eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Prawa konsumenta w UE - case studies

Prawa konsumenta w UE - case studies

2005-05-19 11:56

Przeczytaj także: Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź


III. Usługi turystyczne

1. Czy na pewno wygrałeś wycieczkę ?

W sierpniu 2003 r. otrzymałem od Spółki K.W. wiadomość tekstową (SMSa), że wygrałem jednotygodniowy pobyt w luksusowych ośrodkach wakacyjnych w kraju i za granicą dla dwóch osób. W trakcie rozmowy telefonicznej z konsultantami firmy ustalono warunki finansowe oraz termin dostarczenia "certyfikatu zapewniającego pobyt w ośrodkach wakacyjnych"; nie wspomniano mi o wymaganiach wiekowych. W dniu 19 sierpnia 2003 r. odebrałem na poczcie przesyłkę, tj. certyfikat i wpłaciłem kwotę 315 zł (pierwsza rata). Po zapoznaniu się z treścią certyfikatu stwierdziłem, że nie mogę skorzystać z pobytu, ponieważ nie spełniam warunku dotyczącego wieku - nie mniej niż 30 lat, ale nie więcej 60 lat. Mając to na uwadze, odstąpiłem od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia i zażądałem zwrotu uiszczonej kwoty. Spółka uznała oświadczenie o odstąpieniu za skuteczne i stwierdziła, że kwota 315 zł zostanie pomniejszona o część kosztów marketingowych, kosztów związanych z zawarciem umowy i wydaniem certyfikatu w wysokości 200 zł.

Umowa zawarta między konsumentem a spółką jest umową zawartą na odległość w rozumieniu ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU Nr 22, poz. 271 z 2000 r. z późn. zm.). Do zawarcia umowy doszło bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środka porozumiewania się na odległość, tj. telefonu. Istotne warunki umowy, takie jak: cena, okres ważności certyfikatu, konsument ustalił telefonicznie z konsultantami firmy. Certyfikat, doręczony za pośrednictwem poczty, stanowi jedynie pisemne potwierdzenie zawartego przez telefon kontraktu. Zgodnie z art. 7 cyt. ustawy konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, w terminie 10 dni, licząc od dnia zawarcia umowy. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy(odstępne). Niedopuszczalne jest wprowadzanie do umów innych klauzul ograniczających uprawnienie konsumenta, o podobnym celu co odstępne ( np. koszty manipulacyjne, kara umowna, przedpłata gwarancyjna, koszty zawarcia umowy ).W razie odstąpienia od umowy na podstawie niniejszej ustawy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Federacja Konsumentów w niniejszej sprawie wniosła pozew na rzecz Konsumenta. Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi podzielił stanowisko FK uznając, że K.W. nie miał prawa potrącać jakiejkolwiek kwoty i jest zobowiązany do zwrotu Konsumentowi wpłaconej kwoty wraz z odsetkami.

2. Zmiana ceny przed rozpoczęciem wycieczki.

Zawarłem w dniu 10.04.2005 r. umowę z biurem podróży na wyjazd do Egiptu w terminie 16 - 23.06.05 r. Po kilku dniach biuro zażądało dopłaty do przelotu w wysokości 100 zł, motywując to podwyżką cen paliw o 25 %. Czy mogę odstąpić od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych ?

Generalna zasada jest taka, że cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. W pewnych wyjątkowych sytuacjach ustawa o usługach turystycznych (art. 17) dopuszcza możliwość podwyższenia ceny. Jednakże w takim przypadku umowa zawarta z klientem musi wyraźnie przewidywać możliwość podwyższenia ceny, a ponadto organizator turystyki musi udokumentować wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:

1) wzrostu kosztów transportu ,
2) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
3) wzrostu kursów walut.

W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona z jakichkolwiek powodów.
Reasumując: konsument w tym przypadku nie może odstąpić od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych, ponieważ cena wycieczki uległa podwyżce z powodu wzrostu kosztów transportu. Konsument miałby prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia konsekwencji finansowych na podst. art. 14 ust.5 ustawy o usługach turystycznych (DzU nr 223, poz.2268 z 2004 r. - tekst jednolity), gdyby biuro podróży podwyższyło cenę imprezy z innych przyczyn niż wymienione wyżej w pkt 1 - 3.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: