eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta: reklamacja czy zwrot towaru?

Prawa konsumenta: reklamacja czy zwrot towaru?

2013-05-03 09:33

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony


Niezgodność towaru z umową

Kupujący może zgłosić niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w okresie dwóch lat od wydania zakupionej rzeczy, przy czym na zgłoszenie tego faktu sprzedawcy ma dwa miesiące od dnia stwierdzenia niezgodności. – Zgodność z umową polega na tym, że kupiliśmy towar wolny od wad, a jeśli wada ujawnia się w czasie eksploatacji, oznacza to, że towar jest niezgodny z umową – komentuje prawnik. Może zdarzyć się, że gwarancja będzie bardziej korzystna niż uprawnienia wynikające z ustawy. Przykładowo niektóre telewizory są objęte, dłuższą pięcioletnią gwarancją producenta. W takiej sytuacji lepiej skorzystać z gwarancji. W sytuacji kiedy korzystamy z „niezgodności towaru z umową” sprzedający ponosi wszelkie koszty reklamacji, a w szczególności koszty demontażu, transportu w obie strony i ponownego montażu.

Gwarancja jakości to ogół dodatkowych uprawnień, które sprzedawca może udzielić nabywcy danego towaru.  Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty. Gwarancji zazwyczaj udziela producent – co jest ulgą dla sprzedawcy, ponieważ dzięki temu możliwe jest pominięcie go w łańcuchu reklamacyjnym. Gwarancja producenta obejmuje jednakowymi uprawnieniami zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców.

Ważny dowód zakupu

Przy kolejnych krokach konsument powinien upewnić się, że posiada dowód zakupu w postaci paragonu lub faktury oraz gwarancję. Jeśli konsument posiada paragon może rozpocząć procedurę reklamacyjną. – W tym wypadku, należy wysłać pismo - listem poleconym za potwierdzeniem odbioru opatrzone tytułem „reklamacja” przy czym w treści koniecznym jest wskazanie szczegółów – co jest przedmiotem reklamacji, na czym polega usterka, kiedy towar był kupiony – komentuje Tomasz Żelazny z OleOle.pl.

Niezwykle istotnym jest – o czym mało kto pamięta, że dowód nadania listu poleconego oraz kartę zwrotną potwierdzenia odbioru korespondencji z opisanym wyżej pismem należy zachować i najlepiej przypiąć do kserokopii wysłanego przez nas pisma.

Można również złożyć reklamację u sprzedawcy, tym niemniej konsument musi żądać potwierdzenia przez sprzedawcę dokonania takiej czynności, np. sprzedawca może na kserokopii pisma reklamacyjnego złożyć podpis i wskazać datę odbioru – dodaje prawnik - Jakub Michalski. Od skutecznego zawiadomienia sprzedawcy o reklamacji jest liczony 14 dniowy termin, w którym sprzedawca powinien ustosunkować się do żądań niezadowolonego Klienta.

Czego może żądać konsument?
 
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego nie ustosunkuje się do niego w terminie 14 dni, przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione. W tym terminie zazwyczaj dochodzi do zawarcia porozumienia w zakresie warunków naprawy. Zdarza się jednak, że sprzedawca w terminie 14 dni odsyła konsumentowi pismo, że nie uznaje reklamacji. Wówczas konsument zmuszony skierować sprawę do sądu. Co ważne, sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział wcześniej.

Jeśli od doręczenia pisma reklamacyjnego minęło 14 dni, a sprzedawca milczy, lub przyjął towar do naprawy jednak nie potrafi sprostać naprawie, wówczas konsument może odstąpić od umowy sprzedaży i na tej podstawie żądać zwrotu zapłaconej wartości. Można również prosić o rabat.

Jeśli  działania konsumenta nie wywołują reakcji sprzedawcy, sprawę można skierować na drogę sądową. W razie odstąpienia od umowy strony powinny zwrócić sobie wzajemne świadczenia – konsument zwraca towar sprzedawcy, w zamian otrzyma od niego wartość zapłaconej ceny.

Jeśli konsument stwierdzi, że dokonanie reklamacji go przerasta np. z uwagi na brak zrozumienia przepisów lub reklamacja nie została uznana przez sprzedawcę/gwaranta, warto zwrócić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Inspekcji Handlowej, gdzie można liczyć na pomoc specjalistów, którzy pomogą w wyjaśnieniu wszelkich nieporozumień.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (4)

  • RTV EURO AGD - zwrot towaru

    spin12 / 2013-05-05 17:23:13

    Ostatnio w sieci jw. nabyłem dekoder STB (koszt 109zł) Jak się okazało niepotrzebnie. Jakież było moje zdziwienie gdy chciałem oddac sprzęt (po 2 dniach od zakupu, oryginalnie zapakowany) i otrzymac gotowkę ??? Kierownik sklepu stwierdził że nie może podjąc takiej decyzji. Zwróciłem się więc na piśmie do Działu Obsługi Klienta RTV EURO AGD i czekam na decyzję. Wygląda na to że nie wszystkie sieciowe sklepy stoją frontem do klienta, a może są tylko ludzie na nieodpowiednich stanowiskach którzy "robią pod górkę klientowi" odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: Prawa konsumenta: reklamacja czy zwrot towaru?

    Angela Karaś / 2014-02-05 10:45:00

    Bardzo często zdarza się, że konsumenci nie znają praw jakie im przysługują., gdy zakupiony towar nie jest zgodny z umową. Najprostszą sytuacją są zakupy przez internet. Zazwyczaj kupujący przez okres 14 dni może odesłać towar jeśli nie spełnia jego oczekiwań, natomiast sprzedający zwrot gotówki. Jednakże zdarza się tak, że nie otrzymujemy zwrotu całości wpłaconej kwoty. Zostaje ona pomniejszona o koszt przesyłki. Natomiast prawo konsumenta mówi, że sprzedawca zobowiązany jest zwrócić wszystkie koszty poniesione przez klienta nawet koszt przesyłki i koszt zwrotu towaru. Trudniej jest, gdy zakupiliśmy przedmiot w tradycyjnym sklepie, wtedy w większości przypadków zdarza się, iż sprzedający odmówi nam zwrotu kupionego sprzętu. W dużej części przypadków klienci korzystają z umowy gwarancyjnej. Na jej podstawie sprzedawca przekazuje wadliwy towar do producenta, który musi doprowadzić towar do stanu zgodnego z umową. Często zauważa się sytuację, gdy towar po reklamacji nadal nie jest w pełni sprawny, wtedy możemy zwrócić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Inspekcji Handlowej. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: Prawa konsumenta: reklamacja czy zwrot towaru?

    Angela Karaś / 2014-02-05 10:45:20

    Bardzo często zdarza się, że konsumenci nie znają praw jakie im przysługują., gdy zakupiony towar nie jest zgodny z umową. Najprostszą sytuacją są zakupy przez internet. Zazwyczaj kupujący przez okres 14 dni może odesłać towar jeśli nie spełnia jego oczekiwań, natomiast sprzedający zwrot gotówki. Jednakże zdarza się tak, że nie otrzymujemy zwrotu całości wpłaconej kwoty. Zostaje ona pomniejszona o koszt przesyłki. Natomiast prawo konsumenta mówi, że sprzedawca zobowiązany jest zwrócić wszystkie koszty poniesione przez klienta nawet koszt przesyłki i koszt zwrotu towaru. Trudniej jest, gdy zakupiliśmy przedmiot w tradycyjnym sklepie, wtedy w większości przypadków zdarza się, iż sprzedający odmówi nam zwrotu kupionego sprzętu. W dużej części przypadków klienci korzystają z umowy gwarancyjnej. Na jej podstawie sprzedawca przekazuje wadliwy towar do producenta, który musi doprowadzić towar do stanu zgodnego z umową. Często zauważa się sytuację, gdy towar po reklamacji nadal nie jest w pełni sprawny, wtedy możemy zwrócić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Inspekcji Handlowej. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Sprzet kolumny

    Kmod / 2016-12-28 20:22:42

    Witam potrzebuje pomocy w sierpniu zakupilam kolumny glosnikowe pioniera kupowalam sprzet w sklepie neonet i okazuje sie ze sprzedawca zle dobral nam kolumny do sprzetu i kolumny sie pala i co mam zrobic czy sklep moze nam dac inny sprzet albo bym doplacila zeby wziac inny jak moge to zalatwic bo serwis bedzie tak co chwile naprawiac az w koncu skonczy sie gwarancja czy ja mam takie prawo zeby dostac zwrot pieniedzy chociaz czesciowo albo wziac inny prosze o rade bo nie wiem co mam robic i jak nie bylby to problem to poprosze odp na mojego emaila dziekuje bardzo odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: