eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Zapis w regulaminie pracy: przerwa w pracy

Zapis w regulaminie pracy: przerwa w pracy

2011-10-06 13:50

Pracownikowi, którego czas pracy w danej dobie obejmuje nie mniej niż 6 godzin przysługuje przerwa wliczana do czasu pracy. Przy czym przerwy tej nie trzeba koniecznie wprowadzać w zapisach regulaminowych (czy też np. w przepisach układu zbiorowego pracy) - wynika ona z przepisów powszechnych.

Przeczytaj także: Obowiązkowe przerwy w pracy

W regulaminie pracy (czy np. w układzie zbiorowym) można jednak uregulować zasady jej udzielania, np.:
  • " w czasie uzgodnionym z bezpośrednim przełożonym",
  • "od godziny 12.00 do godziny 12.15 w każdej dniówce roboczej" czy
  • "pomiędzy godziną 12.00 a 14.00 w każdej dniówce roboczej, po każdorazowym ustaleniu konkretnego czasu wykorzystania przerwy z bezpośrednim przełożonym".

Ważne!
Pracodawca może także wprowadzić w regulaminie pracy (czy np. w układzie zbiorowym) szczególne zasady udzielania przerwy wliczanej do czasu pracy. Przykładowo może:
  • ją przedłużyć i wprowadzić 20-minutową (a nie 15-minutową) przerwę wliczaną do czasu pracy, czy też
  • dać prawo do 15- minutowej przerwy wliczanej do czasu pracy wszystkim pracownikom, bez względu na długość pracy w dniówce roboczej, czyli nawet tym, których czas pracy w danej dobie obejmuje mniej niż 6 godzin.
Pracodawca może bowiem modyfikować na korzyść pracowników zasady udzielania przerwy wynikające z Kodeksu pracy, choć nie ma takiego obowiązku.

Nie zakazuj opuszczania zakładu w trakcie przerwy

Pracownik ma prawo podczas 15-minutowej przerwy przebywać poza zakładem pracy. Pracodawca nie może więc zakazać mu opuszczania zakładu pracy podczas przerwy. Ponieważ jednak przerwa ta jest wliczana do czasu pracy, warto zastanowić się, czy nie wprowadzić w firmie:
  • dodatkowych dokumentów (np. książki wejść i wyjść) czy
  • innych rozwiązań (np. karty magnetyczne), aby była jasność, że w trakcie przerwy pracownik, który jest w czasie pracy, przebywał poza zakładem. Działanie takie uchroni pracodawcę przed ewentualnymi następstwami nieszczęśliwych wypadków, które mogą się zdarzyć poza zakładem pracy.
Podstawa prawna:
  • art. 134 Kodeksu pracy


www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.

oprac. : KadryOnline KadryOnline

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: