eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Jak otworzyć sklep spożywczy?

Jak otworzyć sklep spożywczy?

2013-03-24 00:15

Jak otworzyć sklep spożywczy?

Jak otworzyć sklep spożywczy? © adisa - Fotolia.com

Lokalne sklepy osiedlowe, są często alternatywą dla dużych marketów. Mimo, że są nieco droższe, można w nich znaleźć zarówno produkty codziennego użytku jak i te „ekologiczne” oraz z wyższej półki. Często na taką formę działalności decydują się cudzoziemcy, którzy w ten sposób sprzedają i promują swoje rodzime produkty i przysmaki. Praktyka pokazuje, że niejednokrotnie sukces pierwszego sklepu czy punktu szybko przeobraża się w ekskluzywny biznes sieciowy. Bazując na zdobytej praktyce przy otwieraniu pierwszego sklepu oraz ciesząc się renomą i uznaniem w jednym miejscu, przedsiębiorcy niejednokrotnie idąc za ciosem otwierają swoje kolejne sklepy. Mając tym samym dobry produkt, pomysł na biznes i dużo motywacji można w perspektywie kilku do kilkunastu miesięcy stworzyć swoją własną mini sieć. Jej wielkość i zasięg to już tylko kwestia zapału i rozmachu przedsiębiorcy.

Przeczytaj także: Spółka z o.o. zakładana w 24h

Pierwsza rzeczą, z którą mierzą się przedsiębiorcy chcąc założyć zwykły sklep jest szereg formalności, które należy spełnić.

Forma prawna

Przed rejestracją działalności należy dokonać wyboru jej formy prawnej oraz formy opodatkowania. Działalność może być prowadzona jednoosobowo, w formie spółki osobowej, najczęściej najczęściej sp.j. lub kapitałowej, gdzie najbardziej popularną jest spółka z o. o. Formy opodatkowania dotyczą zasad ogólnych (skala podatkowa, stawka liniowa) lub opodatkowania w formach zryczałtowanych (ryczałt ewidencjonowany, karta podatkowa).

Na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej rejestracja firmy odbywa się w tzw. „jednym okienku”. Osoba fizyczna zamierzająca założyć własną działalność gospodarczą zobowiązana jest do wypełnienia zintegrowanego wniosku o wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej EDG-1 i złożenia go we właściwym dla swojego zamieszkania Urzędzie Gminy lub Miasta. Osoba prawna natomiast, składa zintegrowany wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego. Oba wnioski zawierają zgłoszenie REGON, zgłoszenie identyfikacyjnym NIP, oraz zgłoszenie płatnika składek ZUS. Jeżeli miejsce stałego pobytu/siedziby znajduje się poza terytorium RP, właściwość miejscową gminy dla celów ewidencyjnych określa się według głównego miejsca wykonywania tej działalności na terytorium Polski.

Od stycznia 2012 możliwe jest również założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością drogą elektroniczną. W tym celu należy założyć konto na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości (https://ems.ms.gov.pl) i przygotować następujące dane:
  • do umowy spółki, która zostanie wygenerowana według wzoru zawartego w rozporządzeniu;
  • dane właściwego sądu rejestrowego zgodnego z siedzibą spółki
  • informacje o wspólnikach
  • listę stawających
  • listę oddziałów
  • dane osobowych członków zarządu i/lub rady nadzorczej
Umowa spółki podpisywana jest za pomocą tzw. podpisu elektronicznego, czyli danych które pozwalają na identyfikację osoby składającej tego rodzaju podpis.

W przypadku elektronicznej rejestracji nie ma zastosowania zasada jednego okienka. W związku z tym zarząd spółki jest zobowiązany do dokonania odrębnego zgłoszenia do KRS, GUS i ZUS.

Oczywiście, w zależności od skali przedsięwzięcia, do rozważenia pozostają także inne formy prowadzenia działalności na terenie Polski. Poważnie należy rozważyć wybór spółki kapitałowej jako bazy do dalszego wzrostu sieciowego.

W zależności od strategii rozwoju, kolejne sklepy otwierać można także w oparciu o franczyzę, gdzie odpowiedzialność za dany sklep przenosi się na franczyzobiorcę.

Rozpoczynając jednak od własnego sklepu pod uwagę należy wziąć szereg uwarunkowań administracyjno-prawnych, zmierzyć się z wieloma urzędami i przejść przez szereg procedur prowadzących do upragnionego sukcesu.

fot. adisa - Fotolia.com

Jak otworzyć sklep spożywczy?

W zakresie zbadania warunków lokalowych u przedsiębiorcy planującego prowadzenie sprzedaży artykułów spożywczych najważniejszym organem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna.


Inspekcja sanitarna

W zakresie zbadania warunków lokalowych u przedsiębiorcy planującego prowadzenie sprzedaży artykułów spożywczych najważniejszym organem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS, zwyczajowa nazwa: Sanepid). Powołana w celu ochrony zdrowia przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych zajmuje się nadzorem nad warunkami higieny środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, warunkami zdrowotnymi żywności i żywienia itd. Sanepid sprawuje zapobiegawczy i bieżący nadzór sanitarny a także prowadzi działalność oświatowo-zdrowotną. Szerokie kompetencje Senapidu uregulowane zostały w Ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i dotyczą między innymi uzgadniania dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, uczestniczenia w dopuszczeniu do użytku różnych obiektów, kontroli przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne, zdrowotne itp. Na podstawie przepisów lokal stanowiący miejsce prowadzenia działalności należy zgłosić do Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej (Sanepid) w celu wydania opinii.

Projekt powinien zawierać dokładny opis zakresu działania, uzależniony od możliwości lokalowych (inwentaryzacja wraz z opisem technologicznym, plany architektoniczne pomieszczenia, udostępnienie do wglądu danych dotyczących pomieszczenia: powierzchnia, wysokość, liczba okien, dostęp do wody itp.). Po zaopiniowaniu projektu można przystąpić do prac budowlanych lub adaptacyjnych.

Najpóźniej do 14 dni po zakończeniu prac zgodnie z projektem a przed planowanym uruchomieniem działalności, osoba upoważniona powinna złożyć wniosek - do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego – o zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru. Wtedy przedstawiciele właściwej dla danego terenu stacji sanitarno-epidemiologicznej dokonują odbioru lokalu w celu wydania przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego decyzji zatwierdzającej obiekt.

Zezwolenia, koncesje

Przed rozpoczęciem sprzedaży niektórych artykułów wymagane jest uzyskanie pozwolenia. Szczególne rodzaje zezwoleń przewidziane są dla napojów alkoholowych:
  • na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych - udzielane są przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
  • na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych do 18% - udzielane są przez marszałka województwa,
  • na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych powyżej 18% - udzielane są przez Ministra Gospodarki.

Przydatne linki:
- Własna firma


Jednostką odpowiedzialną za wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną dla Warszawy jest burmistrz dzielnicy, który udziela zezwolenia w terminie do 1 miesiąca. Zezwolenie wydaje się, gdy usytuowanie punktu sprzedaży jest zgodne z zapisami uchwały Rady Miasta Stołecznego Warszawy i Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz gdy punkt sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) mieści się w limicie ustalonym przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy. Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony. Jednym z warunków sprzedaży napojów alkoholowych jest posiadanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia. Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym, objętym zezwoleniem i ustalana jest na podstawie uchwały Rady Miasta. Należy pamiętać, że do wniosku dołączamy: zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z KRS, dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym oraz decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Borowka11 / 2016-08-26 18:28:03

    Prowadzę ten biznes szósty rok i dopiero od dwóch lat wiem, że to był dobry pomysł. Ale początki były bardzo trudne. Czasem zrobisz wszystko dobrze, a i tak nie idzie. Warto zainwestować w dobry sprzęt z dobrym serwisem, żeby potem nie wydawać na to kupy pieniędzy, np. urządzenia etykietujące do towarów, ja korzystam z tego (http://www.promarkserwis.net.pl/etykietowanie.php) i jestem mega zadowolony. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Jaro-wyposazenie / 2016-10-17 15:41:24

    Gorąco polecam tą firmę
    http://www.jaro.home.pl/
    Firma mieści się w Warszawie ale działa w całym kraju. Współpracuje z wieloma producentami więc każdy znajdzie coś dla siebie.
    Pozdrawiam odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: