eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

2012-10-08 09:38

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Co oznaczają gwiazdki hotelowe? © Scanrail - Fotolia.com

Gwiazdka gwiazdce nierówna, to stwierdzenie słyszy się nie raz od osób, zatrzymujących się w hotelach. Niezależnie od tego, jak duże są różnice w standardzie obiektów w poszczególnych krajach, system "gwiazdek" sprawdza się i pomaga klientowi postawić oczekiwania na odpowiednim poziomie. A gdy komfort danego hotelu nie będzie wystarczająco wysoki, wówczas domagać się swoich praw. Czy są organizacje, które pomagają gościom nieusatysfakcjonowanym po pobycie? Internetowe Centrum Podróży eSKY.pl podpowiada, na co zwracać uwagę przy wyborze standardu hotelu i gdzie udać się po pomoc, gdy okaże się, że warunki w nim są inne niż klient zakładał.

Przeczytaj także: Wakacje 2013: zakwaterowanie

Skąd pomysł, by liczba gwiazdek symbolizowała standard hoteli? Jest to klasyfikacja stworzona przez Anglików i stosowana pierwotnie do oceny brandy – im więcej gwiazdek tym lepszy smak trunku. Jak to się stało, że z biegiem lat oznaczenie to rozpowszechniło się i przyjęły je również obiekty noclegowe? Nie wiadomo. Fakt, że obecnie, z różnym skutkiem, stosuje je cały świat.

Analizę systemu gwiazdkowego najlepiej zacząć od rynku polskiego. Przez wiele lat w tym temacie panowała zupełna samowola, ale Ustawa o Usługach Turystycznych, która weszła w życie w 1997 roku zakończyła ten proceder. Od tamtej pory użycie słowa „hotel” nakłada na jego właściciela konieczność spełnienia ściśle określonych warunków dotyczących wielkości pokojów, wyposażenia, usług podstawowych, usług dodatkowych. Rozporządzenie dotyczące tego, jakie wymagania stawiane są obiektom hotelarskim poszczególnych kategorii zostało wydane przez Ministra Turystyki i Sportu. Natomiast jednostką odpowiedzialną za zaszeregowanie hoteli do poszczególnych kategorii jest marszałek województwa.

- Jeżeli klient ma wrażenie, że dany obiekt posiada niższy standard niż oficjalnie komunikuje i fakt ten wpływa znacząco na komfort pobytu, może zgłosić to do odpowiednich organów. Radzę, by zacząć od wypunktowania dyrekcji hotelu wszystkich braków, najlepiej w oparciu o Rozporządzenie wydane przez Ministra, takie zachowanie może być skuteczne i pozwolić na osiągnięcie kompromisu i np. uzyskanie lepszego pokoju czy zniżki – wyjaśnia Piotr Woś z eSKY.pl – Ostatecznością, i narażeniem się na biurokrację, może być zgłoszenie hotelowych braków do marszałka województwa i prośba o kontrolę obiektu i zweryfikowanie jego standardów. Której drogi byśmy nie wybrali, istotne jest to, że polskie prawo umożliwia dochodzenie swoich racji w sytuacji, gdy obiekt odbiega od standardów.

fot. Scanrail - Fotolia.com

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Jeżeli klient ma wrażenie, że dany obiekt posiada niższy standard niż oficjalnie komunikuje i fakt ten wpływa znacząco na komfort pobytu, może zgłosić to do odpowiednich organów

A jakie zasady obowiązują w innych państwach europejskich? Niestety nie są one jednolite w poszczególnych krajach, choć w 2009 została powołana do życia inicjatywa nosząca nazwę Hotelars Union, w ramach której stowarzyszenia hotelarskie z takich państw jak Austria, Czechy, Niemcy, Węgry, Holandia, Szwecja i Szwajcaria, a potem również Estonia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, połączyły swoje siły, by stworzyć jedną wspólną – gwiazdkową – klasyfikację hoteli i poprawić kondycję branży hotelarskiej. Poza wytycznymi, które musi spełniać dany obiekt, by należeć do określonej kategorii, stworzono też zasady pozwalające na kontrolowanie jakości w hotelach, dzięki czemu goście, którzy są niezadowoleni ze standardu bądź mają odczucie, że dany obiekt od niego odbiega mogą zgłosić swoje uwagi do jednostki kontrolnej Hotelars Union, a ta szybko zweryfikuje poziom jego usług.

- To bardzo istotne z perspektywy gościa hotelowego, ma on bowiem świadomość, że nad jego komfortem ktoś czuwa i nie ma możliwości, by hotelarz nie wywiązał się ze swoich obietnic, a obiekt był czterogwiazdkowy wyłącznie na zdjęciach umieszczonych na stronie internetowej czy kartach katalogu – mówi Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl/
Przeczytaj także: Hotele w Polsce w 2009 r. Hotele w Polsce w 2009 r.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: