eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesu › Pliki cookies - zmiany dla sklepów i serwisów internetowych

Pliki cookies - zmiany dla sklepów i serwisów internetowych

2013-03-22 12:18

Pliki cookies - zmiany dla sklepów i serwisów internetowych

Cookies przechowują informacje związane z przeglądaną stroną www © Sergey Nivens - Fotolia.com

Od 22 marca 2013 roku zaczyna obowiązywać nowe prawo dotyczące prywatności w Internecie. Najwięcej zmian dotyczy tzw. plików cookies. Znowelizowane regulacje dostosują polskie przepisy do wymogów UE. Wymagają też wprowadzenia zmian w regulaminach lub w polityce prywatności e-sklepów i serwisów internetowych. Za ewentualne opóźnienia grożą przedsiębiorcom dotkliwe kary w wysokości nawet 3 proc. przychodów za zeszły rok - informuje RzetelnyRegulamin.pl.

Przeczytaj także: Pliki cookies w e-commerce. Jak ich używać, aby były zgodne z prawem?

Od 22 marca 2013 r. ulegnie skróceniu czas „życia” tzw. ciasteczek, czyli plików, które zapisują informacje o poczynaniach użytkowników Internetu. Do tej pory mogły być przechowywana w komputerze użytkownika nawet przez 24 miesiące. Teraz czas ich „życia” zostanie skrócony do roku. Wprowadzony zostanie również obowiązek informowania o wykorzystaniu ciasteczek przez serwis lub sklep internetowy. Niestety nowe zapisy są trudne w interpretacji, zwłaszcza jeśli chodzi o konieczność powiadamiania o instalacji plików cookies. Ustawa wymaga, by użytkownik mógł wyrazić na to zgodę jeszcze przed odwiedzeniem serwisu. Z praktycznego punktu widzenia jest to niemożliwe, bez utrudnienia korzystania z zasobów strony internetowej. Pliki cookies są przekazywane użytkownikowi jako jedne z pierwszych, tuż po wywołaniu serwisu www. Co więcej, nie można tego kontrolować z poziomu kodu programistycznego. – Zgodnie z nowymi przepisami usługodawca (e-sklep lub serwis internetowy) będzie musiał poinformować o sposobie oraz celu, w jakim przetwarza pozyskane dane. Zakazane będzie natomiast wprowadzanie jakichkolwiek zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym użytkownika lub jego oprogramowaniu za pomocą ciasteczek – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Konieczne będzie też przekazanie informacji o sposobie złożenia sprzeciwu przeciwko gromadzeniu takich danych przez serwis internetowy. Sam użytkownik nie będzie natomiast musiał wyrażać zgody na wykorzystanie ciasteczek za każdym razem, gdy odwiedzi nową stronę. Wystarczy tylko, że raz zaznaczy taką opcję w ustawieniach swojej przeglądarki.

fot. Sergey Nivens - Fotolia.com

Cookies przechowują informacje związane z przeglądaną stroną www

Od 22 marca 2013 r. ulegnie skróceniu czas „życia” tzw. ciasteczek, czyli plików, które zapisują informacje o poczynaniach użytkowników Internetu. Do tej pory mogły być przechowywana w komputerze użytkownika nawet przez 24 miesiące. Teraz czas ich „życia” zostanie skrócony do roku.


Kontrowersje wokół ciasteczek

Ciasteczka to niewielkie pliki tekstowe, które przechowują różne informacje i parametry związane z przeglądaną stroną internetową. Mogą np. gromadzić dane na temat logowania, częstotliwości wizyt w danym serwisie, liczby odwiedzonych stron, ogólnego czasu spędzonego na każdej z nich, itp. Zdecydowana większość z nich wnosi dużo korzyści i ułatwień dla osób korzystających ze stron internetowych. Dzięki nim witryna „zapamiętuje” preferencje internauty oraz może ułatwiać wypełnianie wszelkiego rodzaju formularzy. Pliki cookies pozwalają na korzystanie z treści multimedialnych na stronach internetowych, a także integrację m.in. z serwisami społecznościowymi. Zdarzają się jednak ciasteczka, śledzące poczynania użytkownika w sieci – Często informacje w nich zawarte są tak szczegółowe, że można na ich podstawie przeprowadzić analizę behawioralną i wyciągnąć konkretne wnioski na temat zachowań użytkowników. To natomiast budzi duże wątpliwości obrońców prywatności w sieci – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Pliki cookies są szczególnie cenne dla reklamodawców oraz sieci reklamowych, gdyż pozwalają na wyświetlanie użytkownikowi tylko tych reklam, które będą zbieżne z jego zainteresowaniami. Możliwe jest np. określenie maksymalnej liczby odsłon tego samego banneru jednemu internaucie. Dzięki temu reklamodawca zyskuje pewność, że jego kampanię zobaczy więcej osób, a użytkownik nie będzie czuł się przez nią przytłoczony.

Nowe przepisy – nowy problem

Zmiany, które zaczynają obowiązywać już od piątku 22.03.br budzą wiele kontrowersji i wątpliwości. Ich głównym celem ma być ochrona prywatności oraz edukacja użytkowników z zakresu bardziej świadomego korzystania ze swoich praw w Internecie. Niestety nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, a zwłaszcza art. 173., sprawia wiele trudności, gdyż nie precyzuje w zrozumiały sposób obowiązków dostawców usług elektronicznych (właścicieli e-sklepów i serwisów internetowych). Taka niejednoznaczność powoduje, że problemy z właściwym rozumieniem nowych zapisów mają nawet specjaliści od prawa telekomunikacyjnego, nie mówiąc już o zwykłych użytkownikach. Zmiany w założeniu mają ujednolić prawodawstwo w całej Unii Europejskiej, to natomiast powinno ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisów internetowych we wszystkich krajach Wspólnoty.

Założenia znowelizowanego prawa telekomunikacyjnego miały pomóc użytkownikom bardziej świadomie podejmować decyzje na temat danych, które udostępniają serwisom i sklepom internetowym. W praktyce okazuje się, że mogą jeszcze długo z tego prawa nie skorzystać, gdyż już teraz wiadomo, że wielu usługodawców będzie miało duże trudności z implementacją nowych wymagań.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: