eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny

Reklamacja towaru: paragon nie jest konieczny

2011-05-09 13:40

Przeczytaj także: Jak złożyć reklamację?


Nie trzeba dołączać oryginału faktury

Znacznie mniej problemów związanych z udowodnieniem faktu zakupu towaru mają przedsiębiorcy, którzy otrzymali faktury VAT. Oryginał faktury znajduje się bowiem w dokumentacji księgowej kupującego, a kopia - u sprzedającego. Zdarzają się jednak przypadki, gdy sprzedający żąda od składającego reklamację nabywcy dołączenia do niej oryginału faktury VAT. Takie żądania nie mają podstaw prawnych. Na potrzeby złożenia reklamacji wystarczające jest podanie danych z faktury (jej numeru, daty wystawienia), ewentualnie dołączenie kserokopii oryginału faktury. Sprzedający na podstawie tych danych bez problemu może w swojej dokumentacji księgowej zweryfikować, czy taką fakturę wystawił - musi bowiem mieć jej kopię. W spornych przypadkach można okazać sprzedającemu oryginał faktury do wglądu, nie ma natomiast obowiązku przekazywania mu oryginalnej faktury.

Brak odpowiedzi w terminie

Jeśli reklamację złożył konsument żądając nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru, to sprzedawca nie powinien biernie oczekiwać, aż klient pojawi się w sklepie ponownie i dopiero wtedy poinformować go, że do rozpatrzenia reklamacji brakuje dowodu zakupu. Jeżeli sprzedawca w terminie 14 dni nie ustosunkował się do żądania kupującego, to przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione (art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej). To sprzedający musi udowodnić, że udzielił odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie. Analogicznego domniemania nie ma w przypadku reklamacji składanych przez klientów niebędących konsumentami.

W razie gdy sprzedający otrzyma reklamację niezawierającą żadnego potwierdzenia, że towar został kupiony w jego sklepie, powinien skontaktować się z reklamującym i poinformować go o odmowie uwzględnienia reklamacji z uwagi na brak stosownego potwierdzenia. Jednocześnie należy wskazać kupującemu, że po wykazaniu faktu zakupu towaru, jego reklamacja zostanie ponownie rozpoznana. Nie należy natomiast odmawiać przyjęcia reklamacji.

Odmowa przyjęcia reklamacji nie zawsze zostanie uznana za tożsamą z ustosunkowaniem się do złożonej reklamacji. Jeśli np. konsument przyjdzie do sklepu z napisaną przez siebie reklamacją, a kupujący nie przyjmie od niego tego dokumentu, to w świetle prawa dokument będzie uznawany za skutecznie doręczony. Od tego dnia zacznie biec 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do zawartych w nim żądań.

Podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej... (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)


Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

  • Nieprzyjęcie reklamacji

    Szkoła publiczna kupiła maszynę sprzątającą o wartości ponad 17 tys. zł, która w okresie gwarancji uległa zepsuciu. Sprzedawca i zarazem ...

  • Wady ukryte

    Witam, kupiłem używane urządzenie kosmetyczne od firmy z fakturą VAT. Już podczas montażu urządzenia w gabinecie okazało się, że obudowa ...

  • Więcej porad znajdziesz w dziale Porady WIĘCEJ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: