eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Turystyka wodna: będzie łatwiej o patent żeglarski

Turystyka wodna: będzie łatwiej o patent żeglarski

2013-05-09 12:14

Turystyka wodna: będzie łatwiej o patent żeglarski

Zmiany w zakresie uprawiania turystyki wodnej © Michael Gray - Fotolia.com

W dniu 1 maja 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej, które reguluje nowy system patentowy w turystyce żeglarskiej i motorowodnej, ustala wymagania niezbędne do uzyskania wskazanych patentów, określa sposób i tryb przeprowadzania egzaminów z zakresu żeglarstwa, a także wzory dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnień, czy wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów (Dz. U. z 2013 r., poz. 460, dalej "rozporządzenie").

Przeczytaj także: Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2013

Celem wprowadzonych przez rozporządzenie zmian w zakresie uprawiania turystyki wodnej jest przede wszystkim popularyzacja sportów wodnych w Polsce. Wprowadzone przez rozporządzenie zmiany mają znaczenie dla wszystkich miłośników sportów wodnych, zarówno tych posiadających odpowiednie uprawnienia żeglarskie lub motorowodne, jak i tych, którzy dopiero planują zdobycie odpowiednich uprawnień w tym zakresie.

Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez rozporządzenie jest uproszczenie systemu patentowego, czyli systemu uprawnień żeglarskich i motorowodnych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że z konieczności zdobywania patentów są zwolnione osoby pływające jachtami żaglowymi o długości kadłuba nieprzekraczającej 7,5 m oraz łodziami motorowymi o mocy silnika nieprzekraczającej 10kV. Do pływania większymi jachtami oraz łodziami motorowymi z mocniejszymi silnikami konieczne jest zdobycie odpowiedniego patentu, przy czym rozporządzenie wprowadziło w tym zakresie trzystopniowy system zdobywania uprawnień. Rozporządzenie wymienia następujące patenty: żeglarza jachtowego, jachtowego sternika morskiego, kapitana jachtowego, sternika motorowodnego, motorowodnego sternika morskiego, kapitana motorowodnego oraz mechanika motorowodnego. Należy także zwrócić uwagę, że dotychczas wydane patenty zachowały swoją ważność w zakresie potwierdzanych nimi uprawnień, ale na wniosek posiadacza patentu mogą zostać wymienione na nowe, określone w rozporządzeniu.

Natomiast dokumentami kwalifikacyjnymi potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych, holowania statków powietrznych– są licencje.

fot. Michael Gray - Fotolia.com

Zmiany w zakresie uprawiania turystyki wodnej

Zmiany wprowadzone przez rozporządzenie mają znaczenie przede wszystkim dla wszystkich miłośników turystyki wodnej, a ich głównym celem jest zwiększenie zainteresowania sportami wodnymi w Polsce.


Rozporządzenie szczegółowo kryteria, które należy spełnić, aby uzyskać poszczególne patenty lub licencje oraz wskazuje zakres uprawnień wynikający z dokumentów. Oczywiście kryteria uzyskiwania patentów i licencji są różne w zależności od odpowiadających im uprawnień. I tak patent żeglarza jachtowego może uzyskać już osoba, która ukończyła 14 rok życia i zdała odpowiedni egzamin. Patent żeglarza jachtowego uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych po wodach śródlądowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 mil morskich od brzegu, w porze dziennej Natomiast np. patent kapitana motorowodnego uzyskuje osoba, która posiada patent motorowodnego sternika morskiego i po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego odbyła co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych. Osoba posiadająca patent kapitana motorowodnego jest uprawniona do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych i morskich.

Rozporządzenie określa także zasady przystąpienia do egzaminów. W tym zakresie warto wspomnieć m.in., że egzaminy składają się z części teoretycznej i praktycznej, przy czym warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z obu wskazanych części. Należy zaznaczyć, że celem wprowadzonych zmian było także ujednolicenie wymagań egzaminacyjnych oraz zakres i sposób przeprowadzania egzaminów. Rozporządzenie określiło również wzory dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnień, oraz wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów.

Przydatne linki:
- Dziennik Ustaw


Podsumowując, zmiany wprowadzone przez rozporządzenie mają znaczenie przede wszystkim dla wszystkich miłośników turystyki wodnej, a ich głównym celem jest zwiększenie zainteresowania sportami wodnymi w Polsce. Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych przez rozporządzenie należy wskazać uproszczenie systemu uprawnień żeglarskich i motorowodnych, ustalenie czytelnych wymagań niezbędnych do uzyskania wskazanych uprawnień oraz określenie sposobu i trybu przeprowadzania egzaminów z zakresu żeglarstwa.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: