eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Wspólne ubieganie się o zamówienia publiczne

Wspólne ubieganie się o zamówienia publiczne

2012-12-28 00:05

Wspólne ubieganie się o zamówienia publiczne

Budowa drogi © CandyBox Images - Fotolia.com

Podstawą prawną wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego jest w szczególności art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 113, Poz. 759 z późń. zm.- dalej "PZP"), zgodnie z którym "Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia." Zważywszy, iż dopuszczalność wspólnego ubiegania się przez wykonawców o udzielenie zamówienia publicznego wynika wprost z przepisów prawa nie jest w tym zakresie wymagana jakakolwiek zgoda zamawiającego, w szczególności wyrażona w treści SIWZ.

Przeczytaj także: Procedury udzielania zamówień publicznych

Instytucję wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego należy odróżnić od instytucji polegania na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów zgodnie z art. 26 ust. 2 b PZP.

Jakkolwiek obie te instytucje służą z reguły osiągnięciu tego samego skutku tj. spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, to wyłącznie wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego wiąże się z solidarną odpowiedzialnością wykonawców względem zamawiającego za należyte wykonanie zamówienia publicznego.

Zgodnie z art. 141 PZP „Wykonawcy, o których mowa w art. 23 ust. 1, ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy.”

Należy jednakże podkreślić, że solidarna odpowiedzialność wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, wynikająca z art. 141 PZP, występuje jedynie w relacji wobec zamawiającego, ale nie będzie miała zastosowania np. w stosunku do podwykonawców poszczególnych wykonawców.

W praktyce obrotu przyjęło się określenie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego jako konsorcjum. Współpraca w ramach konsorcjum winna być co do zasady uregulowana w formie stosownej pisemnej umowy, regulującej w szczególności podział obowiązków i wynagrodzenia przez partnerów, zasady rozwiązywania sporów, zasady reprezentacji przed zamawiającym.

fot. CandyBox Images - Fotolia.com

Budowa drogi

Solidarna odpowiedzialność wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, wynikająca z art. 141 PZP, występuje jedynie w relacji wobec zamawiającego, ale nie będzie miała zastosowania np. w stosunku do podwykonawców poszczególnych wykonawców.


Zgodnie z art. 23 ust. 2 PZP wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego są zobowiązani ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Najczęściej pełnomocnikiem takim jest jeden z wykonawców, który zazwyczaj zgodnie z umową konsorcjum jest także liderem konsorcjum, uprawnionym do kontaktów z zamawiającym i rozliczania wykonanych w ramach konsorcjum prac.

Jak wskazano w art. 23 ust. 4 PZP zamawiający, jeżeli oferta wykonawców została wybrana, może żądać przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego umowy regulującej współpracę tych wykonawców. A contrario zatem przed wyborem oferty zamawiający nie może żądać przedstawienia mu umowy konsorcjum.

W zakresie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 PZP, ocena ich spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego będzie z reguły dokonywana łącznie. Pewnych wyjątków można dopatrzyć w odniesieniu do warunków wskazanych w art. 22 ust. 1 pkt 1 i 4 PZP tj. odpowiednio posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania oraz sytuacji ekonomicznej i finansowej. W szczególności, w przypadku gdy wykonanie zamówienia wymaga na każdym jego etapie dysponowania wymaganymi przez prawo uprawnieniami to posiadanie takich uprawnień winno być wymagane od każdego członka konsorcjum, podobnie np. zaistnienie przesłanek upadłości jednego z członków konsorcjum nie może być sanowane przez dobrą sytuację finansową drugiego.

W odniesieniu do warunków wykluczenia wykonawców z postępowania, o których mowa w art. 24 PZP, żadnego z członków konsorcjum nie mogą dotyczyć przesłanki wykluczenia.

Pewnym ułatwieniem dla wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego jest z kolei, utrwalona w orzecznictwie, możliwość wniesienie wadium przez jednego z partnerów konsorcjum także w formie gwarancji bankowej czy ubezpieczeniowej lub poręczenia, wystawionych tylko na tego wykonawcę.

Podsumowując wskazać należy, że wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawców niewątpliwie m. in. pozwala także mniejszym czy średnim wykonawcom na realizację dużych zamówień publicznych, pozwalając każdemu z nich na zdobycie referencji przydatnych w kolejnych postępowaniach. Jednocześnie wykonawcy, szczególnie ci niezainteresowani referencjami, winni każdorazowo ocenić ryzyko związane z solidarną odpowiedzialnością wobec zamawiającego, wynikającą z art. 141 PZP.

Michał Mąka, prawnik w kancelarii w Krakowie

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: