eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica?

Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica?

2013-04-24 00:10

Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica?

Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica? © sepy - Fotolia.com

Po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, rzeczą dyrektora szkoły (a nie rodzica) pozostaje decydowanie o sposobie realizacji zezwolenia, zgodnie z przepisami wewnętrznymi, w tym także z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19.12.2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

Przeczytaj także: Granice samodzielności decyzyjnej dyrektora szkoły

Zaskarżonym do Sądu postanowieniem z dnia [...].05.2012 r.nr [...]P. Kurator Oświaty w B. stwierdził niedopuszczalność odwołania z dnia [...].11.2011 r. Pana S. C., opiekuna prawnego M. C., ucznia klasy [...] Szkoły Podstawowej w Z., od zezwolenia z dnia [...].09.2011 r. nr SP nr [...],[...]oraz z dnia [...].11.2011 r. nr SP nr [...],[...]na indywidualny tok nauki ww. ucznia, wydanego przez Dyrektora Szkoły Podstawowej nr [...] w Z.U podstaw podjętego rozstrzygnięcia legły następujące ustalenia. Pan S. C. (zwany dalej Skarżącym), działając jako opiekun prawny ucznia M. C., pismem z dnia [...].06.2011 r. wystąpił do Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr [...] w Z. z prośbą o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki realizowany według indywidualnego programu nauki ww. uczniowi w zakresie języka angielskiego na okres dwóch lat. Jednocześnie zwrócił się on o opracowanie indywidualnego programu nauki i jego realizację przez nauczyciela prowadzącego dotychczasowe zajęcia z języka angielskiego z uczniem w formie indywidualnej pracy z uczniem w wymiarze nie mniejszym niż wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych z tego przedmiotu. Pismem z dnia [...].09.2011 r. Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr [...] w Z., po uzyskaniu opinii Rady Pedagogicznej szkoły zezwolił na indywidualny tok nauki M. C. realizowany według indywidualnego programu nauki języka angielskiego w latach szkolnych 2011/2012 i 2012/2013. W dniu [...].10.2011 r. Skarżący zwrócił się do Dyrektora szkoły o uzupełnienie programu nauki języka angielskiego o sposoby osiągania celów kształcenia, opis założonych osiągnięć ucznia oraz kryteria oceny i metody sprawdzania osiągnięć ucznia. Ponadto zwrócił się z prośbą o informację dotyczącą zakresu wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych wynikających z realizowanego programu, sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia, warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana ocena klasyfikacyjna oraz harmonogramu pracy nauczyciela – opiekuna, terminów konsultacji oraz realizowanych treści nauczania. Pismem z dnia [...].11.2011 r. Dyrektor szkoły powołując przepisy prawne obowiązujące w zakresie realizowania indywidualnego toku nauki oraz warunków klasyfikowania i oceniania ucznia, stwierdził, że żądania Skarżącego dotyczące 2-3 godzin języka angielskiego są nieuzasadnione.

fot. sepy - Fotolia.com

Indywidualny tok nauczania dziecka – decyzja rodzica?

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.z 2004 r., nr 256 poz. 2572), dyrektor szkoły, m.in. na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno – pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna.


Od tego pisma S. C. złożył odwołanie za pośrednictwem Dyrektora szkoły w dniu [...] listopada 2011 r. (data wpływu do organu), nazywając pismo z dnia [...] listopada 2011 r. decyzją. W uzasadnieniu argumentował, iż pismem z dnia [...] listopada 2011 r. Dyrektor szkoły zmienił „decyzję” zezwalającą uczniowi M. C. na indywidualny tok nauki z języka angielskiego mimo, iż nie zostało wszczęte żadne postępowanie w sprawie zmiany decyzji, a rodzic nie wyraził zgody na realizację indywidualnego toku nauki przez syna w formie innej, niż przez niego zaproponowana. Zarzucał także Dyrektorowi szkoły, że podaje on pozorną przyczynę uniemożliwiającą realizację toku nauki w formie zaproponowanej przez rodzica oraz, że skutkiem zachowania Dyrektora jest praktyczne nierealizowanie zajęć w ramach indywidualnego toku nauki. Pismem z dnia [...].11.2011 r. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr [...] w Z. przekazał P. Kuratorowi Oświaty odwołanie Skarżącego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku zważył co następuje.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.z 2004 r., nr 256 poz. 2572), dyrektor szkoły, m.in. na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno – pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna.

Zwrot „może zezwolić” oznacza uznaniowość decyzji. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. W trybie delegacji ustawowej – art. 66 ust. 2 zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19.12.2002 r. (Dz.U. nr 3, poz. 28), które normuje warunki i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki.

Z powyższego rozporządzenia wynika:

§ 8 „Dyrektor szkoły po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków”,
§ 9 ” Uczeń realizujący indywidualny tok nauki musi uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie”.

W/w rozporządzenie nie zawiera obowiązku prowadzenia indywidualnych zajęć z uczniem w określonej ilości godzin, jak też nie umożliwia rodzicowi, składającemu wniosek w trybie § 4 ust. 2 narzucenia warunków, na jakich ma być prowadzone indywidualne nauczanie z jego dzieckiem.

Odnosząc powyższe do sprawy niniejszej stwierdzić należy, że S. C. uzyskał zgodę, wyrażoną pismem z dnia [...].09.2011 r. Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr [...] w Z. na indywidualny tok nauki syna Michała według indywidualnego programu nauki języka angielskiego w latach szkolnych 2011/2012 i 2012/ 2013.

W piśmie wyrażającym zgodę, Dyrektor przywołał § 9 i § 11 rozporządzenia oraz załączył indywidualny program nauczania.

Skoro zgoda została udzielona, to organ nie musiał jej wyrażać w formie decyzji administracyjnej. W myśl art. 66 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, tylko odmowa wymaga formy decyzji administracyjnej i tylko w przypadku odmowy stronie służy odwołanie na ogólnych zasadach, wyrażonych w Kodeksie postępowania administracyjnego (art. 127 kpa).

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: