eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Następca prawny firmy wystawi świadectwo pracy?

Następca prawny firmy wystawi świadectwo pracy?

2012-04-25 13:01

Następca prawny firmy wystawi świadectwo pracy?

Świadectwo pracy © Iurii Sokolov - Fotolia.com

Podstawowym dokumentem potwierdzającym wykonywanie prac w szczególnych warunkach jest "świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach". Powinno ono zawierać m.in. informację o całym okresie zatrudnienia oraz o okresie wykonywania pracy w szczególnych warunkach.

Przeczytaj także: Wydawanie świadectw pracy - zmiany do rozporządzenia

Pytanie: Nasza firma od 1994 r. jest następcą prawnym firmy budowlanej. Zgłosił się do mnie były pracownik z prośbą o ponowne, prawidłowe wystawienie świadectwa pracy, bowiem to, które otrzymał po zakończeniu stosunku pracy, nie potwierdza wykonywania przez niego pracy w szczególnych warunkach. Osoba ta zatrudniona była od 1 czerwca 1983 r. do 31 sierpnia 1996 r. Prace w szczególnych warunkach wykonywała w okresie od 1 kwietnia 1985 r. do 30 września 1993 r. na stanowisku maszynista maszyn drogowych. Praca ta była wykonywana przed przejęciem przez naszą firmę tych zakładów. Czy możemy zatem jako następca prawny wystawić taki żądany dokument i jak on powinien wyglądać, aby ZUS uwzględnił okres wykonywania pracy w szczególnych warunkach?

Odpowiedź: Z pytania wynika, że pracownik prace w szczególnych warunkach wykonywał przed przejęciem przez firmę zakładu budowlanego, jednak w zatrudnieniu pozostawał nadal do 1996 r. Po przejęciu w 1994 r. zakładów budowlanych firma stała się nowym pracodawcą dla tego pracownika. Dlatego też jest zobowiązana wystawić dla niego świadectwo pracy.

Podstawowym dokumentem potwierdzającym wykonywanie prac w szczególnych warunkach jest „świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach”. Powinno ono zawierać m.in. informację o całym okresie zatrudnienia oraz o okresie wykonywania pracy w szczególnych warunkach. Niezbędne jest także, aby zawierało rodzaj wykonywanej pracy włącznie ze wskazaniem konkretnego stanowiska, działu i pozycji wykazu rozporządzenia Rady Ministrów. Uprawnionymi do wystawiania świadectw wykonywania pracy w szczególnych warunkach byli i są ci pracodawcy, którzy stosowali i nadal stosują resortowe wykazy stanowisk pracy w szczególnych warunkach.

fot. Iurii Sokolov - Fotolia.com

Świadectwo pracy

Czy następca prawny firmy może wystawić świadectwo pracy?

Innym, samoistnym środkiem dowodowym potwierdzającym wykonywanie pracy w szczególnych warunkach jest świadectwo pracy, zawierające stosowny wpis potwierdzający charakter i stanowisko pracy w szczególnych warunkach, ze wskazaniem wszystkich danych niezbędnych do uznania tej pracy (dział, wykaz i stanowisko, wymienione w rozporządzeniu z 7 lutego 1983 r., a także w tych przypadkach, gdy miały lub mają zastosowanie zarządzenia resortowe – również we właściwym zarządzeniu resortowym).

Podstawa prawna:
  • art. 32 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach (Dz.U. nr 8, poz. 43 ze zm.).


Ubezpieczenia społeczne w praktyce szczegółowo informują o nowych lub problematycznych przepisach dotyczących rozliczeń ubezpieczeń, a nasi autorzy z ZUS pokazują jak uniknąć błędów w rozliczeniach.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: