eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Bezpieczne rezerwacje wakacji

Bezpieczne rezerwacje wakacji

2013-04-28 00:21

Bezpieczne rezerwacje wakacji

Bezpieczne rezerwacje wakacji © cunaplus - Fotolia.com

Im bliżej wakacji, tym większe zainteresowanie ofertą biur podróży. Nie wszyscy jednak wiedzą, że wycieczkę z pakietem All Inclusive do Egiptu czy na Majorkę można kupić wygodnie przez Internet, bez wychodzenia z domu. Jak zorganizować formalności u touroperatora i bezpiecznie zapłacić online podpowiada PayU, dostawca usług płatniczych.

Przeczytaj także: Polacy a zakup wycieczki online

W trakcie ubiegłorocznego rekordowo długiego weekendu majowego co trzeci dorosły Polak wyjechał w celach wypoczynkowych (Work Service). Jak będzie w tym roku? Biura podróży już od kilku tygodni kuszą ofertami wycieczek zarówno na majówkę, jak i zbliżające się wakacje, a największe z nich proponują także zakup online, bez wychodzenia z domu i odwiedzania tradycyjnego oddziału. Z możliwości zakupu wyjazdu przez Internet skorzystamy m.in. u takich touroperatorów, jak Neckermann, Itaka czy TUI. Przed zakupem i opłaceniem wycieczki w sieci warto poznać kilka najważniejszych zasad.

Warunki umowy i regulamin – dlaczego trzeba je czytać?

Aby zdecydować się na wykupienie konkretnej wycieczki, nie potrzebujemy przeglądać kilkunastu katalogów - największe biura podróży za pośrednictwem strony internetowej udostępniają wygodne wyszukiwarki ofert.

Gdy już zdecydujemy się na zakup konkretnej wycieczki w sieci, zostaniemy poproszeni o dokonanie rezerwacji, którą – w zależności od biura – możemy zrobić na kilka sposobów, np. wypełniając formularz na stronie www, zgłaszając wstępną rezerwację z pytaniem o dostępność miejsc czy kontaktując się z call center. Po wysłaniu zgłoszenia biuro podróży przygotuje dla nas umowę, którą możemy otrzymać za pośrednictwem poczty tradycyjnej, firmy kurierskiej lub poczty elektronicznej.

Ważne, by zwrócić szczególną uwagę na treść umowy, co – jak zauważa Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – niestety jest rzadkością. – Pamiętajmy, że nie zapoznanie się z warunkami umowy może być brzemienne w skutkach. W przypadku ewentualnej reklamacji liczy się przede wszystkim to, co zostało zapisane w umowie między biurem podróży, a turystą – wskazuje Grażyna Rokicka, Prezes Stowarzyszenia.
Kupując wycieczkę za pośrednictwem Internetu, zapoznajmy się koniecznie z regulaminem zakupów, który powinien być dostępny na stronie biura podróży, tak jak w przypadku innych podmiotów umożliwiających zakupy online. – Z naszych badań wynika, że zaledwie co dziesiąta osoba kupująca w sieci zwraca uwagę na regulamin sklepu. Najważniejszym kryterium wyboru konkretnej oferty wciąż pozostaje cena, która jest najważniejsza aż dla 60 proc. kupujących – mówi Adrian Witkowski, Compliance Manager w PayU SA.

Po zapoznaniu się z warunkami umowy, czas na finalizację transakcji. Porozumienie między stronami zostaje zawarte albo po podpisaniu i odesłaniu dokumentu na adres touroperatora albo po akceptacji odpowiednich dokumentów (np. regulaminu) na stronie internetowej i opłaceniu należności za wycieczkę. Dokumentu nie musimy odsyłać m.in. wykupując wycieczkę w TUI czy Rainbow Tours.

fot. cunaplus - Fotolia.com

Bezpieczne rezerwacje wakacji

Kupując wycieczkę za pośrednictwem Internetu, zapoznajmy się koniecznie z regulaminem zakupów, który powinien być dostępny na stronie biura podróży, tak jak w przypadku innych podmiotów umożliwiających zakupy online.


Jak bezpiecznie opłacić wymarzony wyjazd?

Płatności za wycieczkę z internetowej oferty biura podróży możemy dokonać na kilka sposobów: za pomocą e-przelewu, przelewu tradycyjnego lub kartą płatniczą online. Użycie tej ostatniej pozwala maksymalnie zabezpieczyć się przed ewentualnym bankructwem touroperatora i w krótkim czasie odzyskać wpłacone pieniądze.

– Osoby płacące kartą mogą skorzystać z tzw. gwarancji chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Zabezpieczenie to pozwala na odzyskanie pieniędzy w przypadku, gdy nie otrzymamy przedmiotu, za który zapłaciliśmy lub też, gdy towar lub usługa nie zgadza się z warunkami oferty. Wówczas, na wniosek posiadacza karty, bank jako jej wydawca jest zobowiązany do zwrotu środków na nasze konto. Z takiej reklamacji możemy skorzystać np. gdy hotel, który opłaciliśmy miał być czterogwiazdkowy, a okazało się, że standard był niższy lub też w sytuacji, gdy zapłaciliśmy za śniadania, a mimo to ich nie było – mówi Adrian Witkowski z PayU.

Po ubiegłorocznej fali bankructw biur podróży mechanizm chargeback pozwolił na odzyskanie pieniędzy tym klientom, którzy zapłacili za wycieczkę kartą płatniczą – to właśnie oni najszybciej otrzymali pieniądze za wykupiony, lecz niezrealizowany urlop.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • zyjbezpiecznie.pl

    zyjbezpiecznie.pl / 2013-04-30 23:02:30

    Aby mieć pewność bezpieczeństwa wycieczki należy sprawdzić czy touroperator jest zrzeszony w Krajowej Izbie Turystycznej, co będzie świadczyć o jego wiarygodności. Powyższe wskazówki oraz obecność w KIT zagwarantują nam możliwie duże bezpieczeństwo wyjazdu. Więcej o bezpiecznych transakcjach w Internecie - na naszym blogu:
    http://www.zyjbezpiecznie.pl/oferty-internetowe-jak-sie-nie-dac-oszustom,ciekawostki,61,6,1,pl
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: