eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Opłata produktowa: mniej obowiązków dla przedsiębiorców

Opłata produktowa: mniej obowiązków dla przedsiębiorców

2011-09-21 13:26

1 lipca 2011r. to data, która wprowadziła zmiany nie tylko w ustawie VAT. Od tego dnia obowiązuje bowiem ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. nr 106, poz. 622), której zadaniem jak wskazuje sama jej nazwa jest ułatwienie podatnikom codziennego funkcjonowania.

Przeczytaj także: Podpisana ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych

Poza takimi rozwiązaniami jak leasing konsumencki dla osób fizycznych wprowadziła także zmiany, których skutkiem ma być możliwość szybszego załatwiania spraw poprzez ułatwienia w bieżącym kontakcie z organami administracji publicznej. Za przykład można tu wskazać korzystne dla przedsiębiorców zmiany w zakresie obowiązków związanych z opłatą produktową.

Powyższa nowelizacja zmodyfikowała treść art. 7 ustawy o opłacie produktowej (t.j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607 ze zm.), który określa obowiązki informacyjne przedsiębiorców wobec marszałka województwa. Zgodnie z jego nowym brzmieniem, organizacja jest obowiązana złożyć marszałkowi województwa, w terminie dwóch tygodni od dnia jej zarejestrowania, odpis statutu i zaświadczenie albo oświadczenie o wpisie do rejestru sądowego oraz w tym samym terminie odpis wszelkich zmian dokonanych w statucie lub zaświadczenie albo oświadczenie o zmianach w rejestrze sądowym.

Ponadto, dodano także art. 7a stanowiący, iż oświadczenia, o których mowa w art. 7, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składania fałszywych zeznań. Jednocześnie składający oświadczenie przedsiębiorca jest obowiązany do zawarcia w oświadczeniu klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Jaki te zmiany mają wpływ na praktykę? Obowiązujące dotychczas w powyższym zakresie przepisy nakładały na przedsiębiorców obowiązek złożenia nie tylko odpisu statutu, ale również wypisu z rejestru sądowego lub postanowienia o wpisie do rejestru sądowego. Zmiany wprowadzone w procedurze informacyjnej, polegające na dopuszczeniu informowania również w formie oświadczeń złożonych przez przedsiębiorcę, bez konieczności przesyłania dokumentów statutowych należy zatem ocenić pozytywnie. Przełożą się one także na oszczędności finansowe. Za każdy odpis z rejestru przedsiębiorców, przedsiębiorcy obowiązani są bowiem uiścić opłatę sądową. Ta sama sytuacja dotyczy kosztów notarialnych ponoszonych w związku z pozyskaniem kolejnego odpisu zmian dokonanych w statucie.

Przedsiębiorcy obowiązani są również informować marszałka województwa o wszelkich zmianach dokonanych w statucie. O obowiązkach tych przedsiębiorcy jednak niejednokrotnie zapominają. Termin na zgłaszanie zmian dokonanych w statucie wynosi także 2 tygodnie. W tej sytuacji, obowiązek będzie można uznać za spełniony, również gdy przedsiębiorca złoży stosowne oświadczenie.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: