eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny

projekt ustawy dotyczy wprowadzenia obowiązku przechowywania przez okres 12 miesięcy materiałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej, z możliwością dokonania wcześniejszego ich zniszczenia i zamieszczenia w Kodeksie karnym regulacji dotyczącej orzekanego przez sąd środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezę masową

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2878
  • Data wpłynięcia: 2010-01-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 1021

2878


Druk nr 2878

Warszawa, stycznia 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i

Turystyki
KFS-020-2-2010


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowny Panie Marszałku,

Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Kultury Fizycznej,
Sportu i Turystyki wnosi projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych oraz ustawy

- Kodeks karny.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Ireneusz Raś.

Z wyrazami szacunku

Przewodnicząca Komisji


(-) Elżbieta Jakubiak



Projekt



USTAWA
z dnia 2010 r.

o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz ustawy - Kodeks karny

Art. 1.
W ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62,
poz. 504) w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zgromadzone podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej materiały orga-
nizator przechowuje po zakończeniu imprezy masowej przez okres 12 miesię-
cy, z zastrzeżeniem ust. 3a-3c, a następnie komisyjnie je niszczy.”;
2) po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu:
„3a. Organizator może wystąpić w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia impre-
zy masowej do prokuratora rejonowego właściwego ze względu na miejsce
przeprowadzonej imprezy masowej lub właściwego terytorialnie komendanta
powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji z wnioskiem o wyrażenie zgo-
dy na komisyjne zniszczenie zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu
imprezy masowej materiałów w terminie krótszym od terminu, o którym mowa
w ust. 3.
3b. Prokurator rejonowy właściwy ze względu na miejsce przeprowadzonej impre-
zy masowej lub właściwy terytorialnie komendant powiatowy (miejski, rejo-
nowy) Policji informuje pisemnie organizatora, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 3a, o wyrażeniu zgody albo o od-
mowie wyrażenia zgody na dokonanie komisyjnego zniszczenia materiałów, o
których mowa w ust. 3.
3c. W przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 3b, Prokurator rejonowy
właściwy ze względu na miejsce przeprowadzonej imprezy masowej lub wła-
ściwy terytorialnie komendant powiatowy (miejski, rejonowy) Policji wyzna-
cza termin, po upływie którego organizator może dokonać komisyjnego znisz-
czenia materiałów, o których mowa w ust. 3. Termin ten nie może być dłuższy,
niż 30 dni od dnia rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 3a.”.

Art. 2.
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn.
zm.rt. 244 otrzymuje brzmienie:

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 128, poz. 840, z 1999 r. Nr 64,
poz. 729 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 48, poz. 548, Nr 93, poz. 1027 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r.
Nr 98, poz. 1071, z 2003 r. Nr 111, poz. 1061, Nr 121, poz. 1142, Nr 179, poz. 1750, Nr 199, poz.

2
„Art. 244. Kto nie stosuje się do orzeczonego przez sąd zakazu zajmowania sta-
nowiska, wykonywania zawodu, prowadzenia działalności, prowa-
dzenia pojazdów, wstępu na imprezę masową, wstępu do ośrodków
gier i uczestnictwa w grach hazardowych lub obowiązku powstrzy-
mania się od przebywania w określonych środowiskach lub miej-
scach, zakazu kontaktowania się z określonymi osobami lub zakazu
opuszczania określonego miejsca pobytu bez zgody sądu albo nie
wykonuje zarządzenia sądu o ogłoszeniu orzeczenia w sposób w nim
przewidziany,

podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


1935 i Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889 i Nr 243, poz.
2426, z 2005 r. Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 132, poz. 1109, Nr 163, poz. 1363, Nr 178, poz.
1479 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 190, poz. 1409, Nr 218, poz. 1592 i Nr 226, poz. 1648, z 2007
r. Nr 89, poz. 589, Nr 123, poz. 850, Nr 124, poz. 859 i Nr 192, poz. 1378, z 2008 r. Nr 90, poz. 560,
Nr 122, poz. 782, Nr 171, poz. 1056, Nr 173, poz. 1080 i Nr 214, poz. 1344 oraz z 2009 r. Nr 62, poz.
504, Nr 63, poz. 533, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323, Nr 190, poz. 1474 i Nr 201, poz. 1540.

UZASADNIENIE

Celowość dokonania zmian w art. 11 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpie-
czeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62 poz. 504), co jest przedmiotem art. 1 projek-
tu, wynika z konieczności wyważenia z jednej strony uzasadnionych potrzeb organów
prowadzących postępowanie przygotowawcze w ramach postępowania karnego (orga-
nów uprawnionych do złożenia wniosku o ukaranie w ramach postępowania w spra-
wach o wykroczenia), z drugiej strony interesów organizatorów imprez masowych. Dla-
tego też propozycja zmiany utrzymuje w mocy, jako zasadę, obowiązek przechowywa-
nia przez okres 12 miesięcy materiałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu
imprezy masowej, co ma służyć zagwarantowaniu potrzeb organów prowadzących po-
stępowania. Jednakże mając na względzie trudności oraz obciążenia ekonomiczne dla
organizatorów związane z koniecznością przechowywania zgromadzonych materiałów,
proponuje się wprowadzenie możliwości dokonania wcześniejszego zniszczenia mate-
riałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej, przy czym
możliwość ta ma być uzależniona od zgody właściwego organu właściwego do prowa-
dzenia określonego postępowania. Pozostaje to w zgodzie z przepisami art. 305 § 3 i
art. 325e § 1 Kodeksu postępowania karnego oraz art. 57 § 1 Kodeksu postępowania w
sprawach o wykroczenia. Niewątpliwie bowiem decydującym o wyrażeniu albo niewy-
rażeniu zgody na komisyjne zniszczenie materiałów czynnikiem będzie postanowienie o
wszczęciu albo odmowie wszczęcia śledztwa / dochodzenia bądź złożenie wniosku o
ukaranie.
Skoro bowiem zgromadzone podczas przebiegu imprezy masowej materiały mogą
zostać wykorzystane jako dowody uzasadniające wszczęcie postępowania karnego albo
postępowania w sprawach o wykroczenia lub też jako dowody istotne dla tych postę-
powań, to można wysnuć wniosek, iż nie jest celowym przechowywanie tych materia-
łów, jeżeli nie mogą one zostać uznane za dowody uzasadniające wszczęcie wspomnia-
nych powyżej postępowań albo za dowody istotne dla postępowań już wszczętych. Dla-
tego też zaproponowana zmiana, uwzględniająca interesy organizatorów imprez maso-
wych, stwarza możliwość zniszczenia utrwalonych materiałów w przypadku braku ich
przydatności jako dowody w terminie krótszym, niż 12 miesięcy.
Zaproponowany w projekcie termin (ust. 3a art. 11) ma pozwolić organizatorowi
imprezy masowej na zastanowienie się, czy zgromadzony materiał istotnie przedstawia
wartość jako potencjalny materiał dowodowy i uzasadnionym jest jego przechowywanie

2
przez okres 12 miesięcy, czy też materiał nie posiada wartości, co uzasadniałoby moż-
liwość skorzystania z możliwości wcześniejszego jego zniszczenia. Zaproponowane
terminy dla prokuratora rejonowego właściwego ze względu na miejsce przeprowadzo-
nej imprezy masowej lub właściwego terytorialnie komendanta powiatowego (miej-
skiego, rejonowego) Policji (ust. 3b art. 11) ma umożliwić im ewentualne zapoznanie
się ze zgromadzonym materiałem przed podjęciem decyzji odnośnie wyrażenia albo
niewyrażenia zgody na wcześniejsze zniszczenie materiału. Wprowadzenie możliwości
określenia terminu, po upływie którego będzie możliwe dokonanie zniszczenia (ust. 3c
art. 11) ma na celu stworzenie tzw. furtki bezpieczeństwa w przypadku, gdyby po dacie
wyrażenia zgody na zniszczenie materiału zaszła istotna zmiana okoliczności uzasad-
niająca przejęcie od organizatora materiałów, odnośnie których uprzednio wyrażona
została zgoda na ich zniszczenie.
Nowelizacja art. 244 Kodeksu karnego, co jest przedmiotem art. 2 projektu, po-
dyktowana jest potrzebą rozstrzygnięcia wątpliwości odnośnie możliwości stosowania
sankcji karnej za naruszenie środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezę ma-
sową oraz za niezastosowanie się do obowiązku osobistego stawiennictwa w jednostce
organizacyjnej Policji lub w innym określonym miejscu.
Uchwalając w dniu 20 marca 2009 r. nową ustawę o bezpieczeństwie imprez
masowych przyjęto, że regulacja dotycząca orzekanego przez sąd środka karnego w
postaci zakazu wstępu na imprezę masową zostanie zamieszczona w Kodeksie karnym,
którego nowelizacja została dokonana (w art. 72 ustawy o bezpieczeństwie imprez ma-
sowych) poprzez odpowiednią zmianę niektórych przepisów w rozdziale V (środki kar-
ne) ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny. Projektodawcy wówczas uznali,
że z uwagi na spójność systemu prawnego, jak również fakt, że katalog środków kar-
nych przewidzianych w Kodeksie karnym ma charakter zamknięty, wprowadzenie za-
kazu wstępu na imprezę masową powinno nastąpić w drodze zamieszczenia tego środka
karnego w katalogu zawartym w tym kodeksie. Przyjmując to rozwiązanie nie dokona-
no w Kodeksie karnym odpowiedniej zmiany, która wyraźnie określałaby konsekwen-
cje niestosowania się do zasądzonego środka karnego. Na gruncie poprzednio obowią-
zującej ustawy (z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych) był to
art. 22a, który przewidywał karę pozbawienia wolności do lat 3 za czyn polegający na
niestosowaniu się do orzeczonego zakazu wstępu na imprezę masową albo do orzeczo-
nego obowiązku osobistego stawiennictwa w jednostce organizacyjnej Policji.
Niniejszy projekt poprzez penalizację zachowania polegającego na niestoso-
waniu się do orzeczonego przez sąd środka karnego w postaci zakazu wstępu na impre-
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: