eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Ustanowienie pełnomocnika przez internet

Ustanowienie pełnomocnika przez internet

2013-09-11 13:52

Ustanowienie pełnomocnika przez internet

Przedsiębiorca ustanowi pełnomocnika przez internet © Dmitry Berkut - Fotolia.com

Każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą podlega obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), którą prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy ds. gospodarki. Od 1 stycznia 2012 roku w ramach CEIDG działa rejestr pełnomocnictw. Od 1 lipca 2013 roku pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców on-line.

Przeczytaj także: Pełnomocnik przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG

Do czego uprawniony jest pełnomocnik?

Od 1 lipca 2013 roku pełnomocnik przedsiębiorcy może zarządzać wpisami swojego mocodawcy on-line, tzn. może dokonywać on-line następujących czynności:
  • zgłoszenie zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego),
  • zgłoszenie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
  • zgłoszenie wznowienia wykonywania działalności gospodarczej,
  • zgłoszenie wykreślenia wpisu w CEIDG.
Procedura ustanowienia pełnomocnika

Na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki (www.mg.gov.pl) dostępna jest instrukcja, która krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić, aby pełnomocnik przedsiębiorcy mógł dokonywać czynności on-line w jego imieniu.

fot. Dmitry Berkut - Fotolia.com

Przedsiębiorca ustanowi pełnomocnika przez internet

Od 1 stycznia 2012 roku w ramach CEIDG działa rejestr pełnomocnictw. Od 1 lipca 2013 roku pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców on-line.


Dlaczego warto?

W przypadku, gdy przedsiębiorca zgłosi swojego pełnomocnika do CEIDG, wówczas ten pełnomocnik, co do zasady wobec organów administracji publicznej nie musi posługiwać się dokumentem pełnomocnictwa. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy. Brak obowiązku posługiwania się dokumentem pełnomocnictwa oznacza, że takie pełnomocnictwo nie wymaga opłaty skarbowej (17 zł od każdego pełnomocnictwa).

Powyższe nie ma zastosowania w sprawach prowadzonych na podstawie Ordynacji Podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej, choć planowane jest zniesienie tego ograniczenia w ramach procedowanej obecnie kolejnej ustawy deregulacyjnej.

Wprowadzenie możliwości internetowego zarządzania przez pełnomocników wpisami swoich mocodawców należy ocenić pozytywnie - chociażby dlatego, iż wszystkich czynności formalnych związanych z ustanowieniem pełnomocnika przedsiębiorca może dokonać bez konieczności odbywania wizyty w jakimkolwiek urzędzie i w ten sam sposób działać może już w zakresie swojego umocowania sam pełnomocnik. W zasadzie jedyną sformalizowaną czynnością, jakiej należy dokonać w tym przypadku jest potwierdzenie profilu zaufanego w jednym z punktów przez pełnomocnika. W zupełnym odformalizowaniu tej procedury możemy jednak doszukać się pewnego mankamentu. Jak napisano powyżej - „samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem”, z kolei na organie przyjmującym wniosek nie spoczywa obowiązek weryfikacji poprawności formy udzielonego pełnomocnictwa - jak zatem ocenić, czy czynność dokonana przez takiego pełnomocnika jest ważna i skuteczna? Niestety na to pytanie brak jednoznacznej odpowiedzi.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: