Zatrudnienie cudzoziemca krok po kroku
2013-02-07 10:32
Pracownicy © FotolEdhar - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zatrudnienie cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Krok 1. Zasięgnij informacji w urzędzie wojewódzkimW związku z tymi różnicami pierwszym krokiem, jaki powinien wykonać pracodawca zamierzający zatrudnić obcokrajowca, jest zasięgnięcie informacji we właściwym urzędzie wojewódzkim na temat procedury uzyskania zezwolenia na terenie danego województwa. Procedury te określają wymagane dokumenty oraz czy na proponowane stanowisko do wniosku należy załączyć opinię starosty. Gdy opinia taka jest konieczna, powinno nastąpić zgłoszenie krajowej oferty pracy dotyczącej stanowiska, na którym zatrudniony ma zostać cudzoziemiec do powiatowego urzędu pracy właściwego pod względem siedziby, miejsca zamieszkania lub zameldowania pracodawcy.
Krok 2. Urząd pracy wydaje informację o możliwości zatrudnienia obcokrajowca
Na postawie zgłoszonej oferty urząd pracy wydaje informację o możliwości lub braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy na lokalnym rynku pracy. Aby zatem móc poczynić dalsze kroki w celu uzyskania zezwolenia na pracę dla cudzoziemca, opinia ta powinna zawierać informację, że na proponowane stanowisko nie ma kandydata posiadającego obywatelstwo polskie. W przeciwnym razie na tym etapie procedury pracodawca traci możliwość uzyskania zezwolenia na pracę.
Krok 3. Dokonanie opłaty za wniosek
Po uzyskaniu opinii starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawca powinien dokonać opłaty za wniosek.
Krok 4. Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia
Następnie należy udać się do właściwego pod względem siedziby, miejsca zamieszkania lub zameldowania urzędu wojewódzkiego, gdzie składa się wniosek o wydanie zezwolenia na pracę wraz z wymaganymi załącznikami oraz dokumentami.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami termin rozpatrzenia sprawy nie powinien przekroczyć 30 dni, a w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego – dwóch miesięcy. Dopuszczalne jest przesłanie wniosku oraz pozostałych dokumentów za pośrednictwem poczty, wtedy termin wydania zezwolenia wydłuża się. W sytuacji gdy do wniosku nie zostały załączone wszystkie niezbędne do wydania zezwolenia dokumenty, należy spodziewać się wezwania do uzupełnienia brakującej dokumentacji.
fot. mat. prasowe
Etapy rejestracji zezwolenie na pracę
Niekiedy pracodawca wraz przyszłym pracownikiem w trakcie trwania procedury wzywani są do zgłoszenia się w siedzibie urzędu w celu złożenia wyjaśnień. Sytuacja ta nie zdarza się jednak często i ma miejsce tylko w przypadku spraw skomplikowanych. W zależności od organizacji pracy danego urzędu termin odbioru decyzji o wydaniu zezwolenia na pracę wyznaczany jest z góry podczas składania wniosku lub pracodawca informowany jest o nim za pośrednictwem poczty. W dniu wyznaczonym przez urząd wnioskodawca powinien zgłosić się po odbiór zezwolenia lub na jego wniosek jest ono przesyłane drogą pocztową na wskazany adres.
fot. FotolEdhar - Fotolia.com
Pracownicy
Uwaga!
Dopiero po otrzymaniu zezwolenia pracodawca ma prawo podpisać z pracownikiem umowę. Podkreślić należy, że umowa ta powinna być zawarta na warunkach wskazanych w zezwoleniu. Niedopuszczalne jest zatem zatrudnienie pracownika na warunkach gorszych niż te wskazane w dokumencie zezwolenia, na przykład zawarcie umowy- zlecenia bądź umowy o dzieło zamiast umowy o pracę, zatrudnienie pracownika na mniejszą część etatu lub za wynagrodzeniem niższym niż wskazane w zezwoleniu.
Wyżej opisany schemat postępowania jest jedną z dwóch możliwości uzyskania zezwolenia na pracę. Druga procedura jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, gdyż w większości zawodów wymaga się jednak uzyskania informacji starosty. Ma ona swoje zalety, tj. brak obowiązku przeprowadzenia testu rynku pracy. Ma ona również wady. Przede wszystkim możliwość ta dotyczy jedynie obywateli Republiki Białoruś, Gruzji, Mołdowy, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy zatrudnionych w oparciu o oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy, którzy przepracowali u danego pracodawcy minimum 3 pełne miesiące i mają opłacane składki na ubezpieczenie zdrowotne. Procedura jest podobna jak w pierwszym przypadku z tą różnicą, że zamiast opinii starosty wraz z wnioskiem należy złożyć ww. oświadczenie, zawartą na jego podstawie umowę oraz deklarację ZUS RMUA (do pobrania: druk RMUA) lub dowód uiszczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne za 3 ostatnie miesiące. Oryginały wszystkich dokumentów okazujemy do wglądu podczas składania wniosku.
fot. mat. prasowe
Praktyka zatrudniania cudzoziemców
oprac. : Magda Ciara / Wydawnictwo C.H. Beck
Przeczytaj także
-
Zatrudnianie cudzoziemców: jest zgoda, nie ma pracownika
-
Zatrudnianie cudzoziemców: 5 typów zezwoleń
-
Jak zgodnie z prawem zatrudnić obcokrajowca?
-
Pozwolenie na pracę dla cudzoziemców
-
Nawet po jednodniowym wyjeździe z Polski pobyt pracownika z Ukrainy może być nielegalny
-
Zatrudnianie cudzoziemców: 5 zmian w prawie, których potrzebuje rynek pracy
-
Ustawa o cudzoziemcach: co zmieni nowelizacja?
-
Minimalne wynagrodzenie dla cudzoziemca za niepełny wymiar pracy po zmianie przepisów?
-
Rozliczenie pracy obcokrajowca. PIT-11 z numerem PESEL czy bez?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)