eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Obniżenie wymiaru czasu pracy na wniosek pracownika

Obniżenie wymiaru czasu pracy na wniosek pracownika

2013-02-28 00:22

Obniżenie wymiaru czasu pracy na wniosek pracownika

Czas pracy © Nmedia - Fotolia.com

W aktach osobowych pracownika musi się znaleźć pismo pracownika wnioskującego o obniżenie wymiaru czasu jego pracy. Jeżeli pracownik ma prawo do urlopu wychowawczego, może bowiem złożyć do pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie wymiaru jego czasu pracy. Obniżenie to nie może być niższe niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy. Pracodawca nie może odmówić uwzględnienia wniosku pracownika.

Przeczytaj także: Wymiar czasu pracy w 2013 r.

Pracodawca ma obowiązek obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika do wymiaru wskazanego we wniosku, np. 2/3, 3/4 lub 3/5 etatu, nie musi natomiast uwzględnić wniosku pracownika o obniżenie wymiaru czasu pracy poniżej 1/2 etatu, np. do 1/4 etatu.

Przykład:
Pracownik złożył do pracodawcy wniosek o obniżenie wymiaru jego czasu do 2/3 etatu przez okres 1 roku. Po roku złożył kolejny wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy na kolejny rok. Artykuł 1867 kp nie zawiera ograniczenia liczby wniosków w sprawie obniżenia wymiaru czasu pracy, które pracownik może złożyć. Oznacza to, że w okresie urlopu wychowawczego możliwe jest złożenie większej liczby takich wniosków.

fot. Nmedia - Fotolia.com

Czas pracy

Pracodawca ma obowiązek obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika do wymiaru wskazanego we wniosku, np. 2/3, 3/4 lub 3/5 etatu, nie musi natomiast uwzględnić wniosku pracownika o obniżenie wymiaru czasu pracy poniżej 1/2 etatu, np. do 1/4 etatu.


Z obniżonego wymiaru czasu pracy pracownik może korzystać tylko w okresie, w którym ma prawo korzystania z urlopu wychowawczego. Pracownik może złożyć wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy zarówno w przypadku opieki nad dzieckiem do lat 4, jak i do ukończenia przez dziecko 18 lat, jeżeli jest ono niepełnosprawne. Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, z uprawnienia do obniżenia wymiaru czasu pracy może korzystać tylko jedno z nich.

Przydatne linki:
- Kodeks pracy


Pracownik powinien złożyć wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy w formie pisemnej, co oznacza, że pracodawca ma prawo nie uwzględnić wniosku złożonego w innej formie.

Podstawa prawna:
  • Art. 1867 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
  • § 6 ust. 2 pkt 2 lit. ha § 6 ust. 2 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. nr 62, poz. 286 ze zm.).


Płace w firmie pomogą ci uniknąć pomyłek w rozliczeniach płacowych dzięki poradom ekspertów, które odpowiadają prawie na wszystkie pytania związane z rozliczaniem wynagrodzeń i nowymi przepisami.

oprac. : Aneta Mościcka / Płace w firmie Płace w firmie

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: