Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny
2011-05-09 13:40
Przeczytaj także: Jak złożyć reklamację?
Nie trzeba dołączać oryginału faktury
Znacznie mniej problemów związanych z udowodnieniem faktu zakupu towaru mają przedsiębiorcy, którzy otrzymali faktury VAT. Oryginał faktury znajduje się bowiem w dokumentacji księgowej kupującego, a kopia - u sprzedającego. Zdarzają się jednak przypadki, gdy sprzedający żąda od składającego reklamację nabywcy dołączenia do niej oryginału faktury VAT. Takie żądania nie mają podstaw prawnych. Na potrzeby złożenia reklamacji wystarczające jest podanie danych z faktury (jej numeru, daty wystawienia), ewentualnie dołączenie kserokopii oryginału faktury. Sprzedający na podstawie tych danych bez problemu może w swojej dokumentacji księgowej zweryfikować, czy taką fakturę wystawił - musi bowiem mieć jej kopię. W spornych przypadkach można okazać sprzedającemu oryginał faktury do wglądu, nie ma natomiast obowiązku przekazywania mu oryginalnej faktury.
Brak odpowiedzi w terminie
Jeśli reklamację złożył konsument żądając nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru, to sprzedawca nie powinien biernie oczekiwać, aż klient pojawi się w sklepie ponownie i dopiero wtedy poinformować go, że do rozpatrzenia reklamacji brakuje dowodu zakupu. Jeżeli sprzedawca w terminie 14 dni nie ustosunkował się do żądania kupującego, to przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione (art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). To sprzedający musi udowodnić, że udzielił odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie. Analogicznego domniemania nie ma w przypadku reklamacji składanych przez klientów niebędących konsumentami.
W razie gdy sprzedający otrzyma reklamację niezawierającą żadnego potwierdzenia, że towar został kupiony w jego sklepie, powinien skontaktować się z reklamującym i poinformować go o odmowie uwzględnienia reklamacji z uwagi na brak stosownego potwierdzenia. Jednocześnie należy wskazać kupującemu, że po wykazaniu faktu zakupu towaru, jego reklamacja zostanie ponownie rozpoznana. Nie należy natomiast odmawiać przyjęcia reklamacji.
Odmowa przyjęcia reklamacji nie zawsze zostanie uznana za tożsamą z ustosunkowaniem się do złożonej reklamacji. Jeśli np. konsument przyjdzie do sklepu z napisaną przez siebie reklamacją, a kupujący nie przyjmie od niego tego dokumentu, to w świetle prawa dokument będzie uznawany za skutecznie doręczony. Od tego dnia zacznie biec 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do zawartych w nim żądań.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej... (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.)
- Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.
1 2
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
-
Nietrafiony prezent? Kiedy zwrot towaru, a kiedy reklamacja?
-
Wyprzedaże. Jakie prawa konsumenta?
-
Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?
-
Święte prawa konsumenta: reklamacja
-
Termin reklamacji wydłużony
-
Reklamacja towaru nie musi być koszmarem
-
Reklamacja bez paragonu
-
Prawa konsumenta: reklamacja towaru