu właści-
wego na podstawie regulaminu Sejmu i opinii organu właściwego na podstawie regula-
minu Senatu, przedstawiając na piśmie informację o stanowisku Rzeczypospolitej Pol-
skiej, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu w Radzie.
2. Do informacji, o której mowa w ust. 1, Rada Ministrów dołącza uzasadnienie stanowiska
Rzeczypospolitej Polskiej, a także ocenę przewidywanych skutków aktu prawnego Unii
Europejskiej dla polskiego systemu prawa oraz skutków społecznych, gospodarczych i
finansowych dla Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Z uwagi na organizację pracy organów Unii Europejskiej, z wyjątkiem spraw, w których
Rada stanowi jednomyślnie, oraz spraw, które pociągają za sobą znaczne obciążenia dla
budżetu państwa, Rada Ministrów może zająć stanowisko bez zasięgania opinii, o której
mowa w ust. 1. W takim przypadku przedstawiciel Rady Ministrów ma obowiązek nie-
zwłocznie przedstawić organowi właściwemu na podstawie regulaminu Sejmu i organowi
właściwemu na podstawie regulaminu Senatu zajęte stanowisko oraz wyjaśnić przyczy-
ny, dla których nie zasięgnięto opinii.


4

Art. 11.
1. Przed przedstawieniem w Radzie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w trybie art. 3 ust.
2 Protokołu (nr 36) w sprawie postanowień przejściowych dołączonego do Traktatu o
Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiają-
cego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, art. 1 albo art. 4 decyzji Rady odnoszącej
się do wykonania art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej w okresie między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017
r. i od 1 kwietnia 2017 r. oraz w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej, o
którym mowa w art. 81 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Rada Mini-
strów zasięga opinii organu właściwego na podstawie regulaminu Sejmu i opinii organu
właściwego na podstawie regulaminu Senatu, przedstawiając na piśmie informację za-
wierającą uzasadnienie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Przed przedstawieniem w Radzie Europejskiej stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w
sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 48 ust. 7 Trak-
tatu o Unii Europejskiej, Rada Ministrów zasięga opinii organu właściwego na podstawie
regulaminu Sejmu i opinii organu właściwego na podstawie regulaminu Senatu, przed-
stawiając na piśmie informację zawierającą uzasadnienie stanowiska Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Z uwagi na organizację pracy organów Unii Europejskiej, Rada Ministrów może przed-
stawić stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej bez zasięgania opinii, o której mowa w ust.
1 lub 2. W takim przypadku przedstawiciel Rady Ministrów ma obowiązek niezwłocznie
przedstawić organowi właściwemu na podstawie regulaminu Sejmu i organowi właści-
wemu na podstawie regulaminu Senatu zajęte stanowisko oraz wyjaśnić przyczyny, dla
których nie zasięgnięto opinii.

Art. 12.
1. Jeżeli organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu wydał opinię w sprawie, o której
mowa w art. 7 ust. 4, art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 1 lub art. 11 ust. 1 i 2, powinna ona stano-
wić podstawę stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W przypadku gdy stanowisko, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia opinii organu
właściwego na podstawie regulaminu Sejmu, członek Rady Ministrów ma obowiązek
niezwłocznie wyjaśnić organowi właściwemu na podstawie regulaminu Sejmu przyczyny
rozbieżności.

Art. 13.
1. Stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europej-
skiej, o którym mowa w art. 31 ust. 3 lub art. 42 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej lub w
art. 86 ust. 4 lub art. 312 ust. 2 akapit 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub
w Protokole (nr 9) w sprawie decyzji Rady odnoszącej się do wykonania art. 16 ust. 4
Traktatu o Unii Europejskiej i art. 238 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europej-
skiej w okresie między 1 listopada 2014 r. a 31 marca 2017 r. i od 1 kwietnia 2017 r. do-
łączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, określa ustawa.
2. Ustawa, o której mowa w ust. 1, określa, że przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w
Radzie Europejskiej jest obowiązany:
1) opowiedzieć się za przyjęciem projektu aktu prawnego Unii Europejskiej albo

strony : [ 1 ] . 2 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: