eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Brak ewidencji czasu pracy a nadgodziny

Brak ewidencji czasu pracy a nadgodziny

2012-05-22 11:22

Brak ewidencji czasu pracy a nadgodziny

Nadgodziny © Digitalpress - Fotolia.com

Z samego faktu nieprowadzenia przez pracodawcę ewidencji czasu pracy nie można jeszcze domniemywać, że wiarygodna jest każda wersja czasu pracy przedstawiona przez pracownika.

Przeczytaj także: Limit godzin ponadwymiarowych niepełnoetatowca

Wyrok SN z2 czerwca 2010 r., II PK 369/09

Stan faktyczny: Krzysztof D., zatrudniony w spółce U., średnio pracował po 10-11 godzin dziennie. Samodzielnie prowadził też ewidencję swojego czasu pracy. Co tydzień pracownik sporządzał sprawozdanie i w tzw. "tygodniówce" referował ilość przepracowanych godzin. Na tej podstawie obliczano mu pensję, w tym za nadgodziny.

W 2002 r. Krzysztof D. przekazał część swych zadań innemu pracownikowi i od tego momentu pracodawca nie płacił mu już za nadgodziny. Pracownik uznał jednak, że nadal powinien dostawać dodatek z tytułu nadgodzin i poskarżył się do sądu pracy. Podnosił m.in., że spółka nie prowadziła ewidencji czasu pracy.

Uzasadnienie SN: Sąd Najwyższy nie uznał racji Krzysztofa D. Zaznaczył, że fakt nieprowadzenia przez pracodawcę ewidencji czasu pracy nie świadczy jeszcze o prawie pracownika do wynagrodzenia nadliczbowego. Ewidencja czasu pracy ma bowiem znaczenie tylko dla ustalenia rzeczywistej wersji czasu pracy pracownika. Jej brak nie oznacza jednak automatycznie, że wynagrodzenie pracownika ustalono nieprawidłowo.

Sąd Najwyższy podkreślił, że zaniechanie ewidencjonowania przez pracodawcę czasu pracy pracownika nie daje jeszcze podstaw do tego, by uznawać za wiarygodną każdą wersję czasu pracy przedstawioną przez pracownika. To zależy bowiem od wyników postępowania dowodowego.

fot. Digitalpress - Fotolia.com

Nadgodziny

Brak ewidencji czasu pracy a nadgodziny

Zastosuj w praktyce: Brak ewidencji czasu pracy, która powinna być prowadzona przez pracodawcę zgodnie z art. 149 § 1 Kodeksu pracy:
  • wcale nie przesądza o tym, że wynagrodzenie pracownika ustalone zostało nieprawidłowo,
  • nie daje podstaw do tego, by uznawać za wiarygodną każdą wersję czasu pracy przedstawioną przez pracownika.

Zaniechanie przez pracodawcę ewidencjonowania czasu pracy oznacza jedynie (poza odpowiedzialnością za wykroczenie), że - w razie sporu sądowego - pracodawca pozbawia się ważnego, ale nie jedynego dopuszczalnego, dowodu na ustalenie czasu pracy pracownika.

www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.

oprac. : KadryOnline KadryOnline

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: