eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Jak robić zakupy online?

Jak robić zakupy online?

2011-12-21 10:59

Tydzień przedświąteczny to czas najbardziej intensywnych zakupów. Tym, którzy jeszcze nie zdążyli kupić prezentów dla swoich najbliższych, a planują zrobić to przez Internet przypominamy kilka zasad, które mogą uchronić nas przed niepotrzebnym stresem oraz rozczarowaniem. Instytut Logistyki i Magazynowania rekomenduje dokonywanie zakupów w sklepach internetowych, które znają i respektują prawa konsumentów.

Przeczytaj także: Zakupy online: liczy się bezpieczeństwo

Każdy e-konsument powinien mieć na uwadze kilka podstawowych kwestii związanych z wyborem sklepu, w którym chce dokonać zakupu świątecznych prezentów. Oto kilka porad, które pomogą Wam uniknąć problemów, jakie niosą ze sobą zakupy on-line.

1. Sprawdź od kogo kupujesz

Zakupy w Internecie pozwalają zachować pewną anonimowość Konsumentowi, jednakże sklep, zgodnie z literą prawa musi być całkowicie rozpoznawalny. Sklep ma obowiązek opublikować pełną nazwę przedsiębiorstwa, jego adres oraz organ rejestrowy działalności gospodarczej (sąd lub urząd miasta) wraz z numerem rejestru, pod którym go zarejestrowano. Jeżeli działalność prowadzi osoba fizyczna, na stronie WWW powinien się znaleźć jej adres zamieszkania. Brak tych danych może budzić obawy co do wiarygodności sklepu oraz przysporzyć problemów w przypadku wystąpienia sporu.

2. Sprawdź opis produktu i cenę

Opis produktu oraz zdjęcie to często jedyna możliwość na zapoznanie się z produktem kupowanym on-line. Jeżeli budzi on Twoje wątpliwości poproś sklep o dodatkowe wyjaśniania. Zwracaj także uwagę czy opis ceny i kosztów dodatkowych jak np. transportu, podatku czy pakowania przesyłki oraz wartość podana w podsumowaniu koszyka zamówienia są spójne.

3. Sprawdź dostępność towaru

Pamiętaj o tym, że sklep internetowy ma 30 dni na realizację złożonego zamówienia, dlatego szczególnie w okresie wzmożonych zakupów internetowych, upewnij się, że towar, który planujesz kupić jest faktycznie dostępny oraz w jakim czasie może być dostarczony.

4. Pamiętaj, że jako Konsument masz prawo rezygnacji z zakupu

Jako Konsument, który zawarł umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez podawania przyczyny, składając stosowne oświadczenie w terminie 10 dni od daty otrzymania rzeczy lub świadczenia. Produkt nieużywany należy wówczas zwrócić najpóźniej w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia. Sklep, także w terminie 14 dni, powinien zwrócić poniesione przez Ciebie koszty - cenę towaru oraz jeżeli był poniesiony to także koszt wysyłki do klienta.

Warto pamiętać, że jeżeli Regulamin sklepu nie zawiera wymaganych informacji to termin dziesięciodniowy wydłuża się do okresu 3 miesięcy. Jednak jeśli sprzedawca wcześniej wyśle warunki sprzedaży na piśmie, wtedy termin 3 miesięczny ulega skróceniu do 10 dni od otrzymania Warunków sprzedaży na piśmie.

5. Nie każdy towar możesz zwrócić

Pamiętaj, że prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny przewiduje kilka wyjątków. Nie będziesz mógł zwrócić towaru, jeżeli:
  • usunąłeś oryginalne opakowanie z nośnika informacji, a był on integralną częścią towaru,
  • świadczenie było ściśle związane ze wskazaną osobą, np. na śpioszkach, specjalnie dla Ciebie wyszyto imię dziecka,
  • zakupiłeś prasę, bilety do kina, teatru czy na koncert
  • zakupiłeś towar szybko psujący się.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: